Citat:
Ursprungligen postat av
Bergakungen
Jag diskuterar egentligen opinionen.
Min poäng är att SD är duktiga på att hålla fram invandringen som ett problem, en uppfattning som många delar. Givetvis kan man förklara avvikelsen mellan ca 60 % invandringsförsiktiga och ca 20 % SD-sympatisörer på olika sätt. Mitt förslag är att det beror på att SD inte uppfattas trovärdiga i sin allmänna politiska framtoning, dvs väljarna tvekar därför att SD inte uppfattas som kompetenta rent allmänpolitiskt - skola, försvar, näringsliv, rättsväsende etc. För den som frågar sig "Vad skall sedan hända, när invandringen minskat" blir svaren inte lika enkla.
För den grupp som redan idag har köpt in sig på SD:s upplägg (de 20%-en) är en sådan reservation naturligtvis helt obegriplig.
Att inte svara är ju ibland också ett svar.
Jag tycker att svaren på de frågorna du själv radade upp är nyckeln till att förstå opinionen och opinionsutvecklingen.
Varför vill du inte själv svara på dem? Varför ducka för något du tror på, till och med när du är "anonym"?
Att det skiljer sig åt mellan de som är kritiska till förd invandringspolitik 60-80% och SD stöd på just nu ca 23% tror jag har att göra med:
1. folk är ännu inte personligt drabbade, märker alltså inte hur illa det är, tex min mamma
2. folk är generellt politiskt ointresserade, som en del av mina grannar
3. lögner och propaganda från 7K/MSM, nu tex Ullenhags mytlista på dåvarande regerings hemsida
4. stigmatiseringen att förlora försörjning, vänner, familj, förtroendeuppdrag, som 7K/MSM genom punkt 3 orsakat.
5. obenägenheten att byta parti.
Avseende obenägenheten att byta parti, betänk att SD under förra mandatperioden gick från 5,7% till 13-15% i huvudsak på Ms bekostnad. S tappade inte så mycket. Nu har SD ökat från 13-15% till eventuellt 23% på under ett år på S och Ms bekostnad. Många, inte bara i den här tråden har ju uppfattningen att efter sommaren kommer S tappa ännu mera. Hur mycket M kommer att tappa efter sin partistämma återstår att se, men oavsett vad som sker lär ju inte M öka, definitivt inte under AKB ledning.
Det är inte osannolikt att KD, Fp och MP får tacka för sig om 37 månader.
Var tror du SD befinner sig i opinionen då?