2015-07-29, 11:59
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan
AJ är en trolig medhjälpare till någon han bryr sig om, han beskriver tex handskfyndet och hur det gick till på två helt olika sätt, han har tillgång och kan röra sig fritt i omgivningen, han söker tydligen inte igenom sina egna byggnader utan föreslår andra ställen som ett öde hus samt en saltgruva, säger att han fick reda på att hon var försvunnen en halvtimme efter " det hade hänt" , byter in en bil som luktar konstigt , vet att LH ska åka moped hem själv dvs han måste ha frågat henne.
Han säger sig ha lämnat mycket intressanta uppgifter till polisen

Inte många hade kunnat röra sig fritt utan att väcka misstankar dessa dagar det var det sök och DNA som åklagaren säger finns på kläder och saker som hittats i kinnekulleområdet berättar inte så mycket, Om det nu inte rör sig om sperma eller blod och i så fall, varför hittas inget på kroppen? Varför om det nu är så, rengöra kroppen från allt och sedan tippa ut allt annat i naturen fullsketet med sin egen DNA. Förmodligen för att den DNA som finns på tillhörigheterna inte är samma DNA som finns / fanns på kroppen

Visst det finns frågetecken , OM Inte MGM varit ensam att utföra brottet så tror jag inte att brodern varit med utan någon helt annan person .
OM BO pratat med nån i en svart SUV vid Caféet så är ju fråga , vem satt i bilen ?
Skulle tro att Polisen redan vet vem isf .
Vi tror ju alla att ÅK vill ha mera tid för provresultat skall bli klara , men det kan finnas annat som tar tid att utreda .
Än så länge tror jag att MGM utfört brottet själv , men vem vet ?
2015-07-29, 12:03
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside
Stämmer detta alltså? Var och när har hon sagt det?! Trodde det var fullständig tystnadsplikt i detta fall? Så de har inte hittat nått på kroppen eller i bilen, annars skulle hon väl säga det också? Eller sa hon fel alt. blev felciterad?! Eller är det bara ljug?

Kan du länka, eller någon annan verifiera att detta verkligen stämmer?
Åklagaren återgav vad tingsrätten beslutade, med det inte sagt att det inte går att få uppskov.
2015-07-29, 12:05
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
En åklagare väckte åtal för mord på Marina i Spekeröd utan fullständigt obduktionsprotokoll, så det går att väcka åtal. Värre är det att få till en fällande dom. Men den åklagaren trodde på fällande dom.

Min bedömning kvarstår, att väldigt få åklagare skulle göra detta. Mot bakgrund härav kvarstår min uppfattning att åtal inte måste väckas så fort övrig bevisning är tillräcklig, det är en helt rimlig åtgärd att invänta slutliga rapporten (skulle tom gå så långt som att det i regel ska göras i dessa fall, men det finns åklagare som är sämre än andra).
2015-07-29, 12:16
Medlem
vore intressant att veta, vem som var 3dje svensken i ladan,när handsken hittades..
på vilken (vilka) av bo tillhörigheter dom hittat dna..
vilka tillhörigheter som inte är hittade...

om dna har hittats på saker som polisen misstänker är ditlagda efteråt,ökar risken att NBs dna kan vara planterat..
om det är moppe körkort, leg, som saknas så har mördaren behållit det som souvenir, för att kunna återuppleva brottet..

mest sannolika mördare enligt mig, reptilhjärnan, (broder,bröderna)
inte ovanligt att en son mördare får tilt i hjärnan efter ett sånt fruktansvärt brott, att dom gör det mest irrationella saker, som för en utomstående förefaller som rent idiotiskt, i det här fallet sprider tillhörigheter som pekar ut dom själva...

eller den sofistikerade mördaren(lustmördare)
han har planerat mordet, lägger spår som leder till bröderna, tagit ex spott från NB och planterat det på tillhörigheter som han lagt ut senare i hans o greta spåret..
2015-07-29, 12:22
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Åklagare är alltid säkra på sin sak, och du väljer att tro på henne istället för advokaten. Det fetstilta är överdrivet, du vet inte om NB är med all rimlig sannolikhet inblandad i det hela, eller att det inte skulle finnas sannolika bortförklaringar. Notera att han är misstänkt och att bevisningen inte räcker till åtal.

Är du inte läskunnig? Läs vad jag skriver en gång till. Jag tror precis som tingsnotarien att domarna som prövat häktningarna är kvalificerade att göra bedömningen att det är mer sannolikt att litauern är skyldig till mordet än att han inte är det. Det + offentliggjorda fakta är vad jag stöder mig på, inte åklagarnas relativt knapphändiga uttalanden i media. Vad du har för grund att tro dig veta bättre än dessa domare när du verkar vilja hålla fast vid din hypotes om att det är mer sannolikt att det är en ung man i offrets egen ålder som begått just detta brott undandrar sig faktiskt helt min fattningsförmåga.

