• 1
  • 2
2015-07-29, 21:05
Medlem
jcarlbergs avatar
Haft problem med att få tag i Anläggnings-Id när jag köpte min stuga från en tanta.
Har då hunnit bli tilldelat ett Elbolag, hennes gamla bolag och ska då få betala en summa för, har inte ens skrivit under ett avtal med dem så vill absolut inte betala för något.
Citera
2015-07-29, 21:08
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jcarlberg
Haft problem med att få tag i Anläggnings-Id när jag köpte min stuga från en tanta.
Har då hunnit bli tilldelat ett Elbolag, hennes gamla bolag och ska då få betala en summa för, har inte ens skrivit under ett avtal med dem så vill absolut inte betala för något.

Det är inte så att du tänker på nätleverantör? Dessa kan du inte välja.

Men, om du inte innan flytt fått fram ett anläggnigsid så hamnar du på tillsvidarepris hos befintlig levernatör, det är ju bara att byta då? Du kan liksom glömma att ducka den betalningen.
Senast redigerad av EckiEcki 2015-07-29 kl. 21:10.
Citera
2015-07-29, 21:09
Citat:

Har du förbrukat ström så får du nog betala för det också, det kan du vara ganska säker på.
Citera
2015-07-29, 22:02
Medlem
jcarlbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Det är inte så att du tänker på nätleverantör? Dessa kan du inte välja.

Men, om du inte innan flytt fått fram ett anläggnigsid så hamnar du på tillsvidarepris hos befintlig levernatör, det är ju bara att byta då? Du kan liksom glömma att ducka den betalningen.

Citat:
Ursprungligen postat av M1159
Har du förbrukat ström så får du nog betala för det också, det kan du vara ganska säker på.

Ja menade nätleverantör.

Ska bli debiterad en inflyttningsavgift, men har ju inte självmant flyttat min El till deras bolag.
Citera
2015-07-29, 22:09
Medlem
Citat:
Ja menade nätleverantör.

Ska bli debiterad en inflyttningsavgift, men har ju inte självmant flyttat min El till deras bolag.

Du kan inte välja nätleverantör. Nätleverantören är den som äger kabeln som går till ditt hus. Du kan välja elhandelsbolag, dvs leverantör av elen. Väljer du inget elhandelsbolag så får du köpa elen från när bolagets anvisningsleverantör till tillsvidare pris.
Senast redigerad av Engineer 2015-07-29 kl. 22:12.
Citera
2015-07-29, 22:15
Medlem
jcarlbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Du kan inte välja nätleverantör. Nätleverantören är den som äger kabeln som går till ditt hus. Du kan välja elhandelsbolag, dvs leverantör av elen. Väljer du inget elhandelsbolag så får du köpa elen från när bolagets anvisningsleverantör till tillsvidare pris.

Läste fel vad person ovan skrev dp jag hade skrivit Elhandelsbolag först men Ändrade det.

Jo förstår det, dock handlar detta om en inflyttning sävligt, har ju inte självmant valt att flytta elen till deras bolag. Anser ju att jag ej ska behöva betala det.
Citera
2015-07-29, 22:18
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Läste fel vad person ovan skrev dp jag hade skrivit Elhandelsbolag först men Ändrade det.

Jo förstår det, dock handlar detta om en inflyttning sävligt, har ju inte självmant valt att flytta elen till deras bolag. Anser ju att jag ej ska behöva betala det.

Tyvärr. Du har inget val i den frågan.
Citera
2015-07-29, 22:21
Medlem
jcarlbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Tyvärr. Du har inget val i den frågan.

Okej, får bestrida fakturan? De fjärravläser, inte som förr då de fick göra det mer manuellt. Anser inte den höga summan på 315kr vara berättigad.

Kan man få reda på sin anläggnings-id om man ej är kund? Fick aldrig den av säljaren.
Senast redigerad av jcarlberg 2015-07-29 kl. 22:31.
Citera
2015-07-29, 22:51
Vill du ha el i ditt hus så får du vackert acceptera den befintliga nätleverantören, den kan du inte byta, du har att välja el i ditt hus eller ingen el i ditt hus.
Citera
2015-07-29, 22:55
Medlem
jcarlbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M1159
Vill du ha el i ditt hus så får du vackert acceptera den befintliga nätleverantören, den kan du inte byta, du har att välja el i ditt hus eller ingen el i ditt hus.

Ja men vill ej acceptera det, vill betala till ett elhandelsbolag jag själv valt.

Blir förvirrad, är anslutningsavgiften oberoende av elhandelsvolag då det kommer från nätleverantören?
Citera
2015-07-29, 23:14
Citat:
Ja men vill ej acceptera det, vill betala till ett elhandelsbolag jag själv valt.

Blir förvirrad, är anslutningsavgiften oberoende av elhandelsvolag då det kommer från nätleverantören?

Nätlevrantören äger trådarna fram till ditt hus, nätleverantören tillhandahåller även elmätaren, du kan köpa ström från valfri elleverantör som då använder sig av din nätleverantörs elnät, din nätleverantör debiterar en avgift för att befordra elen fram till ditt hus det är en avgift som baseras på hur mycket el du förbrukar.
Du får även när du flyttar in i huset betala en "inflyttningsavgift" samt sedan en fast avgift, det är inget du kan påverka detta måste du betala om du önskar el till ditt hus.

Du kan välja vilken elleverantör du vill och betala din strömförbrukning till detta företag.

Har du olika bolag av elleverantör och nätleverantör så får du då faktura från bägge företagen.
Citera
2015-07-30, 00:05
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Okej, får bestrida fakturan? De fjärravläser, inte som förr då de fick göra det mer manuellt. Anser inte den höga summan på 315kr vara berättigad.

Kan man få reda på sin anläggnings-id om man ej är kund? Fick aldrig den av säljaren.

Du har inget att bestrida. Eller ja, bestrida kan du ju göra men du kommer att torska i slutändan.

Det är ditt ansvar att få väsentlig information av säljaren.
Senast redigerad av EckiEcki 2015-07-30 kl. 00:07.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in