2015-07-25, 12:22
Medlem
Tr4mss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Drograttfylla är inte beroende på om drogerna du har i kroppen är lagliga eller inte det är beroende på om de försämrar din förmåga att framföra ett fordon.
Alkohol är lagligt men du får inte köra bil rattfull. Samma sak är det med alla andra droger oavsett om det är lagliga läkemedel, lagliga "internetdroger" eller heroin.

Citat:
Ursprungligen postat av lardest
Självklart klarar man sig från "drograttfylleri" om det inte rör sig om förbjudna substanser. Rekvisitet för att åka dit är det rör sig om:

8 § Med narkotika förstås i denna lag läkemedel eller
hälsofarliga varor med beroendeframkallande egenskaper eller
euforiserande effekter eller varor som med lätthet kan
omvandlas till varor med sådana egenskaper eller effekter och
som
1. på sådan grund är föremål för kontroll enligt en
internationell överenskommelse som Sverige har biträtt, eller
2. av regeringen har förklarats vara att anse som narkotika
enligt lagen.

Ok 😜
Hur ska jag tolka det?
Citera
2015-07-25, 13:37
Medlem
Tr4mss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Drograttfylla är inte beroende på om drogerna du har i kroppen är lagliga eller inte det är beroende på om de försämrar din förmåga att framföra ett fordon.
Alkohol är lagligt men du får inte köra bil rattfull. Samma sak är det med alla andra droger oavsett om det är lagliga läkemedel, lagliga "internetdroger" eller heroin.

Alkohol, lagliga läkemedel och heroin finns ju med i lagboken att man ej får framföra något fordon, medan "lagliga internetdroger" inte gör det. Alltså de "lagliga internetdrogerna" är ju inte droger juridiskt sett så hur kan man då åtalas för DROGrattfylla? Finns det någon alternativ till den åtalspunkten som kan träda in typ vårdslöshet i trafik och hur skulle det isf bevisas?

Edit: känner du eller någon annan till något fall där tingsrätten formulerat en dom i ett liknande fall?
Citera
2015-07-25, 14:57
Medlem
Tr4mss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lardest
Självklart klarar man sig från "drograttfylleri" om det inte rör sig om förbjudna substanser. Rekvisitet för att åka dit är det rör sig om:

8 § Med narkotika förstås i denna lag läkemedel eller
hälsofarliga varor med beroendeframkallande egenskaper eller
euforiserande effekter
eller varor som med lätthet kan
omvandlas till varor med sådana egenskaper eller effekter och
som
1. på sådan grund är föremål för kontroll enligt en
internationell överenskommelse som Sverige har biträtt, eller
2. av regeringen har förklarats vara att anse som narkotika
enligt lagen.

Hur definieras det jag fetade i ditt inlägg dvs man kan ju hävda att varor från t ex http://thetripp.net skulle falla under beroendeframkallande eller euroforiskapande preparat (men det skulle iofs även kaffe och choklad då kunna göra)?
Citera
2015-07-25, 21:13
Medlem
Bara-Robins avatar
Jag hittade tyvärr ingen tråd om snabba frågor för juridik, så jag ska försökanförmulera mig i enighet med tråden.

Eftersom att inte känna till lagen inte är en ursäkt, och eftersom om man begår misstag som är ett brott så är inte heller det en ursäkt.

Nu till frågan. Om jag glömt öl i frysen som då frysdestillerat, är det då ett brott?

Vad säljande påföljder så vad skulle dessa kunna bli om jag vart åklagare för detta?
Citera
2015-07-26, 06:35
Medlem
5ilverfoxs avatar
Jag kommer förmodligen bli tagen med 5,8 gram amfetamin (och gränsen för ringa går vid 5 gram). Jag kan inte förändra detta och polisen har tillräckligt med bevis.

Jag är tidigare straffad när jag levde ett riktigt missbrukarliv under 2011. Jag dömdes hösten 2012 för våld & hot mot tjänsteman samt våldsamt motstånd. Jag fick villkorlig dom, samt samhällstjänst (75 timmar).

