2015-07-28, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valfrid
Det går bra att sälja sina aktier , ingen hindrar dig 😄
Aldrig med förlust
Citera
2015-07-28, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valfrid
Låt oss göra detta intressant och möjligt att följa upp.

Jag sätter en riktkurs för Hybricon på 25 kr inom 3 månader. Ange en riktkurs så får vi se vem som kommer närmast!

Säger 26,10.... helt taget ur luften men kul med gissningar.
Citera
2015-07-28, 17:30
Medlem
Lyckas dem med 2-3 kontrakt, definitivt över 22kr.
Lyckas dem inte så tror jag det blir nedgång, för o va smart bör man nog köpa nu om dem lyckas, men det är givetvis gambling...
dock så bör någon utav dessa köpare slå till, något företag/kommun borde tänka Sverige-vänligt, samt så verkar bussarna vad jag läst väldigt vettiga, sen hur mycket som stämmer vet jag inte, men man borde väl lita på vad dem skriver om sitt varumärke, annars kan ju alla företag bluffa.
Men att ladda ett batteri såpass fort känns makalöst! haha
Citera
2015-07-28, 17:40
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thesupreme
Är du säker på att det är köparna som begärt offert? Så det inte är hybricon själva som tagit kontakt med kommuner/företag?
Om nu så är fallet och ingen av dessa 25 köpare beslutar sig för affär så lär aktien sjunka kraftigt.
Jag köpte in mig idag på ca 600(10.000SEK) i hopp om en eventuell affär. Jag börjar dock tvivla när jag ser hur pass stor konkurrensen är samt huruvida Sveriges kommuner väljer att agera.
Förr i världen värnade man om sitt eget folk, man värnade om svenska företag. Den tiden är tyvärr gången, i synnerhet hos företag.
Jag har en väldigt skeptisk syn på hybricon, trodde först detta var jordens vinst som skjulle skjuta kursen upp till månen.

Hur kan du dra såna slutsatser utifrån en enskild börsdag??? De fundamentala slutsatser du hävdade vid tidpunkten för ditt köp tidigare idag borde väl rimligtvis vara desamma nu när börsen stängt för dagen, de fundamentala förutsättningarna kan knappast ha förändrats på en enda börsdag.

Citat:
Aldrig med förlust

Det är ju aktier som utvecklas åt fel håll som man bör sälja, de som utvecklas åt rätt håll bör man givetvis rulla vidare samtidigt som man flyttar upp stop-loss. Med ditt resonemang behåller man ju aktier som utvecklas fel och drar på sig större och större förluster.
Citera
2015-07-28, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Hur kan du dra såna slutsatser utifrån en enskild börsdag??? De fundamentala slutsatser du hävdade vid tidpunkten för ditt köp tidigare idag borde väl rimligtvis vara desamma nu när börsen stängt för dagen, de fundamentala förutsättningarna kan knappast ha förändrats på en enda börsdag.

Det är ju aktier som utvecklas åt fel håll som man bör sälja, de som utvecklas åt rätt håll bör man givetvis rulla vidare samtidigt som man flyttar upp stop-loss. Med ditt resonemang behåller man ju aktier som utvecklas fel och drar på sig större och större förluster.
Asså, jag tvivlar starkt på företaget, men har fortfarande en förhoppning, och tror att aktiekursen kommer gå uppåt ett tag till.
Gjorde ett nybörjarfel när jag köpte aktien, och den var att jag för det första inte ens läste på om företaget ur alla synvinklar.

Om du förstår mig rätt om min slutsats så beskriver ja den som så: Jag tror inte att företaget kommer att lyckas.
Däremot så tror jag att kursen kommer att stiga mer, därav har jag mina aktier kvar.
Däremot om oddsen är med dem och dem får ett lite större kontrakt kommer kursen stiga ändå mer. men i slutändan när hysterin lagt sig så kommer den sjunka oavsett.

Där har du min slutsats
Citera
2015-07-28, 19:40
Medlem
Citat:
L
dock så bör någon utav dessa köpare slå till
Som tänker sverigevänligt skall det stå efter detta.
Citera
2015-07-28, 20:18
Medlem
P.Gs avatar
Det är väl inte ens lagligt att förfördela vissa nationaliteter vid upphandlingar.
Citera
2015-07-28, 23:10
Medlem
massepojkens avatar
Fick ett väldigt intressant PM under kvällen från en helt ny användare här på flashback. Personen har definitivt stora kunskaper om elbussbranschen här i Sverige. Det kan jag utläsa av det personen skrev.

