Citat:
Ursprungligen postat av
Vanni
Skyll på massinvandring nu va? Jag trodde det var integrationspolitiken ni sverigedemokrater vill förbättra eftersom den varit misslyckat.
1. Satsa på hemspråk och arbetsliv och studier. Att MENA-folk behärska sitt modersmål förbättrar studieresultaten. De får ett språk att knyta an till. Ni sverigedemokrater gör ett integrationsmässigt fatal misstag i den här frågan.
2. Disciplin kan ha olika innebörd. Du får precisera här. Skolbarn i låg- och högstadiet är av natur bussiga. Satsa mer resurser att hjälpa stökiga barn eftersom det i många fall är kopplad till att barn mår dåligt hemma och i umgänget. Skapa mer sammanhållning i klassen och motverka grupperingar.
3. Vad ska intagningstestet gå ut på? Om det är baserad på avancerade språktester så är det förkastligt och intetsägande för läraryrket.
4. Behövs mindre klasser i så fall. Och att läraren verkligen tar sitt ansvar. Då gäller klara riktlinjer för läraren.
Det går inte att integrera den muslimska kulturen med den västerländska. Hur kan du förena kvinnoförtrycket som finns inom islam med jämställdheten mellan könen till exempel?
1. Inte sällan kommer "barn" hit från MENA vid 14-15 års ålder. De har ett stort uppförsbacke framför sig. Inte sällan misslyckas de. Många av dem är dessutom analfabeter. De kan inte ens skriva i sitt eget språk. Hur kan de få godkänd i skolan? Jag ser det som mer eller mindre omöjligt. Många saknar dessutom ambitionen att plugga. Då spelar det ingen roll om de läser på svenska eller på sina hemspråk. Det är inställningen till skolan och lärandet som måste förändras.
2. Föräldrarnas ansvar är viktigt. De ska ta sitt ansvar och uppfostra sina ungar så att de uppför sig då de är i skolan. Dem som bråkar och har en störig beteende ska avstängas. Och under avstängningstiden får eleven i fråga inga pengar från CSN.
3. Testet kommer att testa kandidaternas konflikthanteringsförmåga, läsförståelse med mera. Jag antar att frågorna ska vara anpassade till högskolan. Jag antar att frågorna kommer att vara på samma nivå som läsförståelsefrågorna på högskoleprovet.
4. Det går att åstadkomma bättre resultat även om klasserna inte blir mindre. Tonvikten är förmedlingen och att det finns elevassistenter, speciallärare närvarande under undervisningen som kan hjälpa dem som har svårt att hänga med.