2015-07-29, 12:54
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Det är viktigt att poängtera att precis som du skriver kan åklagaren i teorin, då mord inte preskas, dra ut på åtalet hur länge han önskar, dock riskerar han givetvis att tingsrätten tröttnar i häktningsfrågan och en del av utredningen får bedrivas med den misstänkte på fri fot, men det är en annan sak.

Dessutom har denna utredning inte pågått mer än dryga 1,5 månad (om man räknar från att det blev ett spaningsmord och GM anhölls). Det är vad jag vet inte särskilt lång tid för att vara ett spaningsmord.

Skulle man titta allmänt på när centrala bevis inkommer i en större brottsutredning så skulle jag f ö gissa att det allra mesta kommer i början och mitten. Slutfasen av utredningen handlar nog oftare om att avvakta de sista provsvaren och utredningsåtgärderna och sammanställa och göra slutlig analys på olika delar av materialet. Säkert varierar det också en hel del hur mycket tid och kraft olika FU-ledare lägger på denna sista del. Bara på de relativt få (i sammanhanget) FUP:ar jag gått igenom ordentligt så ser man ju att det varierar hur metodiskt och strukturerat upplagda de är och hur stor relevans olika bilagor har (Det är lättare för den som är stressad eller slarvig att ta med material "för säkerhets skull" i alla typer av utredningar)

Min personliga gissning är att man redan har det material som kommer att utgöra grunden i åtalet på plats, men att det fortfarande kan komma en del av visst intresse från NFC + att materialet behöver en del bearbetning innan det är klart. Då huvudåklagaren enligt uppgift ska vara en noggrann och systematisk person gissar jag att deras uttalanden om när de tror det är klart för åtal är ganska väl grundade och att vi sannolikt får se FUP senast i slutet av september. Något enkelt mål för åklagaren tror jag däremot inte att det blir.
2015-07-29, 12:56
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av porslinslandet
Kanske något försvaret tar till för att förklara hans DNA på prylarna? Alltså att han hittat grejerna och tagit hem dem. Och när han inser allvaret, gör han sig av med dem.

Om det nu är så att åklagarens enda DNA bevisning är hänförlig till Lisas tillhörigheter och det inte heller finns vittnesbevisning som knyter den misstänkte till själva brottet må dessa omständigheter vara tillräckliga för åtal men åklagaren kommer få jobba för en fällande dom.

Friskrivning: Ovanstående har författats utan insyn i utredningen och kan således komma att ändras så fort FUP blir tillgänglig.
2015-07-29, 12:58
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Är du inte läskunnig? Läs vad jag skriver en gång till. Jag tror precis som tingsnotarien att domarna som prövat häktningarna är kvalificerade att göra bedömningen att det är mer sannolikt att litauern är skyldig till mordet än att han inte är det. Det + offentliggjorda fakta är vad jag stöder mig på, inte åklagarnas relativt knapphändiga uttalanden i media. Vad du har för grund att tro dig veta bättre än dessa domare när du verkar vilja hålla fast vid din hypotes om att det är mer sannolikt att det är en ung man i offrets egen ålder som begått just detta brott undandrar sig faktiskt helt min fattningsförmåga.

När man får veta att det finns bevisning som knyter den häktade till saker som tillhört mordoffret och inte kan förklaras med att vederbörande vistats i närområdet av andra skäl (enligt tidigare uttalanden) så är det inte sund skepsis att direkt börja spekulera om att bevisen nog är fel ändå och kommit dit av någon annan märklig anledning. Det korrekta är att utgå från att den bevisning som domare nu 2 ggr i rad funnit tillräckligt stark för att häkta på 4 veckor trots att den häktade motsätter sig det inte kan bortförklaras med något som är rimligt tvivel angående litauerns koppling till brottet.

Du har f ö ingen aning om ifall bevisningen i dagsläget räcker till ett åtal. Åklagaren är inte skyldig att gå till åtal så fort hen tror att bevisningen kan räcka - hen har rätt att slutföra utredningen för att få ett så fullständigt underlag som möjligt för sitt åtal.
Du är tydligen överläskunnig och läser mer än vad som står. Jag har sagt att statistiskt sett är det mer sannolikt att en finnig yngling har begått mordet, jag har inte sagt någonting om vad som sammantaget är mest sannolikt, eller vem jag misstänker har begått brottet. Sluta nu för helvete att tala om vad jag tycker, tänker och tror!

