2015-07-29, 21:15
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Vid mordfall väntar man i stort sett alltid in obduktionsrapporten, speciellt när man inte har ett erkännande. För att veta dödsorsaken i första hand!
Hur vet du att bevisen inte räcker? Insatt? Med i förundersökningsgruppen?
Nej, tänkte det!
Nej, jag är inte med i förundersökningsgruppen, men dödsorsaken är bevis, och det väntar åklagaren på innan hon kan åtala.
2015-07-29, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZeroTranquility
Varfõr säger då advokaten att bevisningen är inte så stark som den låter? Jag tror att tidningarna har förstorat upp detta med DNA. Vilket vittne? Ja, han har enormt med otur.

För att advokatens prio är att försvara sin klient, speciellt om denne nekar till brott!
Vi vet inte om han erkänt dråp, det kanske han har, men motstrider sig mord!
2015-07-29, 21:16
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Precis. Bevisen räcker inte till fällande dom. Vi är helt överens.
Följde inte du LL-fallet? Fanns inte där bevis så att det räckte och blev över från dag ett eller? Ändå tog det runt ett halvår innan det väcktes åtal. Vem fan bryr sig om nån veckor hit och dit.
2015-07-29, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Advokaten uppgav på senaste häktningsförhandlingen att det inte förelåg någon recidivfara då MGM är tidigare ostraffad. Så han är nog inte dömd för något iaf.

Jag är medveten om det. Jag skulle dock vilja vet om den MT varit inblandad i någon utredning där han inte blivit dömd. Skulle vara intressant att veta hur många olösta brottsfall det finns i staden han bor i samt de omkringliggande städer i närheten. Han kan ju ha begått våldsbrott utan att bli ämne för utredning.
2015-07-29, 21:19
Medlem
Citat:
Nej, jag är inte med i förundersökningsgruppen, men dödsorsaken är bevis, och det väntar åklagaren på innan hon kan åtala.

Ja? Vad sade jag? (Väntar på obduktionsrapporten) Vad sade du? (Finns inga bevis för åtal)
Det finns bevis för åtal, men iom att en kropp finns så väntar man in rapporten, gör man oftast om man har en kropp!

Det finns fler saker en obduktionsrapport kan svara på, t.ex tidpunkt, om hon försökt värja sig etc etc.
Känns som upprepningar igen.
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Dödsorsaken har snuten fått för länge sen. De vill inte uppge den men de säger ju att allt pekar mot mord så något LC-fall lär det inte bli tal om här iaf.
Moderator
OYs avatar
Citat:

Mycket möjligt ett bevis, dock vet man redan att Lisa inte tog livet av sig själv, döden orsakades av annan person, dödsorsaken är inte avgörande. Kan den häktade bindas till Lisa olika aspekter så räcker det långt, glöm inte vad som hände med KJ i Boden, varken mordvapen, tid eller plats. Offrets blod i hans bil var ett bevis som domstolen bedömde som mycket komprometterande.
2015-07-29, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Jag är medveten om det. Jag skulle dock vilja vet om den MT varit inblandad i någon utredning där han inte blivit dömd. Skulle vara intressant att veta hur många olösta brottsfall det finns i staden han bor i samt de omkringliggande städer i närheten. Han kan ju ha begått våldsbrott utan att bli ämne för utredning.
Ingen rök utan el, MGM verkar hårdhudad o rutinerad som fan... Men nu är hen rökt
2015-07-29, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KSP

Jag har försökt leta, men är kass på språket
Det skulle vara intressant som fan om det gick att få fram just försvinnanden etc!
2015-07-29, 21:24
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ja? Vad sade jag? (Väntar på obduktionsrapporten) Vad sade du? (Finns inga bevis för åtal)
Det finns bevis för åtal, men iom att en kropp finns så väntar man in rapporten, gör man oftast om man har en kropp!

Det finns fler saker en obduktionsrapport kan svara på, t.ex tidpunkt, om hon försökt värja sig etc etc.
Känns som upprepningar igen.

Du nämner här något som borde täppa till käften på vissa motvallskärringar här i tråden. Bevis för den häktades skuld kan finnas färdigt att lägga upp på bordet, av den grad att domstolen sannolikt kommer att fälla den misstänkte, dock är det minst lika viktigt att veta hur mordet gick till vad gäller tidsutdräkt, värjningsskador, medvetande m.m., underlag som behövs för att kunna fastställa en korrekt påföljd.
2015-07-29, 21:24
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Följde inte du LL-fallet? Fanns inte där bevis så att det räckte och blev över från dag ett eller? Ändå tog det runt ett halvår innan det väcktes åtal. Vem fan bryr sig om nån veckor hit och dit.
Menar du Askersund? I så fall begick åklagaren eller tingsrätten lagbrott genom att hålla någon häktad längre än nödvändigt.
2015-07-29, 21:27
Bannlyst
Citat:
För att advokatens prio är att försvara sin klient, speciellt om denne nekar till brott!
Vi vet inte om han erkänt dråp, det kanske han har, men motstrider sig mord!
Är detta med DNA korrekt då ? Eftersom Anett olsson säger att det har hon inte sagt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in