2015-07-28, 15:11
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Den där "spökbrigaden" har ju hammaren och skäran och röda fanor som sitt kännemärke. Bara det gör ju att dom blir diskvalificerade som något att ta på allvar. Eller har Putin en dröm om att återupprätta kommunistsovjet? Det kan han nog glömma för en mer fasansfull period i modern tid är svår att hitta. Men den röda flaggan med hammaren och skäran som ju syns allt mer i östra Ukraina borde vara en rejäl röd varningssignal för befolkningen om att det inte är folkets bästa dessa separatister har för ögonen. Värre förtryckarsymbol är ju svårt att finna.
Har funderat en del över det där, och användandet av hammaren och skäran är ju inte helt lättbegripligt. Jag tror dock inte att det rör sig om kommunister i någon mer klassisk/historisk bemärkelse. Genomreglerad planekonomi och enpartistat har väl knappast särskilt många anhängare idag... Vad det kan röra sig om är en slags nostalgi ru t symbolerna - Sovjetunionen var ett mäktigt och kansli inte respekterat, men väl fruktat land - rent ekonomiskt har det ju inte heller gått strålande för området sedan Sovjetunionens upplösning, men det finns också en annan förklaring; separatisterna anknyter till händelser under ryska revolutionen då området en tid var defacto självständigt som folkrepublik. såväl beteckningar som hammare och skäran symbolik kan kanhända tolkas på detta sätt.
2015-07-28, 16:48
Medlem
Citat:
Den där "spökbrigaden" har ju hammaren och skäran och röda fanor som sitt kännemärke.

Prizrak ("spöke") har ett spöke som kännemärke :

https://en.wikipedia.org/wiki/Prizrak_Brigade

Sen finns det enheter inom Prizrak som enhet 404 och enhet CCCP/SSSR (om den finns kvar) som har hammaren och skäran.

Prizraks enhet Fenix som är slaviska nationalister har just fågel Fenix som symbol och även den hedniska solsymbolen kolovrat :

https://vk.com/club91790432

På de kontor som Alexei Mozgovoi hade så var den mest framträdande flaggan Baklanovs svarta kossackflagga med dödskalle på. Under lång tid hade flaggan med hammaren och skäran en mer undanskymd roll i ett hörn.
2015-07-28, 21:38
Medlem
birgerkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Har funderat en del över det där, och användandet av hammaren och skäran är ju inte helt lättbegripligt. Jag tror dock inte att det rör sig om kommunister i någon mer klassisk/historisk bemärkelse. Genomreglerad planekonomi och enpartistat har väl knappast särskilt många anhängare idag... Vad det kan röra sig om är en slags nostalgi ru t symbolerna - Sovjetunionen var ett mäktigt och kansli inte respekterat, men väl fruktat land - rent ekonomiskt har det ju inte heller gått strålande för området sedan Sovjetunionens upplösning, men det finns också en annan förklaring; separatisterna anknyter till händelser under ryska revolutionen då området en tid var defacto självständigt som folkrepublik. såväl beteckningar som hammare och skäran symbolik kan kanhända tolkas på detta sätt.
Donbass har inte den intelligentare befolkningen. Kommunistpartiet var under Yanukovych dock ganska litet relativt Regionpartiet fast med bas i Donbass. Kommunistpartiet stödde alltid Yanukovychs Regionparti. Men då Regionpartiet kollapsade och Yanukovych närmaste avslöjades som kriminella, så måste man försöka hitta på nåt ny variant av populism för "folkligt" engagemang. Oligarker som Achmetov finns också kvar och styr i bakgrunden.

Kommunistsymboliken används för man behövde trycka på fascistknappen för att få igång nåt engagemang bland folk i Donbass överhuvudtaget. Därför ser jag parallell med nån slags bild av partisan verksamhet under WW2 för man måste tvunget hävda att moståndarna är fascister. Republiker under revolutionen var väldigt korta företeelser och separatism är inte stark eller större företeelse, utan mer resultat av det inbördeskrig som pågick mellan vita och röda fram tills kommunisterna kontrollerade Ukraina helt. Pensionärer av idag har minnen relaterade till WW2, inte till ryska revolutionen. Motståndarna måste hävdas vara fascister för att skrämma upp folk. Även orange svarta St George bandet används i modern tid först under WW2.
Senast redigerad av birgerkungen 2015-07-28 kl. 22:17.
2015-07-28, 23:30
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Varför kommer det sig att man är så vältalig och verkar så sympatisk när man slåss för Ukraina medan man har dåligt ordförråd, spottar ideologiska slagord och verkar allmänt svag i knoppen när man slåss ihop diktaturens fähundar i Ryssland. Bara tillfälligheter? Knappast. En avslappnad hållning som denna "soldat" har tyder på egen vilja och inte på maktens vilja hur man skall uttala sig i media.
http://www.expressen.se/tv/nyheter/utrikes/tjetjenske-adam-misstanktes-planera-mord-pa-putin/

