2015-07-29, 22:16
Medlem
bokfodrals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62
En av gästarbetarna mor påstod att hon haft kontakt med en granne som på stod att det fikades i trädgården. Hon uppgav att klockan var 18.15. Om hon nu tittade på sin egen klocka och den visade 18.15 var tiden i Sverige 17.15

http://tiddatum.se/litauen/vilnius

Vilken stad kommer bröderna ifrån? Den som nu diskuteras i tråden eller kommer de från Vilnius?
2015-07-29, 22:19
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Nej, vi är definitivt inte överens, vi står så långt ifrån varandra som det någonsin går tycker jag.

Obduktionsresultatet kan givetvis säga något om dödsorsak med mera, dock glömmer du att åklagaren har bevisning som binder den häktade till brottet även utan detta protokoll, varför underlåter du dig att nämna detta när du resonerar, du säger inte hela sanningen när du argumenterar, dina argument ses förmodligen av alla andra i skenet av vad vi känner till, du får dumstruten på egna meriter.

Obduktionsprotokollet är knappast avgörande, den strukturala bevisningen i övrigt kan ge vid handen att den häktade är skyldig till mord. Det väntade obduktionsprotokollet kan sannolikt förväntas utgöra stödbevisning, har du tänkt den tanken?
Kan vi slippa personangrepp i fortsättningen? Jag kan bita tillbaka om du vill.

Åtal ska väckas när det finns tillräckligt med bevis. Åtal väcktes inte igår, alltså saknas bevis för att åklagaren ska på ett objektiva grunder bedöma att åtalet skulle leda till fällande dom.

Den här diskussionen leder ingen vart när vi försöker lista ut vad som hände Lisa, jag lägger ner den. Vi får se, om åklagaren begär uppskov 25 augusti vet vi med säkerhet att bevisningen nu inte räcker.
2015-07-29, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dripatologi
Varför är MGM häktad? Ingen i min värld har varit det, dessutom återfinns hens DNA på persedlar ifrån BO o vittne har sett något märkligt... Då kommer tjafs här om typ 78-åring el orolig pappa som gör allt för sin dotter

En 78-åring som äger marken där kroppen hittades, därav intresset. Han har även haft affärer med undre världen enligt uppgift, och fått fingrar kapade av motorcykelmaffia. Han skulle inte vara främmande för att skydda brottsling och plantera spår, är min gissning. Kanske spåren som ledde till gården var utplacerade för att göra 78-åringen till misstänkt, men istället riktades misstankarna mot litauerna. Hursomhelst har gamlingens beteende efter mordet, och vittnesuppgifter, gjort honom suspekt.

Pappan är mest intressant pga hans bakgrund som militär underrättelse-agent (eller vad det nu heter) i särskilt farliga zoner av krigsdrabbade områden. Att han skulle ha delaktighet i mord på sin egen dotter är en ganska sinnessjuk teori. LH efterlystes av Interpol ganska omgående vilket tyder på att det fanns en hotbild (kidnappning?). Därav teorier om att pappans yrkesroll har koppling till mordet.
2015-07-29, 22:23
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Nej, vi är definitivt inte överens, vi står så långt ifrån varandra som det någonsin går tycker jag.

Obduktionsresultatet kan givetvis säga något om dödsorsak med mera, dock glömmer du att åklagaren har bevisning som binder den häktade till brottet även utan detta protokoll, varför underlåter du dig att nämna detta när du resonerar, du säger inte hela sanningen när du argumenterar, dina argument ses förmodligen av alla andra i skenet av vad vi känner till, du får dumstruten på egna meriter.

Obduktionsprotokollet är knappast avgörande, den strukturala bevisningen i övrigt kan ge vid handen att den häktade är skyldig till mord. Det väntade obduktionsprotokollet kan sannolikt förväntas utgöra stödbevisning, har du tänkt den tanken?

Fast i nuläget så ser det ju ut som om utredningen har bevis som binder den häktade till flickans kropp. Som andra debattörer skrev så är det nog dags att gärningsmannen börjar att prata om det är så att flickan dräptes av en annan person?

Den häktades DNA på flickans tillhörigheter visar ju att han på något sätt ar bunden till något brott men fortfarande så kan mördaren vara en annan person.....om man ser på bevisen som har nämnts i media.

