2015-07-29, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Jag har försökt diskutera det här med Bergakungen tidigare - att det i längden inte spelar någon minsta roll om SD kan "lösa" samhällsproblemen.

SD har monopol på den enda politik som inte fortsätter ökningen av problemen och samhällets uppenbara sönderfall i samma rasande takt. Det räcker i dagens politiska "konkurrens".

Jag försökte pedagogiskt illustrera Bergakungens egen envisa hållning med om Bergadrottningen maxade ut kreditkorten på skoinköp, så att ruin hotade Bergahushållet.

"Gumman, vi har inte råd med dina skoinköp längre..."

"Jaha- och hur tänker du betala skulderna vi redan dragit på oss, då? Du har inte svaren på det, eller hur?"

"Det blir svårt, men du måste sluta att bygga på med ännu större utgifter..."

"Du har ingen plan utan kommer bara med enkla svar på komplexa frågor!"

"Men du ser ju på saldot..."

"Vi ska vara stolta att vi har så hög kreditvärdighet! Vill du göra oss fattigare så att vi inte har kredit längre och kan köpa på krita?!"

"---"

"Dessutom har bergabarnen inget förtroende för din ekonomiska kompetens och tycker du är en illasinnad snåljåp - eftersom jag berättat för dem att du saknar ekonomisk kompetens och är en illasinnad snåljåp! Hur ska du övertyga dem om motsatsen?"

500+ 4 u my frand.
2015-07-29, 19:53
Medlem
Aja Bajas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vindpinad
Rent opinionsmässigt går det verkligen rekordbra för SD. Men jag tror SD är ett parti fullt av infiltratörer faktiskt. Dom har växt för fort helt enkelt. Det är omöjligt att gallra ut alla grävande journalister eller andra vänsterextrema element som gömmer sig i massorna av nyfrälsta.

SD kommer sänkas precis innan valet 2018, tror jag. Och det är förmodligen ett beställningsjobb från sjuklövern att infiltrera och sedan krossa SD inifrån.

Jag hoppas givetvis att så inte är fallet men...
Och hur har du tänkt att enstaka infiltratörer ska kunna påverka opinionsläget för SD? Det har ju hänt diverse skandaler tidigare utan att det nämnvärt har drabbat SD.
2015-07-29, 19:55
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Om SD inte erkänns som den enda rätta läran av alla de som är invandringskritiska bör det bero på något.
Det är ett stort steg för många att överge det parti eller block man tidigare har stött. Att SD redan har ca 20 % i dagsläget är ju egentligen fantastiskt, med tanke på de siffror som partiet hade bara för några år sedan.
Men som du själv är ett levande bevis på, finns det alltså optimister som tror att de gamla partierna ska tänka om. Men den gruppen minskar ju längre tiden går.
2015-07-29, 20:21
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Är denna lilla (roliga) historia ett försök att övertyga om förträffligheten i att minska på invandringen, eller är det någon sorts försök att övertyga om att SD visst begriper och kan hantera litet mer invecklade politiska frågor?

För det är min poäng i detta: Om SD inte erkänns som den enda rätta läran av alla de som är invandringskritiska bör det bero på något. Givetvis kan man förklara det med att "alla ljuger", "det är synd om oss", "ingen tar oss på allvar" etc etc.
Är Ni förvånade? Arnstads tvillingbror?
2015-07-29, 20:24
Medlem
Sockerpappans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
Är Ni förvånade? Arnstads tvillingbror?

haha, verkar nästan så
2015-07-29, 20:26
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Rent opinionsmässigt går det verkligen rekordbra för SD. Men jag tror SD är ett parti fullt av infiltratörer faktiskt. Dom har växt för fort helt enkelt. Det är omöjligt att gallra ut alla grävande journalister eller andra vänsterextrema element som gömmer sig i massorna av nyfrälsta.

SD kommer sänkas precis innan valet 2018, tror jag. Och det är förmodligen ett beställningsjobb från sjuklövern att infiltrera och sedan krossa SD inifrån.

Å gud! Nu blir jag nervös. Berätta mera.
2015-07-29, 20:44
Medlem
Citat:

Du tror inte att folk kommer se det som lite av ett märkligt sammanträffande att en stor SD-skandal händer ännu en gång direkt innan ett val? Tror snarare att det skulle vara en väckarklocka för ytterligare väljare.
Senast redigerad av Sisoedaersoet 2015-07-29 kl. 20:53.
2015-07-29, 21:36
Medlem
Citat:

Det vore en idiotisk ide. För det första så behåller SD deras tidigare väljarkår. För det andra så kommer en "infiltrering" som ger dom högre resultat i mätningarna att locka fler till partiet, som känner att det är säkert att framföra sin åsikt nu när SD har bra resultat i mätningarna. Dom flesta människorna är fega och vågar inte träda fram förns det finns nog med folk.

Jag är väldigt nöjd med mätningarna, vi kan bara vinna på det. Jag kommer ihåg hur det var som SD väljare när vi kom in i riksdagen på 5%. All hets vi fick stå ut med var otrolig. Nu är det andra bullar.
2015-07-29, 21:40
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sisoedaersoet
Du tror inte att folk kommer se det som lite av ett märkligt sammanträffande att en stor SD-skandal händer ännu en gång direkt innan ett val? Tror snarare att det skulle vara en väckarklocka för ytterligare väljare.
En enda avslöjad infiltration, en enda planterad "skandal", en enda avslöjad dokumenterad "false flag".
Sen är det vapnet totalt desarmerat för all framtid. Det är ju bara en tidsfråga.
2015-07-29, 22:34
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Är denna lilla (roliga) historia ett försök att övertyga om förträffligheten i att minska på invandringen, eller är det någon sorts försök att övertyga om att SD visst begriper och kan hantera litet mer invecklade politiska frågor?

