Citat:
Ursprungligen postat av
likeabawz
1. Ja det är den avgift nätleverantören tar. De äger mätaren och ledningarna och du betalar ett underhåll till dem. Abonnemang/elöverföringsavgift. Elleverantören du väljer läser av Vattenfalls mätare och köper in elen till det pris du fått på avtalet. Du ser på mätaren vilket bolag den tillhör, om inte annat blir du fakturerad av dem, vare sig du vill eller ej.
2. Huvudsäkringen, dvs vilken ampere den ligger på kan du ändra via en elektriker som är certifierad. Hus brukar ha 16-20. Kolla det med elektriker om du kan/bör ändra och ring först Vattenfalls support och fråga vilken säkringsstorlek du för tillfället blir debiterad för.
3. Normal och lågförbrukartariff blir du indelad i beroende på om du är hög eller lågkonsumtions-konsument. Abonnemangskategori, pedagogiskt förklarat. Ring även där o kolla vilken du ligger på och om du bör ändra beroende på villen årsförbrukning du har.
Pratade med dem och ska betala 2375kr per år bara för att få ha elen, tycker det låter mycket. Nästan 200kr per månad utan el inräknat. Väljer man då ett annat elhandelsbolag så blir de deras avgift som är runt 300-450
Kr.
Använder jag elen 4 månader så tjänar jag på att säga upp det tills nästa år. Sjukt att de får ta betalt så mycket.
Får bestämma mig idag fall jag ska ha ett annat bolag.
Sorry för extra text men förväntade mig ej svaret jag fick.
Edit: Stugan ligger i Billesholm.
Komiskt att den klassas som Lägenhet vid val inför el, dock inte när det kommer till kostnader...