Han påpekade flera viktiga saker i intervjun, t ex att Ukraina kan ge mat åt halva Europa och att kriget aldrig kommer att ta slut om inte de fria länderna agerar och hjälps åt att få bort ryssarna från ukrainskt territorium. En mycket sund människa, det märks ju att han är välutbildad och talar bra engelska dessutom. All heder åt honom, en sann hjälte.
2015-07-29, 10:55
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Han påpekade flera viktiga saker i intervjun, t ex att Ukraina kan ge mat åt halva Europa och att kriget aldrig kommer att ta slut om inte de fria länderna agerar och hjälps åt att få bort ryssarna från ukrainskt territorium. En mycket sund människa, det märks ju att han är välutbildad och talar bra engelska dessutom. All heder åt honom, en sann hjälte.

Jo, han verkar lugn och sansad, trots att tjetjener, på båda sidorna sägs, enligt vissa, vara de mest hetlevrade och grymma. Men den här killen har valt rätt sida och det har nog påverkat honom.

Samma sak verkar råda på flashback. De som stridit på Ukrainas sida verkar, trots en ibland högerextrem bakgrund, ha lugnat ned sig. Rysstrollen däremot håller på att skälla om "ZOG" och dyl. Själv tycker jag att S.Å.G, dvs ständigt återkommande galenskap, verkar utgå ifrån Kreml.
2015-07-29, 11:14
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Du har redan bestämt dig och allt som säger emot din åsikt måste vara lögn.

Har har vi grunden för dina problem med verkligheten antar jag, du förstår inte vad lögn är. Sanning är inget du vedhuggare kan välja efter din egen åsikt. En lögn är en lögn.

Citat:
Den som postar måste då vara ryss, det är din linje. Det är fel på alla källor och nu är det fel på en ukrainsk dam, som inte kan beskyllas för att ensidigt stödja Moskva. När ingenting annat hjälper, så tar du till åldersrelaterade påhopp, och, nej, jag är inte 90 och jag är inte ryss. Det tror jag att du vet, men du fortsätter.
Att du inte vill ta ansvar för vad du sagt förut och nu ljuger är inget att förvånas över. Vi minns många av oss hur du påstått det ena och det andra som små anekdoter, anekdoter som gjort dig till cirka 90, om inte 100 år. Att du översätter saker från ryska utan problem och är aggressiv och hotfull mot oss svenskar säger resten.

Citat:
Jag läste artikeln med intresse. Hon slår mot alla håll, inklusive mot Donbass. Såg du det? Hon talar om Krim och hon ser inte ut att gilla VP. Hon slår t.o.m. mot Shilova (en krigskritiker). Det hon hade att säga om Firtash förklarar mycket. Visst reste sig folket, men de kan ha haft oligarkernas hjälp med pengar och organisation. Det ser ut som om Poroshenko och Firtash är/var i konflikt och det stämmer i så fall med uppgifterna i artikeln.
Jag läser inte ditt skit. Du är Sveriges fiende och därmed min. Du hämtar dina lögner från Kreml direkt. Fortruss och Sputnik. Det är fiendens källor för desinformation.

Citat:
Kanske det var bra att vi hade den här debatten. Du hjälper till att göra reklam för artikeln.
Du borde förstå att du redan för länge sedan har förlorat din chans att desinformera. Att du fortfarande postar saker, på engelska, beror på att du vill att det ska bli sökbart i sökmotorer, någon debatt vill du inte ha som vi vet.

Citat:
För nytillkomna läsare, här kommer länken igen.
Som sagt...
Ja här har du länkarna igen hur man ser alal ryska lögner. De är lätta länkar att lära sig utantill:

Russia lies, Russian lies from Kremlin 1-160
www.russialies.com

Russian fakes from Kremlin and russian media:
www.stopfake.org/en

Jag gav dig i uppdrag att se vilka av alla dina klipp och klistrade artiklar från Kreml som fanns med här, har du gjort vad jag sa åt dig?
Senast redigerad av Xelious 2015-07-29 kl. 11:45.
2015-07-29, 11:59
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Din andra länk har ryssarna redan lyckats göra något djävulskap med. Den första fungerar dock utmärkt fortfarande.
Nja, har korrigerat. Ett s för mycket. Jag har sett att flera sidor med sanningssägare, typ interpretmag, har fått vidta åtgärder mot ryska hackare och ddos:are. Vad gäller Ukraina och de ryska lögnerna så måste man såklart nämna bellingcat! https://www.bellingcat.com/
Där kan man läsa om de ryska lögnerna, nu senast om hur de fortsätter att desperat desinformera om MH17:
https://www.bellingcat.com/news/uk-and-europe/2015/07/24/sputniks-mh17-reporting-spins-out-of-control/

Mer intressant är det här beviset för att ryssar sköt ned MH17 med BUK, där de erkänner själva:
https://www.bellingcat.com/news/uk-and-europe/2015/07/16/in-their-own-words/
2015-07-29, 12:20
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Rätt kul vits men jag hoppas att det där med brittiska konsulttullare också är ett skämt, annars utvecklas inte Ukraina i europeisk riktning utan i afrikansk...

