Citat:
Ursprungligen postat av
Foolson
Det är dock ett förslag som hjälper föga då frigivningsdagen ofrånkomligt kommer förr eller senare och tongångarna hade inte varit mildare om NL hade suttit sina fulla 14 år. Det som folk vill se är sannolikt en variant av Norges "förvaring", man vill helt enkelt ha möjligheten att hålla även den som inte är dömd till livstid inlåst längre än vad det tidsbestämda straffet anger baserat på personens återfallsrisk.
Det är alldeles riktigt som du skriver att om man genom en
Lex Hagamannen hade tvingat NL att sitta tiden ut, så hade det varit att bara skjuta problemet på framtiden: Han hade då släppts ut 2020, men även då fortfarande i oförändrat skick.
Min gissning är att Morgan Johansson och resten av regeringen inte hade räknat med att svenska folket kunde bli upprörda när de känner sig svikna av sina politiker. Ännu mer upprörda blir kanske svenska folket när de inser att de själva gapat efter en förändring som i praktiken visade sig bli en försämring, alltså "handfallet fängelse" (med utsläpp utan villkor) istället för "helsluten psykvård" (med tuffa villkor för att få komma ut ens på prov).
Norges
'forvaring' finns som ett alternativ. Det kan vara ett bra verktyg för att kunna behålla uppenbart farliga kvar i anstalt och har också diskuterats här i tråden. Fungerar utmärkt på t ex bikerkulturfolk. Problemet med NL är att han är så udda och så totalt skruvad, så fängelse ÄR inte rätt plats att förvara honom på. Svårt att i fängelse bedöma NL:s återfallsrisk. Han är gravt personlighetsstörd och har en explosiv aggressivitet riktad mot kvinnor med plötsliga attacker, ungefär som en målsökande missil. Allt detta utlöses av alkohol. Sådan är min uppfattning. Andra kan gärna få behålla tron på att NL bara
spelat berusad. Jag tänker inte öda mer av min tid på fundamentalistiker som t ex '
sikkinikk'.