När man får veta att det finns bevisning som knyter den häktade till saker som tillhört mordoffret och inte kan förklaras med att vederbörande vistats i närområdet av andra skäl (enligt tidigare uttalanden) så är det inte sund skepsis att direkt börja spekulera om att bevisen nog är fel ändå och kommit dit av någon annan märklig anledning. Det korrekta är att utgå från att den bevisning som domare nu 2 ggr i rad funnit tillräckligt stark för att häkta på 4 veckor trots att den häktade motsätter sig det inte kan bortförklaras med något som är rimligt tvivel angående litauerns koppling till brottet.

Du har f ö ingen aning om ifall bevisningen i dagsläget räcker till ett åtal. Åklagaren är inte skyldig att gå till åtal så fort hen tror att bevisningen kan räcka - hen har rätt att slutföra utredningen för att få ett så fullständigt underlag som möjligt för sitt åtal.
2015-07-29, 12:37
Medlem
undrar om polisen har förhört och avfört, sammarbetspartnens son?

bor i området.
god lokalkännedom.
lämplig ålder.
äger en svart suv.
2015-07-29, 12:37
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mora67
vore intressant att veta, vem som var 3dje svensken i ladan,när handsken hittades..
på vilken (vilka) av bo tillhörigheter dom hittat dna..
vilka tillhörigheter som inte är hittade...

om dna har hittats på saker som polisen misstänker är ditlagda efteråt,ökar risken att NBs dna kan vara planterat..
om det är moppe körkort, leg, som saknas så har mördaren behållit det som souvenir, för att kunna återuppleva brottet..

mest sannolika mördare enligt mig, reptilhjärnan, (broder,bröderna)
inte ovanligt att en son mördare får tilt i hjärnan efter ett sånt fruktansvärt brott, att dom gör det mest irrationella saker, som för en utomstående förefaller som rent idiotiskt, i det här fallet sprider tillhörigheter som pekar ut dom själva...

eller den sofistikerade mördaren(lustmördare)
han har planerat mordet, lägger spår som leder till bröderna, tagit ex spott från NB och planterat det på tillhörigheter som han lagt ut senare i hans o greta spåret..
Eller så har MGM kastat sakerna själv i efterhand sedan han funnit dom i t.ex i ladan under kvällen eller kanske utanför cafét på parkeringen. Han fick då kalla fötter när polisen knackade på, på natten, slog sönder telefonen och kastade den på natten till måndag eller tisdag? Kanske det fanns lite pengar i fodralet att handla pizza för

Kassen/påsen ska enligt de första uppgifterna legat på marken i närområdet till mopeden. Kan den legat synligt ifrån vägen tro?
2015-07-29, 12:38
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold

Du har f ö ingen aning om ifall bevisningen i dagsläget räcker till ett åtal. Åklagaren är inte skyldig att gå till åtal så fort hen tror att bevisningen kan räcka - hen har rätt att slutföra utredningen för att få ett så fullständigt underlag som möjligt för sitt åtal.

Det är viktigt att poängtera att precis som du skriver kan åklagaren i teorin, då mord inte preskas, dra ut på åtalet hur länge han önskar, dock riskerar han givetvis att tingsrätten tröttnar i häktningsfrågan och en del av utredningen får bedrivas med den misstänkte på fri fot, men det är en annan sak.
2015-07-29, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dannee
Vittnesmål utpekande från fru o broder gissar jag på. Något har dom sagt för att slippa häktning. Uppenbart.

Det tror jag inte. Då hade de antingen varit häktade eller avförda. Nu är fru och broder varken eller vilket gör att de knappast sagt något.
2015-07-29, 12:42
Medlem
madtops avatar
Citat:
Vi är överens. Det behövs mer bevisning än vad som finns nu för att åtal ska väckas.

Det kan du omöjligt veta. De enda slutsatserna vi kan dra är att åklagaren anser att förundersökningen inte är färdig samt att MGM är häktad på sannolika skäl.
2015-07-29, 12:46
Medlem
Tingsnotariens avatar
Självklart ska en åklagare inte sega med ett åtal i onödan (tjänsteansvaret) men vi är inte i närheten av att ha en sådan situation i det förevarande fallet.
2015-07-29, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Eller så har MGM kastat sakerna själv i efterhand sedan han funnit dom i t.ex i ladan under kvällen eller kanske utanför cafét på parkeringen. Han fick då kalla fötter när polisen knackade på, på natten, slog sönder telefonen och kastade den på natten till måndag eller tisdag? Kanske det fanns lite pengar i fodralet att handla pizza för

Kassen/påsen ska enligt de första uppgifterna legat på marken i närområdet till mopeden. Kan den legat synligt ifrån vägen tro?

Kanske något försvaret tar till för att förklara hans DNA på prylarna? Alltså att han hittat grejerna och tagit hem dem. Och när han inser allvaret, gör han sig av med dem.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in