Ukraina är redan en fallen stat, och afrikansk vad gäller mutor, regeringen vill stoppa cigarettsmugglingen vilken göder den högra sektorn, det väller in oskattade varor in i Ukraina,

man har skrivit kontrakt med ett engelskt företag, de ska både utbilda nya tullare och ersätta direkt de som jobbar idag,
2015-07-29, 12:41
Medlem
muslemhunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Ukraina är redan en fallen stat, och afrikansk vad gäller mutor, regeringen vill stoppa cigarettsmugglingen vilken göder den högra sektorn, det väller in oskattade varor in i Ukraina,

man har skrivit kontrakt med ett engelskt företag, de ska både utbilda nya tullare och ersätta direkt de som jobbar idag,
Att initialt anlita utländsk expertis med uppdraget att hantera verksamheten, samtidigt som man utbildar en ny kader av 'omutliga' ukrainare från scratch, torde vara en mkt snabbare väg till effektivitet än att prova diverse inhemska figurer som bara blir en chansning.
Tyvärr också en dyrare väg.
2015-07-29, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rex144

Tror det är ganska akut med att få till en avgränsning till de ryska terroristerna och därmed smälla upp en mur så att övriga landet kan fortsätta fungera och utvecklas. Som det är nu utvecklas både östra och västra Ukraina negativt och det gynnar ingen.
2015-07-29, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Du har redan bestämt dig och allt som säger emot din åsikt måste vara lögn. Den som postar måste då vara ryss, det är din linje. Det är fel på alla källor och nu är det fel på en ukrainsk dam, som inte kan beskyllas för att ensidigt stödja Moskva. När ingenting annat hjälper, så tar du till åldersrelaterade påhopp, och, nej, jag är inte 90 och jag är inte ryss. Det tror jag att du vet, men du fortsätter.

Du kommer med upprepade beskyllningar och hoppas antagligen att alla ska tro på dem. Jag skriver egentligen inte till dig, du kommer inte att ändra dig, men du måste få mothugg.

Jag läste artikeln med intresse. Hon slår mot alla håll, inklusive mot Donbass. Såg du det? Hon talar om Krim och hon ser inte ut att gilla VP. Hon slår t.o.m. mot Shilova (en krigskritiker). Det hon hade att säga om Firtash förklarar mycket. Visst reste sig folket, men de kan ha haft oligarkernas hjälp med pengar och organisation. Det ser ut som om Poroshenko och Firtash är/var i konflikt och det stämmer i så fall med uppgifterna i artikeln.

Montyan, en dam som slår åt alla håll, är intressant att läsa. Om jag ensidigt, enögt, hade velat försvara VP och Donbass, så skulle jag inte ha postat artikeln, eller hur? Alltså, ingen propaganda från mig. Artikeln postades på fortruss. Det skulle aldrig ha gjorts om kritik inte tilläts där.

Kanske det var bra att vi hade den här debatten. Du hjälper till att göra reklam för artikeln.

Jag väntade att tag med att svara. Ville låta ditt inlägg sjunka in. Kanske jag hade detta ord i åtanke:

För nytillkomna läsare, här kommer länken igen.

http://fortruss.blogspot.se/2015/07/ukrainian-politician-tatiana-montyan.html

Man ska vara objektiv och ärlig. Så här vill jag - när det gäller konflikt mellan Firtash och Poroshenko (även Kolomoiskiy och Pinchuk i analog ordning med föregående) - ge vedhuggare rätt. Förvisso är det ett vinklat inlägg på en rysk bajspropagandablogg. Men i sak stämmer det.

Grunden är det ryska gasberoendet, och dess avhängiga monopol- och korruptionsstruktur, inom Ukraina. Varken Poroshenko eller pinchuk är duvungar utan skuld, men numera verkar de båda för en demonopolisering, för nedbrytande av ryskt gasberoende och för en integration med den västliga ekonomiska sfären. För firtash (både gasberoende och monopolställning) samt Kolomoiskiy (primärt monopol i statliga bolag) är en integration med de västliga ekonomierna, och dess kravbilder, en finansiell katastrof.
2015-07-29, 14:23
Medlem
Poroshenko - som borde ha en viss självcensur efter tidigare annonseringar (läs: önsketänkande) som floppat - sade just att Ukraina förväntar sig 1240 javelins från USA. Ja, han var till och med exakt med antalet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in