Flashback bygger pepparkakshus!
2015-07-29, 18:00
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tarmspreckarelof
Visserligen tror jag inte att den extra belastning av skolan som den stora invandringen innebär är till gagn för resultaten, men ytterligare en förklaring kan vara att eleverna helt enkelt inte bryr sig om PISA testet.

Inför man en liten morot för de elever som presterar bra på PISA testet så kanske vi får se en snabb uppgång.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/dar...a-missvisande/

Eller inte...
http://skolvarlden.se/artiklar/dalig...-till-pisa-ras
Citera
2015-07-29, 18:06
Medlem
tarmspreckarelofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epimanes
Eller inte...
http://skolvarlden.se/artiklar/dalig...-till-pisa-ras

Uppenbarligen inte! Tack för snabbt klargörande.
Citera
2015-07-29, 20:06
Medlem
Detta är väl inget nytt, detta har faktiskt pk-media skrivit om redan. Även
om dom inte skrev det rakt ut så var det underförstått.

För ett par år sen när jag prenumererade på DN så hade dom ett helt uppslag över
dom skolorna med dom sämsta resultaten i sthlm. I topp så låg dom minst invandrartäta
kommunerna typ danderyd etc, och i botten dom mest invandrartäta södertälje etc.

Detta är ju inte så konstigt då vi tar emot merparten av folk från länder med bristfälliga, eller obefintliga skolsystem. Debatten i Sverige är så jävla snevriden som vanligt så kan det inte
vara fel på på invandrarna(eller eleverna i detta fall) utan det måste vara fel på oss, dvs våra
lärare..
Citera
2015-07-29, 20:25
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BWV639
Haha de är så fula i P1. "70% beror alltså INTE på invandringen". Nej, puckon, rapporten innebär att vi VET att 29% beror på invandringen, resten vet vi inte. Det kan lika gärna vara ytterligare 10-20% som också beror på invandring i form av indirekta effekter.

Poängen är att det här är den enda variabeln som vi med full säkerhet kan uttala oss om.
Ja, och har man tagit hänsyn till hur den svenska delen av eleverna påverkas av omallokering av resurser till invandrarelever, ökad turbulens och oro i skomiljön etc? Om inte (för även svenska elever har väl sänkta Pisaresultat) kan kanske en ännu större del av nedgången hänföras till invandringsproblematiken?
Citera
2015-07-29, 21:53
Medlem
uluus avatar
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt...programid=4740

VETENSKAPSRADION GRANSKAR
Pisadoktrinen
OECD:s pekpinne. Pisa-rapporten tvingar fram skolreformer världen över. Men kritiker anser att testet fått alltför stort inflytande.

Detta kom ut i maj i år och nu väntar vi bara på artiklar om hur Sverige numera utmanar "utbildningsnormerna".
Citera
2015-07-29, 22:16
Medlem
Har inte Sverige redan dragit ut sig från PISA?

Att använda PISA-resultaten som ett politiskt slagträ är ingen bra idè med tanke på att inte ens svensktfödda barn når en berömvärd nivå i betyg vid närmare granskning och att PISA är under kritik.
Citera
2015-07-29, 22:47
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanni
Har inte Sverige redan dragit ut sig från PISA?

Att använda PISA-resultaten som ett politiskt slagträ är ingen bra idè med tanke på att inte ens svensktfödda barn når en berömvärd nivå i betyg vid närmare granskning och att PISA är under kritik.

Jag ger dig rätt i att även etniska svenska barn presterar sämre än förr. Men framförallt är det invandrarbarn och dem med invandrarbakgrund som drar ner Sveriges PISA-resultat.
Citera
2015-07-29, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Jag ger dig rätt i att även etniska svenska barn presterar sämre än förr. Men framförallt är det invandrarbarn och dem med invandrarbakgrund som drar ner Sveriges PISA-resultat.
Det här är säkert en åsikt eller fördom som härskar i andra PISA-länder. Som du nämnde innan har vi flumskolan. Att få ett MVG i skolan var inte särskilt svårt. Det var bara att leka smart framför svenskläraren. Lite fusk och hyfs. Svenska skolbetyg med MVG i spanska är inte riktigt så sant i praktiken. Enligt mig är fria skolor ännu mer flummig, av egen erfarenhet. Tror inte att man kan, som utbildningsministern har gjort, skylla undan kritiken på invandringen. Iallafall inte i det långa loppet.
Citera
2015-07-29, 23:32
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanni
Det här är säkert en åsikt eller fördom som härskar i andra PISA-länder. Som du nämnde innan har vi flumskolan. Att få ett MVG i skolan var inte särskilt svårt. Det var bara att leka smart framför svenskläraren. Lite fusk och hyfs. Svenska skolbetyg med MVG i spanska är inte riktigt så sant i praktiken. Enligt mig är fria skolor ännu mer flummig, av egen erfarenhet. Tror inte att man kan, som utbildningsministern har gjort, skylla undan kritiken på invandringen. Iallafall inte i det långa loppet.