Personligen så tror jag att den häktade även är den som dräpte flickan, men enligt bevisen som har redovisats av media så kan det fortfarande vara en öppen fråga?
2015-07-29, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av porslinslandet
http://www.apg29.nu/index.php?artid=20036

"Litauen själv säger: "Jag är helt oskyldig, förstår inte hur jag hamnat i det här. Jag känner inte flickan och har aldrig sett henne".
Är det inget värt???"

fler citat från samma källa:
"I det skick man fann LH så är det en DÅRES verk."
"Själv har jag fått in uppgifter från säker källa vilken flyktväg polisen tror man tagit med LH från Blomberg till Martorp."
2015-07-29, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av monotyp
En 78-åring som äger marken där kroppen hittades, därav intresset. Han har även haft affärer med undre världen enligt uppgift, och fått fingrar kapade av motorcykelmaffia. Han skulle inte vara främmande för att skydda brottsling och plantera spår, är min gissning. Kanske spåren som ledde till gården var utplacerade för att göra 78-åringen till misstänkt, men istället riktades misstankarna mot litauerna. Hursomhelst har gamlingens beteende efter mordet, och vittnesuppgifter, gjort honom suspekt.

Pappan är mest intressant pga hans bakgrund som militär underrättelse-agent (eller vad det nu heter) i särskilt farliga zoner av krigsdrabbade områden. Att han skulle ha delaktighet i mord på sin egen dotter är en ganska sinnessjuk teori. LH efterlystes av Interpol ganska omgående vilket tyder på att det fanns en hotbild (kidnappning?). Därav teorier om att pappans yrkesroll har koppling till mordet.

Någon som verkligen kan bekräfta att AJ mist ett par fingrar för att maffian har knipsat av dem?
2015-07-29, 22:29
Medlem
Citat:
Mycket möjligt ett bevis, dock vet man redan att Lisa inte tog livet av sig själv, döden orsakades av annan person, dödsorsaken är inte avgörande. Kan den häktade bindas till Lisa olika aspekter så räcker det långt, glöm inte vad som hände med KJ i Boden, varken mordvapen, tid eller plats. Offrets blod i hans bil var ett bevis som domstolen bedömde som mycket komprometterande.

är väl en stor skillnad att hitta blod i en bil som han äger? än på tillhörigheter utslängda i hans o greta spåret..
om NB är skyldig kommer det finnas mycket spår efter han, inte bara på några tillhörigheter,
om dom hittar spår efter lisa i bilen eller annat fordon som NB förfogar över, eller på lisa, är det bindande,
om det visar sig att det enda dom har på han i slutändan (dna spår på tillhörigheter)
då blir det svårt att fälla honom i hovrätten..

angående ajs ev. vittnesmål tillger jag samma styrka som brodern o fruns ev. vittnesmål
aj kan ha egen vinning eller skydda någon annan som jag ser det,
han är ju hel mysko med tanke på hans agerande o ändrade uttalanden han har gjort..
2015-07-29, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag har läst SvD:s pappersupplaga för idag, vilket framkom i originalpostningen. Vad SvD-journalisten har läst vet jag inte.
Artikeln är signerad TT.
2015-07-29, 22:32
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av porslinslandet
http://www.apg29.nu/index.php?artid=20036

"Litauen själv säger: "Jag är helt oskyldig, förstår inte hur jag hamnat i det här. Jag känner inte flickan och har aldrig sett henne".
Är det inget värt???"

Det är maximal foliehattvarning på den hemsidan dock. Snubben bor i området och har figurerat från början i det här fallet. Han tror alltså inte att MGM är skyldig och sen gör han allt för att bevisa det påståendet. Med kommentarer av typen "Jag har pratat med MGMs granne och han tror inte att MGM är skyldig och därför är han inte heller det". Du kan alltså inte ta nånting från den sidan som sanning utan att ha ett ton salt till hands.
2015-07-29, 22:33
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:

Vad ni tjötar!

Nu reder vi ut det här:

Zenia säger att om det finns tillräckliga bevis för fällande dom redan nu så ska MGM åtalas.

OY säger att det redan finns tillräckliga bevis för fällande dom men man väntar på mer bevis.

Ergo:
2015-07-29, 22:36
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Det är maximal foliehattvarning på den hemsidan dock. Snubben bor i området och har figurerat från början i det här fallet. Han tror alltså inte att MGM är skyldig och sen gör han allt för att bevisa det påståendet. Med kommentarer av typen "Jag har pratat med MGMs granne och han tror inte att MGM är skyldig och därför är han inte heller det". Du kan alltså inte ta nånting från den sidan som sanning utan att ha ett ton salt till hands.
Sajtens påstående om filmen från butiken som sålde pizza till litauerna har bekräftats av en tidning efter intervju med personalen i butiken. Så, fullt ett ton salt behövs inte.
2015-07-29, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nybromannen
Någon som verkligen kan bekräfta att AJ mist ett par fingrar för att maffian har knipsat av dem?

Kan vara trådsanning, men varför ens påstå nåt sånt om det inte är sant? Jag kanske är för godtrogen. Den som påstod att AJ har fått ett par fingrar kapade av MC-gäng är välkommen att bekräfta så vi kan få den detaljen ur diskussionen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in