Sanningshalten i pmet kan jag inte bedöma men infallsvinkeln är intressant.

Denne påstår sig bla ha koll på "ängelholmsaffären" som enligt uppgift kommer att gå till BYD, vilket även bekräftas av UL.
Vi pratar alltså 5 st elbussar till Ängelholm. Ängelholm är testområde gällande elbussar för Skånetrafik.

Detta är givetvis en enorm viktig affär för alla elbussföretag då det på sikt kan leda till försäljning på flera hundra bussar.

-Uppgiftslämnaren påstår att BYD prisdumpat bussarna fullständigt för att få detta avtal.
När man tänker på saken förstår man att det mkt väl kan vara så.

Ponera att det stämmer och BYD faktiskt har prisdumpat, låt oss säga 5 bussar med totalen 10 miljoner kr.

Vad får dom då för dessa pengar.

1. En viktig referens i form av Ängelholms Kommun.
2. Funkar allt som det ska ligger BYD mycket bra till hos Skånetrafik för en försäljning på kanske ytterligare 100-300 bussar de kommande 5-7 åren.

Man får med andra ord väldigt mycket för dessa 10 miljoner.

Det som verkligen oroar mig är att alla Hybricons konkurrenter är extremt kapitalstarka. Dom kan definitivt prisdumpa små orders på kanske 5 bussar för att dels få referenser, samt stora beställningar/marknadsandelar på sikt.

Ett bolag som kan tänkas jobba så är tex Scania. Dom ligger ett snäpp efter de andra och känner sig nog stressade.

Elbussar är globalt en kommande mångmiljardmarknad. Det vet givetvis dessa storföretag om. Det kommer vara oerhört viktigt med referensprojekt för att kunna påvisa att ens elbussar funkar enligt plan då marknaden verkligen exploderar om 2-4 år.

Detta kan komma att bli ett gigantiskt problem för det lilla och förhållandevis kapitalsvaga bolaget Hydricon, åtminstone kapitalsvagt i förhållande till Scania, Volvo, BYD, osv.

-Jag har mycket svårt att se Hydricon komma helskinnat ur ett priskrig med dessa giganter.

Vad tror ni andra om denna prisdumpning?
Senast redigerad av massepojken 2015-07-29 kl. 00:04.
Citera
2015-07-28, 23:36
Medlem
legendaryjls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av massepojken
Fick ett väldigt intressant PM under kvällen från en helt ny användare här på flashback. Personen har definitivt stora kunskaper om elbussbranschen här i Sverige. Det kan jag utläsa av det personen skrev.

Sanningshalten i pmet kan jag inte bedöma men infallsvinkeln är intressant.

Denne påstår sig ha insyn i "ängelholmsaffären" som enligt uppgift kommer att gå till BYD, vilket även bekräftas av UL.
Vi pratar alltså 5 st elbussar till Ängelholm. Ängelholm är testområde gällande elbussar för Skånetrafik.

Detta är givetvis en enorm viktig affär för alla elbussföretag då det på sikt kan leda till försäljning på flera hundra bussar.

Uppgiftslämnaren påstår att BYD prisdumpat bussarna fullständigt för att få detta avtal.
När man tänker på saken förstår man att det mkt väl kan vara så.

Ponera att det stämmer och BYD faktiskt har prisdumpat, låt oss säga 5 bussar med totalen 10 miljoner kr.

Vad får dom då för dessa pengar.

1. En viktig referens i form av Ängelholms Kommun.
2. Funkar allt som det ska ligger BYD mycket bra till hos Skånetrafik för en försäljning på kanske ytterligare 100-300 bussar de kommande 5-7 åren.

Man får med andra ord väldigt mycket för dessa 10 miljoner.

Det som verkligen oroar mig är att alla Hybricons konkurrenter är extremt kapitalstarka. Dom kan definitivt prisdumpa små orders på kanske 5 bussar för att dels få referenser, samt stora beställningar/marknadsandelar på sikt.

Ett bolag som kan tänkas jobba så är tex Scania. Dom ligger ett snäpp efter de andra och känner sig nog stressade.

