2015-07-23, 11:53
Medlem
lobstoks avatar
Riktigt orolig, har formicarium med formica rufa hemma

Sen läste jag:
In Europe, some domestic species (such as Formica rufa) are protected, and it is illegal to own, keep, buy or sell these ants or to damage their nests.

https://en.wikipedia.org/wiki/Formicarium

Hur ligger till i Sverige? Vilka formica går bra? Är det fara o färde?
Citera
2015-07-23, 19:55
Medlem
telepatis avatar
Diskuterar påföljder med en vän vars situation är följande:

Man, 28 år, tidigare straffad tre eller fyra gånger för skadegörelse (klotter) samt ett fall av snatteri. Samtliga domar har gett dagsböter. Tidigare åtal har varit mellan 2004-2011.
Har egen lägenhet, men saknar för närvarande arbete. Får dock pengar av försäkringskassan (sjukskriven).

Gripen med 0.60 gram kokain, vilket jag förstått ligger över gränsen för ringa?
Vad kan tänkas vara en rimlig påföljd?

------------
Edit: La till information
Senast redigerad av telepati 2015-07-23 kl. 20:07.
Citera
2015-07-23, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av telepati

Man, 28 år, tidigare straffad tre eller fyra gånger för skadegörelse (klotter) samt ett fall av snatteri. Samtliga domar har gett dagsböter. Tidigare åtal har varit mellan 2004-2011.
Har egen lägenhet, men saknar för närvarande arbete. Får dock pengar av försäkringskassan (sjukskriven).

------------

Straffvärde på 14 dagars fängelse, så räkna med minst villkorligt i kombination med dagsböter.
Citera
2015-07-23, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lobstok
Riktigt orolig, har formicarium med formica rufa hemma

Sen läste jag:
In Europe, some domestic species (such as Formica rufa) are protected, and it is illegal to own, keep, buy or sell these ants or to damage their nests.

https://en.wikipedia.org/wiki/Formicarium

Hur ligger till i Sverige? Vilka formica går bra? Är det fara o färde?

Inget problem.
Citera
2015-07-23, 23:19
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av telepati

------------

Gränsen för ringa narkotikabrott för kokain har ansett gå precis vid 0,6 gram i tidigare praxis, i NJA 2008 s. 653 uttalade man att "...innehav av mer än 0,6 gram kokain som utgångspunkt inte är att bedöma som ringa brott." Det ska tilläggas att narkotikastraffen lades om lite i och med NJA 2011 s. 357 där HD skickade en ordentlig känga till tidigare praxis där man ansåg att för hårda straff hade dömts ut, främst gällande grova brott.

Med det sagt så skulle det absolut kunna bedömas som ringa brott, de tidigare brotten är av annan karaktär och kommer inte att påverka straffvärdet i det här fallet. I fallet från 2008 som gällde innehav av 0,73 gram kokain och straffvärdet bedömdes till 14 dagars fängelse, det ansågs dock som brott av normalgraden. Det finns alltså rätt goda möjligheter i det här fallet att slippa villkorlig dom, allra helst om det bedöms som ringa brott.
Citera
2015-07-24, 13:34
Medlem
Zot^s avatar
Jag frågar igen:

Om jag beställer något som är läkemedelsklassat och receptbelagt ifrån USA i mindre mängd för eget bruk, begår jag då något brott som är straffbart eller riskerar jag enbart att bli av med mina varor? (det rör sig inte om narkotika)
Citera
2015-07-24, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zot^
Jag frågar igen:

Om jag beställer något som är läkemedelsklassat och receptbelagt ifrån USA i mindre mängd för eget bruk, begår jag då något brott som är straffbart eller riskerar jag enbart att bli av med mina varor? (det rör sig inte om narkotika)

Beror på mängder och vad det rör sig om, i ringa fall är det inte straffbart.
Citera
2015-07-24, 16:48
Bannlyst
Jag våldtog en 11 åring :/ Vad får jag för straff?
Citera
2015-07-24, 17:15
Medlem
Zot^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lardest
Beror på mängder och vad det rör sig om, i ringa fall är det inte straffbart.

Memantin, ca 100 tabletter (alzheimer medicin som hjälper mot mina nervsmärtor). Tänkte också köpa en del melatonin. Alltså bara harmlösa grejer.

Så här står det ju dock på riksdagens hemsida:
Citat:
Import

17 § Läkemedel eller mellanprodukter får importeras från ett
land utanför Europeiska ekonomiska samarbetsområdet endast av
den som har tillstånd till tillverkning av läkemedel eller
särskilt tillstånd till import av läkemedel. Av 17 d § framgår att resande i vissa fall har rätt att föra in
läkemedel i landet.

Så jag får ju uppenbart inte importera något. Men är du helt säker på att det inte är straffbart?
Senast redigerad av Zot^ 2015-07-24 kl. 17:18.
Citera
2015-07-24, 17:30
Medlem
Tr4mss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cryptisk
Hej,

Är misstänkt för drograttfylleri och vårdslöshet i trafik efter att ha krockat med en buss. Ingen skadades vid olyckan utom min bil och bussens bakljus på ena sidan. Vad kan jag vänta mig för straff tror ni och hur lång blir spärrtiden?

Tack på förhand!

Edit: det som kan förväntas finnas i blod och urin är mediciner jag har recept på samt RC.

Också intresserad av frågeställningen, hur blir brottsrubricering och straff om det är lagliga "internetdroger"? Kan man klara sig utan straff helt eller klarar man sig från drograttfylla men torskar på vårdslösheten? I så fall borde man väl klara sig utan indragning av körkortet? Lite dagsböter på sin höjd?

Edit: jag är novis på området men det flödar fritt med lagliga droger nu och det är intressant hur polis/åklagare agerar med dessa nya förutsättningar, vi kan ju inte ha en massa lagliga drograttfyllerister på vägarna.
Senast redigerad av Tr4ms 2015-07-24 kl. 17:35.
Citera
2015-07-25, 04:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tr4ms
Också intresserad av frågeställningen, hur blir brottsrubricering och straff om det är lagliga "internetdroger"? Kan man klara sig utan straff helt eller klarar man sig från drograttfylla men torskar på vårdslösheten? I så fall borde man väl klara sig utan indragning av körkortet? Lite dagsböter på sin höjd?

Edit: jag är novis på området men det flödar fritt med lagliga droger nu och det är intressant hur polis/åklagare agerar med dessa nya förutsättningar, vi kan ju inte ha en massa lagliga drograttfyllerister på vägarna.

Drograttfylla är inte beroende på om drogerna du har i kroppen är lagliga eller inte det är beroende på om de försämrar din förmåga att framföra ett fordon.
Alkohol är lagligt men du får inte köra bil rattfull. Samma sak är det med alla andra droger oavsett om det är lagliga läkemedel, lagliga "internetdroger" eller heroin.
Citera
2015-07-25, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tr4ms

Självklart klarar man sig från "drograttfylleri" om det inte rör sig om förbjudna substanser. Rekvisitet för att åka dit är det rör sig om:

8 § Med narkotika förstås i denna lag läkemedel eller
hälsofarliga varor med beroendeframkallande egenskaper eller
euforiserande effekter eller varor som med lätthet kan
omvandlas till varor med sådana egenskaper eller effekter och
som
1. på sådan grund är föremål för kontroll enligt en
internationell överenskommelse som Sverige har biträtt, eller
2. av regeringen har förklarats vara att anse som narkotika
enligt lagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera