2015-07-29, 21:43
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Hmmmm......

Utan obduktionsprotokollet så har man en död kropp....och inte så mycket mer.

Jag kanske missförstår dig....menar du att det är brukligt att fälla för mord utan obduktionsprotokoll?
Det är inte brukligt att åtala utan tillräckligt med bevis, det är t.o.m. olagligt. Obduktionsprotokollet är bevis.
2015-07-29, 21:44
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21177558.ab
Det är väl den artikeln hon dementerade, eller kanske mer korrekt sa sig vara felciterad?
Att det skulle finnas DNA på just kläder som man fick intrycket av i artikeln
Lyssnar man på intervjun i sveriges radio kan man efter hennes avståndstagande till tidigare artikel anta att DNA i så fall skulle finnas på någon tillhörighet som inte är ett klädesplagg?

http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=97&grupp=22199&artikel=62 20692
2015-07-29, 21:44
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jodå. Och min tolkning kvarstår: När försvararen inskärper att det är huvudmannens bedömning av bevisläget hon återger, och huvudmannen dessutom har synpunkter på vilka spår förundersökningen ska följa upp, då har huvudmannen med all sannolikhet ett högst besvärande bevisläge emot sig, och är inte särskilt lättstyrd av sin försvarare. Som jag skrev, ger förhållningssättet vissa Christine Schürrer-vibbar.
Det är korrekt. En försvarare som hänvisar till sin klient i denna typ av frågor gör mellan raderna gällande att det är just klientens synpunkter, men inte försvararens. Försvararen är dock alltjämt givetvis skyldig att framföra detta å sin klients vägnar, men det indikerar starkt att de inte är överens.
2015-07-29, 21:52
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag vill fortfarande framhålla att advokater visserligen kan vara idioter, men när en advokat framstår som en idiot i sina uttalanden beror det i åtminstone nio fall av tio på att det är kombinationen av klientens situation och inställning som tvingar h*n** att prata persilja.
Jo visserligen, och det blev inget överklagande heller den här gången. Och advokater kan faktiskt bli varnade om de uppenbart uppför sig som en idiot. Så de måste också hålla sig inom rimliga gränser när det gäller att ifrågasätta det material som åklagaren lägger fram. Händer ju rätt så ofta att gangsteradvokater hamnar i blåsväder när de kör för hårt med sk alternativa teorier.
2015-07-29, 21:55
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det är inte brukligt att åtala utan tillräckligt med bevis, det är t.o.m. olagligt. Obduktionsprotokollet är bevis.

Obduktionsprotokollet sorterar under rubriken bevisning, dock måste inte det protokollet i sig bevisa att den misstänkte är skyldig till mordet. Utan detta protokoll kan åklagaren ha bevis som kan få den misstänkte fälld för mord, det är jag övertygad om, dock kan åklagaren inte veta på förhand hur domstolen kommer att värdera bevisen. Förmodligen kan man fällas för mord utan att en kropp hittas, jag har för mig att det har hänt, osvuret är dock bäst.
2015-07-29, 21:59
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Obduktionsprotokollet sorterar under rubriken bevisning, dock måste inte det protokollet i sig bevisa att den misstänkte är skyldig till mordet. Utan detta protokoll kan åklagaren ha bevis som kan få den misstänkte fälld för mord, det är jag övertygad om, dock kan åklagaren inte veta på förhand hur domstolen kommer att värdera bevisen. Förmodligen kan man fällas för mord utan att en kropp hittas, jag har för mig att det har hänt, osvuret är dock bäst.
Visst, "kakelugnsmordet" är sådant exempel, om jag inte minns fel.
(FB) "Tandläkarmordet" på Drottninggatan på 60-talet (kakelugnsmordet)
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kakelugnsmordet
2015-07-29, 22:01
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Det har hänt personer har dömts för mord utan kropp, men obduktionsresultatet är ett viktigt bevis för att åklagaren på objektiva grunder ska kunna bedöma om det finns tillräckligt med bevis för att vinna ett åtal. Vi är överens.
2015-07-29, 22:01
Moderator
OYs avatar
Citat:
Det tar inte fyra veckor att skriva en sammanfattning, men det är lagbrott att inte åtala när tillräckligt med bevis finns.