Jag håller med dig i att invandringen inte är den enda orsaken till den fallande skolresultaten. Eleverna behandlas som kunder, inte som elever. Det viktigaste är att eleverna ska bli nöjda och att de ska tycka att skolan är roligt. Naturligtvis är det bra om eleverna tycker att skolan är roligt, men det får inte ske på bekostnad av studerandet, på kraven. Att betygen inte alltid återspeglar kunskapen är inget nytt. Dessutom brukar en del lärare som undervisar på friskolor dela ut glädjebetyg för att skolan ska locka till sig så många elever som möjligt. Så visst, det är fel att skylla alla problem som är relaterad till skolan på massinvandringen. Men man kan inte bortse ifrån att det är en betydande orsak.
Citera
2015-07-29, 23:42
Medlem
missionarydaughters avatar
Det var stökigt redan på 80-talet när jag gick i skolan pga invandrare. Man sa "kanacker" eller "kanackjävlar" på den tiden.
De som betedde sig värst kom från "Palestina" eller Libanon vill jag minnas.

När man modstulen efter en dag full av tjatter på arabiska gick hem lyste ett klistermärke på en hundskittunna upp min dystra vardag. Det var ett budskap från Nordiska Rikspartiet om ett svenskt Sverige.
Citera
2015-07-29, 23:56
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Visst, PISA har väl brister, maldes mkt om det på ett P1 program igår kväll. En matte-snubbe (professor didaktisk matte, trodde jag inte ens man kunde bli, måhända i didaktik) hävdade att själva matten inte var så svår utan det var de "krångliga" texterna som strular till de för de svenska eleverna... herregud, såg något program från tror det var Botswana där småttingarna (kanske 10-11 år) stod framme vid tavlan och löste andragradsekvationer... Svenska gymnasister m Ma B, C (2, 3) ligger på en nivå där man är redan inför gymnasiet, i de flesta länder. Jäkla tur att det inte är mer svårare Ma i PISA - blivit än mer förödande för oss.

Problemet dock lättlöst;

- stoppa folkutbytespolitiken
- kadaverdisciplin i klassrummet, aga tillåten på de värsta gynnarna, inte av fröken Asta 63 utan särskild personal
- obligatorisk skoluniform
- förbud mot "friskolor" - synnerhet sådana m muslimsk slagsida men även kristna dylika som förkastar utvecklingsläran (Jo! De finns. HÄR! Inte bara i dixieland)
- bort m flumpedagogiken. Högre tempo. Större krav.

Så jefla enkelt vore det!
Citera
2015-07-29, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Jag håller med dig i att invandringen inte är den enda orsaken till den fallande skolresultaten. Eleverna behandlas som kunder, inte som elever. Det viktigaste är att eleverna ska bli nöjda och att de ska tycka att skolan är roligt. Naturligtvis är det bra om eleverna tycker att skolan är roligt, men det får inte ske på bekostnad av studerandet, på kraven. Att betygen inte alltid återspeglar kunskapen är inget nytt. Dessutom brukar en del lärare som undervisar på friskolor dela ut glädjebetyg för att skolan ska locka till sig så många elever som möjligt. Så visst, det är fel att skylla alla problem som är relaterad till skolan på massinvandringen. Men man kan inte bortse ifrån att det är en betydande orsak.
En betydande orsak bör stå i proportion med om exempelvis hälften av Sveriges skolelever är av invandrarbakgrund och den andra hälften är av etniskt svensk ursprung. Man ska vidta försiktighet med procentenheter som politiker oavsett ideologi eftersom det är bara en sida av myntet. Därav främlingsfientligheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in