Citat:
Det är viktigt att poängtera att precis som du skriver kan åklagaren i teorin, då mord inte preskas, dra ut på åtalet hur länge han önskar, dock riskerar han givetvis att tingsrätten tröttnar i häktningsfrågan och en del av utredningen får bedrivas med den misstänkte på fri fot, men det är en annan sak.
Dessutom har denna utredning inte pågått mer än dryga 1,5 månad (om man räknar från att det blev ett spaningsmord och GM anhölls). Det är vad jag vet inte särskilt lång tid för att vara ett spaningsmord.
Skulle man titta allmänt på när centrala bevis inkommer i en större brottsutredning så skulle jag f ö gissa att det allra mesta kommer i början och mitten. Slutfasen av utredningen handlar nog oftare om att avvakta de sista provsvaren och utredningsåtgärderna och sammanställa och göra slutlig analys på olika delar av materialet. Säkert varierar det också en hel del hur mycket tid och kraft olika FU-ledare lägger på denna sista del. Bara på de relativt få (i sammanhanget) FUP:ar jag gått igenom ordentligt så ser man ju att det varierar hur metodiskt och strukturerat upplagda de är och hur stor relevans olika bilagor har (Det är lättare för den som är stressad eller slarvig att ta med material "för säkerhets skull" i alla typer av utredningar)
Min personliga gissning är att man redan har det material som kommer att utgöra grunden i åtalet på plats, men att det fortfarande kan komma en del av visst intresse från NFC + att materialet behöver en del bearbetning innan det är klart. Då huvudåklagaren enligt uppgift ska vara en noggrann och systematisk person gissar jag att deras uttalanden om när de tror det är klart för åtal är ganska väl grundade och att vi sannolikt får se FUP senast i slutet av september. Något enkelt mål för åklagaren tror jag däremot inte att det blir.