Erfarenhet. Nämn ett exempel på motsatsen, där den misstänkte har medgivit gärning utan att åklagaren har nämnt det vid en omhäktning.

Åter igen, hur fan kan du veta det?

Vem har sagt att det enbart handlar om att sätta något på pränt? Har du ens tänkt tanken att utredarna väntar på ett svar ifrån NFC, en ynka liten detalj som kommer att kunna styrka något i gärningsbeskrivningen, det sammanhang som åklagaren planerar att lägga fram för domstolen.

Seriöst, du kommer inte att få en dumstrut, den sitter redan där den sitter, jag menar det verkligen.

Jag kan inte nämna ett sådant exempel, tyvärr, men du kan inte veta vad åklagaren skulle ha gjort eller inte, det är befängt. Ta nu och coola ner dig lite, håll dig härifrån några dagar, jag tror att du är så uppspelt att du snart kommer att få ett nervsammanbrott, du har ett tunnelseende och du harplar ur dig på löpande band bara för att du kan.
2015-07-29, 22:06
Medlem
http://www.apg29.nu/index.php?artid=20036

"Litauen själv säger: "Jag är helt oskyldig, förstår inte hur jag hamnat i det här. Jag känner inte flickan och har aldrig sett henne".
Är det inget värt???"

2015-07-29, 22:06
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Åter igen, hur fan kan du veta det?

Vem har sagt att det enbart handlar om att sätta något på pränt? Har du ens tänkt tanken att utredarna väntar på ett svar ifrån NFC, en ynka liten detalj som kommer att kunna styrka något i gärningsbeskrivningen, det sammanhang som åklagaren planerar att lägga fram för domstolen.

Seriöst, du kommer inte att få en dumstrut, den sitter redan där den sitter, jag menar det verkligen.

Jag kan inte nämna ett sådant exempel, tyvärr, men du kan inte veta vad åklagaren skulle ha gjort eller inte, det är befängt. Ta nu och coola ner dig lite, håll dig härifrån några dagar, jag tror att du är så uppspelt att du snart kommer att få ett nervsammanbrott, du har ett tunnelseende och du harplar ur dig på löpande band bara för att du kan.
Utan att gå på personangrepp, kan jag mycket väl tänka mig att åklagaren väntar på den lilla detaljen från NFC som gör att hon bedömer på objektiva grunder att det finns tillräckligt med bevisning för att åtal ska leda till fällande dom. Annars skulle hon inte dröja och säga att hon väntar på utredningsresultat.
2015-07-29, 22:11
Medlem
Citat:
Åklagaren ska vara säker på fällande dom, alltså är det för tidigt att väcka åtal nu. .....
Är det verkligen så ? Då har ju åklagaren tagit över en stor del av domstolens roll. Om åklagaren av prestigeskäl väljer att bara driva mål, som han är säker på att "vinna", så är ju rättssystemet i obalans. Vem vakar över systemet - HD ?
2015-07-29, 22:11
Moderator
OYs avatar
Citat:
Det har hänt personer har dömts för mord utan kropp, men obduktionsresultatet är ett viktigt bevis för att åklagaren på objektiva grunder ska kunna bedöma om det finns tillräckligt med bevis för att vinna ett åtal. Vi är överens.

Nej, vi är definitivt inte överens, vi står så långt ifrån varandra som det någonsin går tycker jag.

Obduktionsresultatet kan givetvis säga något om dödsorsak med mera, dock glömmer du att åklagaren har bevisning som binder den häktade till brottet även utan detta protokoll, varför underlåter du dig att nämna detta när du resonerar, du säger inte hela sanningen när du argumenterar, dina argument ses förmodligen av alla andra i skenet av vad vi känner till, du får dumstruten på egna meriter.

Obduktionsprotokollet är knappast avgörande, den strukturala bevisningen i övrigt kan ge vid handen att den häktade är skyldig till mord. Det väntade obduktionsprotokollet kan sannolikt förväntas utgöra stödbevisning, har du tänkt den tanken?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in