Citat:
Ursprungligen postat av
ZuparN
Jag tror inte att PKK är turkarnas värsta fiende. Det den turkiska regeringen bör och fruktar mest är den inhemska befolkningen, som till uppemot 20 % består av kurder. De kan skada Turkiet inifrån om regeringen bestämmer sig för att angripa kurdiska styrkor - som faktiskt skyddat civilbefolkningen i norra Syrien från IS dödsmaskineri.
Jag tror som sagt fortsatt att Turkiet inte vågar röra YPG eller kurdiskt kontrollerade områden inne i Syrien. Kurderna kan skaka om hela Turkiet om det urartar - Erdogan vet det.
Jag håller med, och jag hoppas att kurderna ser till att skada det allt mer islamistiska Turkiet på riktigt.
Jag är inte så insatt i hur Turkiets konflikt med PKK utspelade sig, men vad jag undrar över är hur den kurdiska befolkningen reagerade då? Alltså 20%. Man kan slå ett stort hål i turkisk ekonomi om man vill.
Citat:
Ursprungligen postat av
Un-named
Återigen kommer du hit med okunnighet. Det postades även en karta över området som denna buffertzon ska täcka, och det är
inte Rojava. Nu blev du ledsen va?
https://img.washingtonpost.com/rf/image_1484w/2010-2019/WashingtonPost/2015/07/26/Foreign/Graphics/2300syria-ISIS-7-27-15.jpg?uuid=IkPFhjPoEeW4NWHdqpnHPg
Hur som helst, USA nekar att dom kommer vara delaktiga i en buffertzon:
But in a conference call with reporters Tuesday, three senior administration officials made it clear that there are no U.S. plans for a safe zone, a no-fly zone, an air-exclusionary zone, a humanitarian buffer zone or any other protected zone of any kind.
http://www.bloombergview.com/articles/2015-07-28/u-s-shoots-down-idea-of-syria-safe-zone
Då kommer Turkiet antingen implementera denna buffertzon utan USAs tillåtelse eller så kommer inget att hända.
När jag säger om Turkiet genomför sina planer, så menar jag givetvis de planer de verkligen vill genomföra.
Det var inget snack om en buffertzon när Daesh satt vid gränsen eller hur? Men så fort kurderna växte sig starkare blev islamisten Erdogan orolig och agerar utifrån ett lättläst beteende. Turkiets riktiga intentioner är naturligtvis att krossa "Rojava" och få bort Assad.