För det är min poäng i detta: Om SD inte erkänns som den enda rätta läran av alla de som är invandringskritiska bör det bero på något. Givetvis kan man förklara det med att "alla ljuger", "det är synd om oss", "ingen tar oss på allvar" etc etc.
Det är nog så, att historien (som är betydlig mer tragisk än rolig) framförallt visar att Bergakungen inte begriper vare sig orsaken bakom de stora samhällsproblemen eller att SD inte går från tio procent till 55 procent på en månad. Man får alltså paradoxalt nog intrycket att Bergakungen tycker att SDs tillväxt sker för långsamt (och måste förklaras med saker som lågt förtroende och låg kunskapsnivå). Sanningen är dock att SD tillväxt sker med en exempellös fart.
2015-07-29, 22:40
Medlem
Citat:
Jag diskuterar egentligen opinionen.

Min poäng är att SD är duktiga på att hålla fram invandringen som ett problem, en uppfattning som många delar. Givetvis kan man förklara avvikelsen mellan ca 60 % invandringsförsiktiga och ca 20 % SD-sympatisörer på olika sätt. Mitt förslag är att det beror på att SD inte uppfattas trovärdiga i sin allmänna politiska framtoning, dvs väljarna tvekar därför att SD inte uppfattas som kompetenta rent allmänpolitiskt - skola, försvar, näringsliv, rättsväsende etc. För den som frågar sig "Vad skall sedan hända, när invandringen minskat" blir svaren inte lika enkla.

För den grupp som redan idag har köpt in sig på SD:s upplägg (de 20%-en) är en sådan reservation naturligtvis helt obegriplig.

Att inte svara är ju ibland också ett svar.

Jag tycker att svaren på de frågorna du själv radade upp är nyckeln till att förstå opinionen och opinionsutvecklingen.

Varför vill du inte själv svara på dem? Varför ducka för något du tror på, till och med när du är "anonym"?

Att det skiljer sig åt mellan de som är kritiska till förd invandringspolitik 60-80% och SD stöd på just nu ca 23% tror jag har att göra med:
1. folk är ännu inte personligt drabbade, märker alltså inte hur illa det är, tex min mamma
2. folk är generellt politiskt ointresserade, som en del av mina grannar
3. lögner och propaganda från 7K/MSM, nu tex Ullenhags mytlista på dåvarande regerings hemsida
4. stigmatiseringen att förlora försörjning, vänner, familj, förtroendeuppdrag, som 7K/MSM genom punkt 3 orsakat.
5. obenägenheten att byta parti.

Avseende obenägenheten att byta parti, betänk att SD under förra mandatperioden gick från 5,7% till 13-15% i huvudsak på Ms bekostnad. S tappade inte så mycket. Nu har SD ökat från 13-15% till eventuellt 23% på under ett år på S och Ms bekostnad. Många, inte bara i den här tråden har ju uppfattningen att efter sommaren kommer S tappa ännu mera. Hur mycket M kommer att tappa efter sin partistämma återstår att se, men oavsett vad som sker lär ju inte M öka, definitivt inte under AKB ledning.

Det är inte osannolikt att KD, Fp och MP får tacka för sig om 37 månader.

Var tror du SD befinner sig i opinionen då?
2015-07-29, 22:44
Medlem
PatriaNostras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Jag har försökt diskutera det här med Bergakungen tidigare - att det i längden inte spelar någon minsta roll om SD kan "lösa" samhällsproblemen.

SD har monopol på den enda politik som inte fortsätter ökningen av problemen och samhällets uppenbara sönderfall i samma rasande takt. Det räcker i dagens politiska "konkurrens".

Jag försökte pedagogiskt illustrera Bergakungens egen envisa hållning med om Bergadrottningen maxade ut kreditkorten på skoinköp, så att ruin hotade Bergahushållet.

"Gumman, vi har inte råd med dina skoinköp längre..."

"Jaha- och hur tänker du betala skulderna vi redan dragit på oss, då? Du har inte svaren på det, eller hur?"

"Det blir svårt, men du måste sluta att bygga på med ännu större utgifter..."

"Du har ingen plan utan kommer bara med enkla svar på komplexa frågor!"

"Men du ser ju på saldot..."

"Vi ska vara stolta att vi har så hög kreditvärdighet! Vill du göra oss fattigare så att vi inte har kredit längre och kan köpa på krita?!"

"---"

"Dessutom har bergabarnen inget förtroende för din ekonomiska kompetens och tycker du är en illasinnad snåljåp - eftersom jag berättat för dem att du saknar ekonomisk kompetens och är en illasinnad snåljåp! Hur ska du övertyga dem om motsatsen?"

Haha, ja du oyto, du är verkligen kung i denna tråd! Tätt följd av många andra eminenta skribenter, ingen nämnd ingen glömd. Denna, och mediakrigstråden, är vilken dag som helst i särklass bättre än vilken ledarsida som helst. Härlig läsning.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in