Citat:
Ursprungligen postat av
5ilverfox
Jag kommer förmodligen bli tagen med 5,8 gram amfetamin (och gränsen för ringa går vid 5 gram). Jag kan inte förändra detta och polisen har tillräckligt med bevis.
Jag är tidigare straffad när jag levde ett riktigt missbrukarliv under 2011. Jag dömdes hösten 2012 för våld & hot mot tjänsteman samt våldsamt motstånd. Jag fick villkorlig dom, samt samhällstjänst (75 timmar).
Hade jag bara haft 900mg mindre amfetamin så hade det legat inom ringa-graden för narkotikabrott.
Vad gissar ni på för straff?
Jag lever nu ett ordnat och städat liv, har heltidsjobb och beställde amfetaminet p.g.a. att jag behöver prestera väl på jobbet, och det kändes som en logisk lösning under en extremt jobbig period på jobbet (enormt projekt som jag leder under hösten 2015).
När polisen kommer, förmodligen på måndag eller tisdag, kommer jag då att bli häktad? I så fall, hur länge?
Tackar så hemskt mycket för svar på förhand!
I NJA 1997 s. 522 sa man att utgångspunkten för innehav av 5 gram amfetamin bör vara 1 månads fängelse, finns det förmildrande omständigheter så kan påföljden sänkas eller en annan påföljd väljas.
Tidigare brottslighet kan påverka vilken påföljd domstolen väljer, dock så ska det inte tas i beaktning om det har förlutit några år sedan den tidigare domen. 2012 bör nog inte beaktas alls eller åtminstone påverka väldigt lite.
Narkotikabrott är ett artbrott och det är något som talar för fängelsestraff.
Den förändring du genomgått genom att få ett ordnat liv och fast arbete är dock saker som talar för annan påföljd än fängelse. Det låga straffvärdet talar även det för en annan påföljd än fängelse.
Förutsatt att du döms för brott av normalgraden och inte ringa brott (som trots allt fortfarande kan vara aktuellt om ändå inte så troligt) så skulle jag ändå tro att du slipper ett fängelsestraff, mest troligt villkorlig dom och böter.
Edit: glömde delen om häktning.
Är lite osäker på vad som hänt då du säger att du förmodligen kommer att bli tagen med den specifika mängden och att polisen kommer förbi senare. Har du planerat att åka dit? Hur som helst, man blir väldigt sällan häktad för narkotikabrott av normalgraden för eget bruk. Låter inte som att det finns något som talar för att du kommer bli det i övrigt heller av det lilla du berättar om omständigheterna.