Citat:
Ursprungligen postat av
Tingsnotarien
Självklart ska en åklagare inte sega med ett åtal i onödan (tjänsteansvaret) men vi är inte i närheten av att ha en sådan situation i det förevarande fallet.
Du ska ha en stor eloge för att du orkar fortsätta att bilda oss här i tråden!
Jag förstår inte vad det är med vissa i den här tråden.
Huruvida det handlar om inskränkthet, dumhet, lässvårigheter eller pur lathet, som att inte orka läsa i tråden- det låter jag dock vara osagt.
För trots ihärdig upplysning av juridiskt insatta som t.ex Tingsnotarien om t.ex förundersökningssekretess och yppandeförbud så envisas dessa individer med att fortsätta älta om att det är "konstigt" med denna tystnad. Dessa termer har nämnts och förklarats så många gånger att det inte borde kunna ha unggått någon i denna tråd. Det är basala företeelser som man borde känna till om man nu vill läsa/skriva i en krimtråd.
Och att vissa nu börja gnälla om åklagare som drar ut på åtal.
Herregud människor - det verkar ju som att åklagaren faktiskt ämnar väcka åtal redan i slutet av augusti, det tycker jag bådar gott. Det tolkar ialla fall jag som som att de redan har tillräckligt med bevis.
Tycker för övrigt att det isåfall är en väldigt snabb utredning!
Vanligtvis tar det ju ett halvår från häktning till rättegång.
I Dalbyfallet: 10 dec och rättegången startade 19 maj.
Askersundsfallet: 18 juni och rättegången startade 2 december.
Betänk bara: från 12 juni när litauerna greps och till september (då rättegången beräknas starta) det är bara 3 månader.
Sluta gnäll och passa på att lära er lite om det svenska rättsystemet, nu for ju gratis undervisning här i tråden!
Ha det gott!