Hade jag bara haft 900mg mindre amfetamin så hade det legat inom ringa-graden för narkotikabrott.

Vad gissar ni på för straff?

Jag lever nu ett ordnat och städat liv, har heltidsjobb och beställde amfetaminet p.g.a. att jag behöver prestera väl på jobbet, och det kändes som en logisk lösning under en extremt jobbig period på jobbet (enormt projekt som jag leder under hösten 2015).

När polisen kommer, förmodligen på måndag eller tisdag, kommer jag då att bli häktad? I så fall, hur länge?

Tackar så hemskt mycket för svar på förhand!
Citera
2015-07-27, 19:46
Medlem
edde97s avatar
Vill ha ett litet rajv vid den lokala fotbollsplanen och spela hög musik / få dit folk. Vad är de för typ av straff som gäller för att bjuda in folk utan tillstånd och spela hög musik?

// Edd
Citera
2015-07-28, 00:57
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
Jag hittade tyvärr ingen tråd om snabba frågor för juridik, så jag ska försökanförmulera mig i enighet med tråden.

Eftersom att inte känna till lagen inte är en ursäkt, och eftersom om man begår misstag som är ett brott så är inte heller det en ursäkt.

Nu till frågan. Om jag glömt öl i frysen som då frysdestillerat, är det då ett brott?

Vad säljande påföljder så vad skulle dessa kunna bli om jag vart åklagare för detta?

Det är inte möjligt att frysdestillera öl av misstag, glömmer du ölen i frysen så förändras inte alkoholhalten.
Citera
2015-07-28, 02:03
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5ilverfox
Jag kommer förmodligen bli tagen med 5,8 gram amfetamin (och gränsen för ringa går vid 5 gram). Jag kan inte förändra detta och polisen har tillräckligt med bevis.

Jag är tidigare straffad när jag levde ett riktigt missbrukarliv under 2011. Jag dömdes hösten 2012 för våld & hot mot tjänsteman samt våldsamt motstånd. Jag fick villkorlig dom, samt samhällstjänst (75 timmar).

Hade jag bara haft 900mg mindre amfetamin så hade det legat inom ringa-graden för narkotikabrott.

Vad gissar ni på för straff?

Jag lever nu ett ordnat och städat liv, har heltidsjobb och beställde amfetaminet p.g.a. att jag behöver prestera väl på jobbet, och det kändes som en logisk lösning under en extremt jobbig period på jobbet (enormt projekt som jag leder under hösten 2015).

När polisen kommer, förmodligen på måndag eller tisdag, kommer jag då att bli häktad? I så fall, hur länge?

Tackar så hemskt mycket för svar på förhand!

I NJA 1997 s. 522 sa man att utgångspunkten för innehav av 5 gram amfetamin bör vara 1 månads fängelse, finns det förmildrande omständigheter så kan påföljden sänkas eller en annan påföljd väljas.

Tidigare brottslighet kan påverka vilken påföljd domstolen väljer, dock så ska det inte tas i beaktning om det har förlutit några år sedan den tidigare domen. 2012 bör nog inte beaktas alls eller åtminstone påverka väldigt lite.

Narkotikabrott är ett artbrott och det är något som talar för fängelsestraff.

Den förändring du genomgått genom att få ett ordnat liv och fast arbete är dock saker som talar för annan påföljd än fängelse. Det låga straffvärdet talar även det för en annan påföljd än fängelse.

Förutsatt att du döms för brott av normalgraden och inte ringa brott (som trots allt fortfarande kan vara aktuellt om ändå inte så troligt) så skulle jag ändå tro att du slipper ett fängelsestraff, mest troligt villkorlig dom och böter.

Edit: glömde delen om häktning.

