Hej kära FB-medlemmar!
Sitter på en kluring där jag ska bestämma en funktions största och minste värde med ett bivillkor.
f(x,y) = xy^2 - 2x^2-y^2 och g(x,y) = x^2+y^2 - 8 = 0 där definitionsmängden begränsas av g(x,y). Även värdemängden skall bestämmas.
Alternativen för maximala värden torde erhållas vid stationära punkter i f(x,y), randpunkter genom g(x,y). Hörnpunkter är inte aktuellt då det rör sig om en cirkel i bivillkoret (eller?

)
Nåväl, hoppar direkt på deriveringen.
f´_x = y^2-4x --> y^2-4x = 0
f´_y = 2xy-2y --> 2y(x-1) = 0
Således torde stationära punkter bestå av [0,0], [1,2] samt [1,-2]. Dessa kan vara kandidater.
Genom Jacobis determinant tecknar vi
(f´x)(g´y)-(f´y)(g´x) för att bestämma eventuell randpunkt enligt villkoret g(x,y) = y^2+x^2-8=0
g´_x = 2x
g´_y = 2y
varvid ovanstående uttryck antar formen
2y^3 - 8xy - 4yx^2 + 4xy = 0
2y^3-4xy-4yx^2 = 0
Vi kan visserligen faktorisera ut 2y(y^2-2x-2x^2) men kommer det hjälpa oss? Ska man genom det anta att i g(x,y) ansätts y som 0?
Nu kommer min fråga. Hur går jag vidare? Jag vill försöka lösa ut antingen x eller y för att sätta in i g(x,y) men jag kommer inte längre än så här. Några tips? Hur bestäms värdemängden för denna funktion? Ber om ursäkt för dåligt matematiskt språk, hoppas ingen tar illa vid sig
(Facit säger att minsta värde antas genom f(-2,2) och f(-2,-2) medan största värde erhålls genom f(0,0).