Elbussar är globalt en kommande mångmiljardmarknad. Det vet givetvis dessa storföretag om. Det kommer vara oerhört viktigt med referensprojekt för att kunna påvisa att ens elbussar funkar enligt plan då marknaden exploderar om 2-4 år

Detta kan komma att bli ett gigantiskt problem för det lilla och förhållandevis kapitalsvaga bolaget Hydricon, åtminstone kapitalsvagt i förhållande till Scania, Volvo, BYD, osv.
-Jag har mycket svårt att se Hydricon komma helskinnat ur ett priskrig med dessa giganter.

Vad tror ni andra om denna prisdumpning?

Ja, när du säger det så kan det mycket väl vara fallet. Som du säger så är väl BYD störst i Kina när det gäller distribution av elbussar, och kan mycket väl vara så att man använder kapitalet för att ta sig in på marknaden här.

Påminner mig om en liknande sak som hände i mjölkindustrin för ett gäng år sen. Milko var dominant i centrala samt norra Sverige med andelar i söder med. Sen glider Arla in som har totalt monopol i Danmark och använder sina vinster där för att dumpa priserna. Slutade med att Milko blev uppköpta och sen tog Arla över marknaden mer eller mindre.

Om detta är fallet så kommer det bli tufft för Hybricon.
Citera
2015-07-28, 23:58
Medlem
massepojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av legendaryjl
Ja, när du säger det så kan det mycket väl vara fallet. Som du säger så är väl BYD störst i Kina när det gäller distribution av elbussar, och kan mycket väl vara så att man använder kapitalet för att ta sig in på marknaden här.

Påminner mig om en liknande sak som hände i mjölkindustrin för ett gäng år sen. Milko var dominant i centrala samt norra Sverige med andelar i söder med. Sen glider Arla in som har totalt monopol i Danmark och använder sina vinster där för att dumpa priserna. Slutade med att Milko blev uppköpta och sen tog Arla över marknaden mer eller mindre.

Om detta är fallet så kommer det bli tufft för Hybricon.

Jäkligt bra jämförelse och information.

Hittade detta
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13556835.ab

http://www.svd.se/arla-bemoter-kritik-om-prisdumpning
Citera
2015-07-29, 00:14
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av massepojken
Jäkligt bra jämförelse och information.

Hittade detta
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13556835.ab

http://www.svd.se/arla-bemoter-kritik-om-prisdumpning

Går ju ägna sig åt alla möjliga spekulationer. Bolaget kan konka på egna misstag eller på grund av konkurrens från större spelare. Dom kan även bli uppköpta. Det kan även ske snabba förändringar i så "hypade" branscher som denna, som det t.ex. gjorde för etanolfordon eller tillverkare av vindsnurror (Morphic är ett gott exempel). Även oljeprisraset är ett exempel på en omvälvande oväntad gamechanger. Vi vet helt enkelt inte mycket om vad som händer ens på ett enda års sikt.
Citera
2015-07-29, 07:09
Medlem
Valfrids avatar
Aktien vände upp starkt igår efter den initiala rekylen. Stängde nära +- 0 på 16,20! Nu siktar jag på 20 kr.

När det gäller Kineserna så har dom inte snabbladdade bussar? Vd pratar hos aktiespararna om konkurrenter som långladdar under natten och som kräver 2 bussar för att kunna gå vissa sträckor.

Sedan glömmer ni ytterligare en enorm fördel nämligen att Hybricons bussar klarar kyla och nordiskt klimat. Över 30- grader har jag hört att dom ska tåla medan dom större konkurrenterna bygger standardbussar som skall levereras över hela världen.

Dessa lär stå still när det blir kallt. Just Hybricon är nischade för den nordiska marknaden och vd pratar om detta i videopresentationen.

Sen krävs det så oerhört lite för att Hybricon skall kunna försvara dagens värdering och även en betydligt högre sådan.

Världsledande produkter har sannolikt attraherat den PPM-fonden som köpt ca 9% av bolaget.

Umeå Kommun planerar väll att utöka sin satsning med 24 bussar? Bara det skulle öka omsättningen till ca 260 miljoner .

Då lär aktien handlas kring 40-50 kr skulle jag tro.

Och som sagt, finns intresset för större ordrar och Hybricon behöve bygga ut fabriken kommer risskapitalet stå i kö för att investera! Så kapitaliseringen lär inte bli ett problem om det skulle behövas . Sedan har man ju precis fyllt på kassan med ca 38 miljoner.
Senast redigerad av Valfrid 2015-07-29 kl. 07:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in