Är lite osäker på vad som hänt då du säger att du förmodligen kommer att bli tagen med den specifika mängden och att polisen kommer förbi senare. Har du planerat att åka dit? Hur som helst, man blir väldigt sällan häktad för narkotikabrott av normalgraden för eget bruk. Låter inte som att det finns något som talar för att du kommer bli det i övrigt heller av det lilla du berättar om omständigheterna.
Senast redigerad av Iknowafewthings 2015-07-28 kl. 02:10.
Citera
2015-07-28, 02:42
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av edde97
Vill ha ett litet rajv vid den lokala fotbollsplanen och spela hög musik / få dit folk. Vad är de för typ av straff som gäller för att bjuda in folk utan tillstånd och spela hög musik?

// Edd

Det hade mest troligt bedömts som en offentligt danstillställning, att inte söka tillstånd för det är ett brott mot ordningslagen som kan ge böter eller fängelse i högst 6 månader, nu lär knappast ett fängelsestraff komma i fråga utan endast ett bötesstraff. Hur allvarligt brottet bedöms vara beror mycket på hur arrangemanget genomförs, hur många som dyker upp, hur stökigt det blir, om ni stör många människor i närheten etc.

RH 1997:40 låter relativt likt då man anordnade en rave med ca 300 personer, där sa man att med hänsyn till omständigheterna kunde man sätta ett lågt bötesbelopp.
Citera
2015-07-28, 08:32
Medlem
Gurglarens avatar
Detta är väl inget "vad får jag för straff"-inlägg men hittade ingen bra tråd.

En man på min arbetsplats började skrika åt mig och kalla mig för "jävla taliban", ungjävel och lite andra saker. Har tyvärr ingen inspelning på utbrottet men det finns andra i närheten som hörde det. Frågan är vad polisen gör och om det är värt att göra en polisanmälan? Och vilken påföljd kan det få?

edit: Ska tilläggas att jag höll mig lugn och inte kallade svinet någonting tillbaka.
Senast redigerad av Gurglaren 2015-07-28 kl. 09:08.
Citera
2015-07-28, 13:11
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurglaren
Detta är väl inget "vad får jag för straff"-inlägg men hittade ingen bra tråd.

En man på min arbetsplats började skrika åt mig och kalla mig för "jävla taliban", ungjävel och lite andra saker. Har tyvärr ingen inspelning på utbrottet men det finns andra i närheten som hörde det. Frågan är vad polisen gör och om det är värt att göra en polisanmälan? Och vilken påföljd kan det få?

edit: Ska tilläggas att jag höll mig lugn och inte kallade svinet någonting tillbaka.

Det skulle mest troligt bedömas att vara brottet förolämpning, straffet är böter eller om brottet anses vara grovt kan det ge böter eller upp till 6 månaders fängelse. Av det du har berättat så hade det förmodligen inte bedömts vara ett grovt brott.

Det man kan nämna i övrigt är att förolämpning vanligtvis inte faller under allmänt åtal vilket innebär att du själv kan vara tvungen att ansöka om stämning av personen. Det som skulle kunna tala för att en åklagare väljer att ta upp fallet är om några av uttaladena så som "jävla taliban" anspelade på din hudfärg, ras, tro eller ursprung.
Citera
2015-07-29, 00:30
Medlem
polseks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Det skulle mest troligt bedömas att vara brottet förolämpning, straffet är böter eller om brottet anses vara grovt kan det ge böter eller upp till 6 månaders fängelse. Av det du har berättat så hade det förmodligen inte bedömts vara ett grovt brott.

Det man kan nämna i övrigt är att förolämpning vanligtvis inte faller under allmänt åtal vilket innebär att du själv kan vara tvungen att ansöka om stämning av personen. Det som skulle kunna tala för att en åklagare väljer att ta upp fallet är om några av uttaladena så som "jävla taliban" anspelade på din hudfärg, ras, tro eller ursprung.

Kan ofredande komma ifråga eller krävs det någon särskild omständighet för att icke-fysiska situationer som denna ska kunna kvalificeras som ofredande?

edit: nu citerade jag visserligen dig, men frågan är förstås ägnad även åt andra som kan tänkas ha koll. Tack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in