2015-07-29, 15:15
Medlem
Storus Pittuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadioDDR1
Tiggarna har ett värde om 5-10 procentenheter om jag får gissa och allt går till SD. SD har nog inte maxat än på det området tror jag, finns nog ett par procentenheter kvar att ta av.
Jag tror också att tiggarna är en del av förklaringen bakom uppgången. Det har blivit en ögonöppnare för många hur politiker inte vill göra något åt tiggarna utan istället hjälper dem, på de egna väljarnas bekostnad. När man ser hur det finns pengar till tiggarpacket samtidigt som kommunal service och välfärd försämras så kan det vara knuffen som behövs för att välja sd.
/SP
2015-07-29, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mac-Arthur

Kanske inte alla problem - men alla viktiga sociala, ekonomiska, kulturella och andra strategiska problem som har betydelse för Sverige som civiliserad nation!

Fler börjar inse orsakssammanhang och samband...

Det är därför som SD fortsätter att öka sitt väljarstöd!

Jag har försökt diskutera det här med Bergakungen tidigare - att det i längden inte spelar någon minsta roll om SD kan "lösa" samhällsproblemen.

SD har monopol på den enda politik som inte fortsätter ökningen av problemen och samhällets uppenbara sönderfall i samma rasande takt. Det räcker i dagens politiska "konkurrens".

Jag försökte pedagogiskt illustrera Bergakungens egen envisa hållning med om Bergadrottningen maxade ut kreditkorten på skoinköp, så att ruin hotade Bergahushållet.

"Gumman, vi har inte råd med dina skoinköp längre..."

"Jaha- och hur tänker du betala skulderna vi redan dragit på oss, då? Du har inte svaren på det, eller hur?"

"Det blir svårt, men du måste sluta att bygga på med ännu större utgifter..."

"Du har ingen plan utan kommer bara med enkla svar på komplexa frågor!"

"Men du ser ju på saldot..."

"Vi ska vara stolta att vi har så hög kreditvärdighet! Vill du göra oss fattigare så att vi inte har kredit längre och kan köpa på krita?!"

"---"

"Dessutom har bergabarnen inget förtroende för din ekonomiska kompetens och tycker du är en illasinnad snåljåp - eftersom jag berättat för dem att du saknar ekonomisk kompetens och är en illasinnad snåljåp! Hur ska du övertyga dem om motsatsen?"
Senast redigerad av oyto 2015-07-29 kl. 15:51.
2015-07-29, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Mitt förslag är att det beror på att SD inte uppfattas trovärdiga i sin allmänna politiska framtoning, dvs väljarna tvekar därför att SD inte uppfattas som kompetenta rent allmänpolitiskt - skola, försvar, näringsliv, rättsväsende etc. För den som frågar sig "Vad skall sedan hända, när invandringen minskat" blir svaren inte lika enkla.

Anledningen du förment söker är självfallet den kompakta smutskastning som det samlade etablissemanget riktat mot partiet hela vägen in i riksdagen och fram tills för några månader sedan. Invandringen är så klart SDs äss men intresserar man sig öht för detaljerna i deras övriga partiprogram som inser 'vem som helst' ganska snabbt att de är minst lika seriösa och har minst lika genomtänkt politik som vilket annat presumtivt statsbärande partialternativ som helst.

Det du beskriver, ditt 'förslag' till förklaring för diskrepansen mellan opinionen angående invandringen kontra opinion för SD, är alltså - på sin höjd - ett symptom.
Inte orsak.

Om exempelvis inte statlig media slagit knut på sig själva för att förmedla den absolut mest positiva bilden av MPs empiriskt förvirrade skitsnack så hade inte det partiet varit i riksdagen en gång... Hade rapporteringen om decemberöverenskommelsen präglats av demokratisk integritet så hade vi haft demonstrationerna som fick dem runt löntagarfonderna att framstått som obetydliga.

Så nej du kära Bergatroll... MSM har försenat SDs tillväxt med minst ett decennium och åsamkat Sverige ofantlig skada som en följd. Att indoktrineringen inte helt släppt för en majoritet av befolkningen förändrar inte detta.

Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
För den grupp som redan idag har köpt in sig på SD:s upplägg (de 20%-en) är en sådan reservation naturligtvis helt obegriplig.

Nejdå. Fullt begriplig. Det är bara det att du gör dig till.
Du beskriver som sagt ett symptom på partisk rapportering/hantering av media/etablissemang.
Och det tror jag, trots allt, att du egentligen är fullt medveten om.
Senast redigerad av D-Reign 2015-07-29 kl. 15:54.
2015-07-29, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Jag har försökt diskutera det här med Bergakungen tidigare - att det i längden inte spelar någon minsta roll om SD kan "lösa" samhällsproblemen.

Laughing Out Loudly.
Hatten av Oyto.
2015-07-29, 16:19
Medlem
flipflaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FranzLisztBlevEj75
Med anledning av diskussionen ovan vill jag passa på att redovisa lite mer tekniska detaljer för hur Partimodellen fungerar.

Betrakta ett visst parti eller partikonstellation och låt indexen i och j beteckna olika OI respektive tidpunkter (diskretiserat i månader). Institut i’s mätning, q, av det sanna väljarstödet, p, vid tidpunkten j beskrivs av

q_ij = b_i p_j + e_ij,

där b_i är det systematiska felet och e_ij är det slumpmässiga felet. De i Partimodellen redovisade felfaktorerna är alltså (b_i)^-1. De slumpmässiga felen e_ij beskrivs som oberoende normalfördelade med väntevärde noll och varians

s_ij^2 = (d_i n_ij)^-1 (b_i p_j) (1 - b_i p_j),

där d_i är en ”designfaktor” och n_ij antalet intervjuer. Förändringar i väljarstödet mellan månader beskrivs som oberoende normalfördelade med väntevärde noll och varians w^2.