Det fetade: Christian Diesen: Åtalsprövning Sid 4:
Citat:
Åtal ska väckas om det finns "tillräckliga skäl" RB 23:2

= då åklagaren på objektiva grunder kan emotse en fällande dom

= a) handlandet är brottsligt
b) bevisen räcker
Åklagaren får alltså inte hålla en misstänkt kvar i häktet för sitt eget nöjes skull, eller för att uppfylla sitt ego.
2015-07-29, 12:59
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Självklart ska en åklagare inte sega med ett åtal i onödan (tjänsteansvaret) men vi är inte i närheten av att ha en sådan situation i det förevarande fallet.
Om bevisningen räcker till åtal nu, är det inte att sega med åtal i onödan att begära häktning ytterligare fyra veckor?
2015-07-29, 13:00
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jussom
Är det samma snubbe som är den häktade? https://m.youtube.com/user/28nerux

Lite konstig kanal han gillar https://m.youtube.com/user/Stardoll

Kan vara hans fru som användt hans konto.
2015-07-29, 13:02
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Om bevisningen räcker till åtal nu, är det inte att sega med åtal i onödan att begära häktning ytterligare fyra veckor?

1. Man vill nog ha obduktionsrapporten
2. Tillräckligt för åtal innebär att åköagaren ska tro på en fällande dom men som vi vet fälls inte alla åtalad så steget från att väcka åtal till en fällande dom är fortfarande stort och åköagaren vill antagligen minska det gapet så mycket som möjligt, double jeopardy man får i regel bara en chans.
2015-07-29, 13:05
Medlem
Citat:
Om det nu är så att åklagarens enda DNA bevisning är hänförlig till Lisas tillhörigheter och det inte heller finns vittnesbevisning som knyter den misstänkte till själva brottet må dessa omständigheter vara tillräckliga för åtal men åklagaren kommer få jobba för en fällande dom.

Friskrivning: Ovanstående har författats utan insyn i utredningen och kan således komma att ändras så fort FUP blir tillgänglig.

vilken hovrätt skulle få det till, ställt bortom rimligt tvivel?
är det NB som är mördaren (reptilhjärnan)
kommer det att finnas mycket spår efter honom, inte bara på ett par tillhörigheter.
2015-07-29, 13:14
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Kan vara hans fru som användt hans konto.

Ja om det är han som gillar Stardoll , så har han en otäck förkärlek för unga , vackra flickor .
Fy f.n , man ryser .
2015-07-29, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Åklagaren återgav vad tingsrätten beslutade, med det inte sagt att det inte går att få uppskov.
Uppskov med vad?
2015-07-29, 13:24
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dripatologi
Uppskov med vad?
Uppskov med åtal. För fyra veckor sedan beslutade tingsrätten att åtal skulle vara väckt igår, men åklagaren fick uppskov. Det kan komma fler uppskov.
2015-07-29, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av monotyp
Om nu en högtryckstvätt använts för att eliminera spår från LH:s kropp, och om AJ lämnat in sin svarta bil på rekond med blöt klädsel på sätena, tycker jag det pekar på att AJ har städat upp efter sin son.

Har AJ:s son alibi, och har han besökt sin far i dagarna före och efter LH:s försvinnande? E

MGM sägs inte ha haft nyckel till boden som ska ha varit låst. Det vore konstigt om AJ + son inte har tillgång till nyckel.

Men jag tror det krävs ett speciellt psyke för att stycka en kropp, om så skett. Det hänvisades tidigare i tråden till en relativt ung slaktare som bor i närheten, och denne har en tatuering föreställande en svårt sargad, blodig och bunden kvinna på sitt ben. Trots att han och hans tjej verkar vara lyckliga småbarnsföräldrar kan vi inte bortse från honom som teoretiskt tänkbar gärningsman. I och med närheten till liket, samt fascination över bundna, blodiga kvinnor.

Så jag behåller AJ:s son, AJ och grannen som tänkbara misstänkta. Och jag tycker vi varken ska skriva av militärspåret det (hämnd), eller inblandning av kollegor till LH. Även VJWORLD-videon kan vara av intresse. Det hela beror på hur mordet genomfördes:

Mördades hon i ett tidigt skede?
Hur grovt var våldet?
Blev hon våldtagen?
Finns tecken på rituella inslag?
Förekom tortyr?
Har kroppen delvis styckats?
Har kroppen behandlats för snabb nedbrytning?
Har kroppen försökts konserveras?
Finns spår av flera gärningsmän?

Vi bör inte stänga dörrar förrän vi läst FUP och lagt samman mystiska omständigheter och indicier.

Edit: Även ett samarbete mellan AJ och hans nära bekanta HÅ(?) är möjligt

Du glömde nämna pedofilen från gamla spritfabriken...
2015-07-29, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av porslinslandet
Kanske något försvaret tar till för att förklara hans DNA på prylarna? Alltså att han hittat grejerna och tagit hem dem. Och när han inser allvaret, gör han sig av med dem.

Kanske han sagt till hustrun och brodern att han hittat grejerna och de hjälper honom bli av med dem, så att han ska slippa bli inblandad. Han förklarar för dem att de kan bli utpekade bara för att de är litauer.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in