Det sanna väljarstödet p_j är okänt för alla j utom valmånaden. Även b_i, d_i, och w är okända. Alla okända parametrar skattas med hjälp av (den till en konstant förskjutna) log-likelihooden

- (1/2) Sum_ij [ (q_ij - b_i p_j)^2 / s_ij^2 + Log[s_ij^2] ]
- (1/2) Sum_j [ (p_(j+1) - p_j)^2 / w^2 + Log[w^2] ],

och en svag prior på d_i och w.

Ok, men kan du, för att förtydliga, berätta vad som orsakar skillnad då du använder dig av "log-likelihooden". Och vad i modellen ger det, vad vi hittills sett, sannolika resultatet.

Jag fattar inte riktigt, säkert för att flera begrepp är okända för mig. Kanske du kunde också lista dina variablers benämningar och vad de fyller för funktion så att lekmän kan försöka hänga med i svängarna?

Som att åka karusell, ju
2015-07-29, 16:39
Medlem
snigel1s avatar
Citat:

SD har monopol på den enda politik som inte fortsätter ökningen av problemen och samhällets uppenbara sönderfall i samma rasande takt. Det räcker i dagens politiska "konkurrens".

Jag försökte pedagogiskt illustrera Bergakungens egen envisa hållning med om Bergadrottningen maxade ut kreditkorten på skoinköp, så att ruin hotade Bergahushållet.

"Jaha- och hur tänker du betala skulderna vi redan dragit på oss, då? Du har inte svaren på det, eller hur?"

"Vi ska vara stolta att vi har så hög kreditvärdighet! Vill du göra oss fattigare så att vi inte har kredit längre och kan köpa på krita?!"

"---"

"Dessutom har bergabarnen inget förtroende för din ekonomiska kompetens och tycker du är en illasinnad snåljåp - eftersom jag berättat för dem att du saknar ekonomisk kompetens och är en illasinnad snåljåp! Hur ska du övertyga dem om motsatsen?"
Bravo!
Mer pedagogisk än så går det inte att bli. Fattar han inte nu fattar han aldrig.
2015-07-29, 16:48
Medlem
När kommer nästa opinionsundersökning?
2015-07-29, 16:48
Medlem
FranzLisztBlevEj75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipflap
Ok, men kan du, för att förtydliga, berätta vad som orsakar skillnad då du använder dig av "log-likelihooden". Och vad i modellen ger det, vad vi hittills sett, sannolika resultatet.

Jag fattar inte riktigt, säkert för att flera begrepp är okända för mig. Kanske du kunde också lista dina variablers benämningar och vad de fyller för funktion så att lekmän kan försöka hänga med i svängarna?

Som att åka karusell, ju

Tyvärr är nog dessa tekniska detaljer ganska tekniska.. Ska försöka återkomma med förtydligande senare ikväll. Jag har lagt in dessa ekvationer på lite mer lättläst form i en ny version av Förklaring av Partimodellen, SD bubbles, och Kommunmodellen SD.
2015-07-29, 18:22
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Dagens SIFO-undersökning visar att Sverigedemokraterna seglar upp som andra största partiet efter Socialdemokraterna bland LO:s medlemmar.

Detta bevisar att SD har sina flesta sympatisörer bland Sveriges arbetande befolkning.

http://www.tns-sifo.se/nyheter-och-press/vaeljarbarometern-oktober-2011
Jag kan inte låta bli att citera det första inlägget i tråden.
Hur tror ni det ser ut inom LO idag, fyra år senare?
2015-07-29, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag kan inte låta bli att citera det första inlägget i tråden.
Hur tror ni det ser ut inom LO idag, fyra år senare?

Den senaste undersökningen bland LO-medlemmar som jag har tagit del av uppmätte SD:s stöd till 26 %. Vi kan dock anta att SD har vuxit i den aktuella gruppen sedan dess, varför jag chansar på 30 % bland LO-medlemmar. Förhoppningsvis introducerar Thorwaldsson nya indoktrineringskampanjer som svar på SD:s ökning, så att SD kan öka ytterligare bland LO-folket.
2015-07-29, 19:28
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:

"---"

Är denna lilla (roliga) historia ett försök att övertyga om förträffligheten i att minska på invandringen, eller är det någon sorts försök att övertyga om att SD visst begriper och kan hantera litet mer invecklade politiska frågor?

För det är min poäng i detta: Om SD inte erkänns som den enda rätta läran av alla de som är invandringskritiska bör det bero på något. Givetvis kan man förklara det med att "alla ljuger", "det är synd om oss", "ingen tar oss på allvar" etc etc.
2015-07-29, 19:39
Medlem
Vindpinads avatar
Rent opinionsmässigt går det verkligen rekordbra för SD. Men jag tror SD är ett parti fullt av infiltratörer faktiskt. Dom har växt för fort helt enkelt. Det är omöjligt att gallra ut alla grävande journalister eller andra vänsterextrema element som gömmer sig i massorna av nyfrälsta.

SD kommer sänkas precis innan valet 2018, tror jag. Och det är förmodligen ett beställningsjobb från sjuklövern att infiltrera och sedan krossa SD inifrån.

Jag hoppas givetvis att så inte är fallet men...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in