2015-07-28, 19:51
Bannlyst
Nu ska han va fri och få leva ett liv i frihet då flashar media en massa negativt och kränker han. Rättvisan fungerar inte i Sverige. Ett avtjänat straff ska va ett avtjänat straff.
Citera
2015-07-28, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enzenn
Lyssnade litet extra på vad justitieminister Morgan Johansson egentligen sade i SR:s Eko-sändningar.
Han sade bl a så här (min fetning):

<Om det finns synnerliga skäl kan beslutet om villkorlig frigivning skjutas upp med ett halvår i taget. Om Morgan Johansson får som han vill så kommer också bedömningar om återfall i brottslighet och allmän samhällsfara räknas som synnerliga skäl.

– Det kommer vara fler som får sitta en längre tid. De kommer vara de som bedöms som farliga och det där det finns hög risk för återfall.>

... and now we're talking business!

@Morgan Johansson: Det där låter ju förtroendeingivande och skall väl försöka gjuta olja på många svenskars upprörda känslor en sån här frigivningsdag gissar jag. Men det var väl ändå en liten detalj som du i hastigheten "glömde" att informera om, så jag frågar dig därför: Vem anser du skall göra dessa farlighetsbedömningar av de intagna på svenska fängelser?
För när det handlar om att t ex bedöma NL:s farlighet, så går det ju egentligen inte att göra professionellt med mindre än att hela NL:s psykiatriska och personlighetsmässiga status fortlöpande granskas.

Det var ju därför som NL redan från början skulle satts in på RPV och inte i fängelse.
Det var där som svenska folket i kollektivt vanvettstänkande körde vilse: Man drömde om strängare straff, men fick istället ut en precis lika farlig NL som den som sattes in
Gratulerar!

Källa: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6220922
Det är dock ett förslag som hjälper föga då frigivningsdagen ofrånkomligt kommer förr eller senare och tongångarna hade inte varit mildare om NL hade suttit sina fulla 14 år. Det som folk vill se är sannolikt en variant av Norges "förvaring", man vill helt enkelt ha möjligheten att hålla även den som inte är dömd till livstid inlåst längre än vad det tidsbestämda straffet anger baserat på personens återfallsrisk.
Citera
2015-07-28, 19:58
Medlem
NuLugnarDuNerDigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClaudiaCardinale
Låt Niklas vara nu han har sonat sitt straff nio år på kåken är fan ingen lek. Vet att han är i Umeå just nu hos ett par bekanta.
Du får en att skratta.
Ska jag påminna om att han har suttit i svenskt fängelse?
Citera
2015-07-28, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av massepojken
Vart utbildar man sig till Lastbilschaufför i Norrbotten? Hur går en sådan utbildning till och hur lång tid tar den?

En skribent nämnde detta
http://gronlunds.se/lulea/foretag/yrkesutbildningar

Kan det vara där?

Luleå kan ju vara ett skenspår, hur många ställen i Sverige finns det som utbildar till lastbilschaffis?
Han lär ju inte ha pengar. så Grönlunds är via arbetsförmedlingen

Citat:
Ursprungligen postat av mjayz
Ingen som fortfarande tror på Övertorneå?

Källa:http://www.nsd.se/nyheter/lulea/uppgifterhagamannen-till-norrbotten-9430768.aspx
Övertorneå är inget sk större samhälle. är väl 4-5000 invånare i hela kommunen

Citat:
Ursprungligen postat av kallebromsvagn
Han flyttar till Haparanda.
Finns väl inge utbildningar där?

Citat:
Ursprungligen postat av Killyourself
Hagamannens övervakare bor i Övertorneå...

Så utbildning nord är väl rätt hett tips nu!

"NSD kan nu avslöja att Niklas Lindgren nyligen har bytt övervakare. Den 22 maj beslutade Kriminalvården att han ska få en ny övervakare som är bosatt i Övertorneå. Utöver det har han fått en biträdande övervakare från bosatt i kommunen."

http://mobil.nsd.se/nyheter/tornedalen/hagamannen-far-overvakare-i-overtornea-9431444.aspx
Tidigare stog de ju i tidningen att han har en övervakare som bor i LULEÅ?
Senast redigerad av President89 2015-07-28 kl. 20:23.
Citera
2015-07-28, 20:23
Medlem
BurkHanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av capodaster
Nu ska han va fri och få leva ett liv i frihet då flashar media en massa negativt och kränker han. Rättvisan fungerar inte i Sverige. Ett avtjänat straff ska va ett avtjänat straff.
Jag har inget till övers för Hagamannen, men visst är det märkligt att media - med SVT och TV4 i spetsen idag - manar till rena hetsjakten på denne brottsling. Liksom på Kapten Klänning när denne släpptes efter 2/3 av avtjänat fängelsestraff enligt den kutym som råder för de som skött sig på kåken. Det är som om media vill ta över rättsskipningen också och man undrar varför?

Svaret, mina damer och herrar är enkelt: Både Hagamannen och Göran Lindberg är vita, etniskt svenska heterosexuella män och därför fria villebråd för media och feminist- och antirasistmobben. Liksom det är skottpengar på alla vi som uppfyller kriterierna för denna förhatliga grupp. Hade Hagamannen varit en somalisk "flykting" eller hade detta handlat om etiopiern Ephrem Tadele Yohannes som jmf med Hagamannen fick marginella TVÅ ÅR mer i fängelse för det brutala mordet på Elin Krantz, så hade media tigit! Den s k vitpixlingsstrategin fortsätter på alla fronter även om den tar sig olika uttryck och går lite i vågor.

Hagamannens frigivningen kommer ytterst lämpligt för media, som mörkläggningsgardin i ett läge då Sverige och svenskarna kommer allt närmare rätts- och välfärdssamhällets kollaps och den importerade kriminaliteten slår i taket. Både vad gäller frekvens och brutalitet.
Citera
2015-07-28, 20:24
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av President89
Han lär ju inte ha pengar. så Grönlunds är via arbetsförmedlingen

Övertorneå är inget sk större samhälle. är väl 4-5000 invånare i hela kommunen

Finns väl inge utbildningar där?

Tidigare stog de ju i tidningen att han har en övervakare som bor i LULEÅ?

Alla spekulerar väl? Tar nog inte så lång tid innan någon känner igen honom.
Citera
2015-07-28, 20:27
Medlem
Varför är det så lite information om hans boende/utbildning? Är det ingen som sitter på information om vart han befinner sig? Detta hemlighetsmakeri som pågår nu kan inte fortsätta i all evighet.

Om han ska gå en utbildning under samma villkor som "vanliga" människor så bör hans kära klasskamrater bli informerad om att han ska börja där. Min vän gick en utbildning med en styckmördare i klassen, ingen var informaread och det vart en väldigt obehaglig känsla då det avslöjades.

Väntar bara på någon läcker vart han befinner sig, gärna en bild på fanskapet också.
Citera
2015-07-28, 20:28
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BurkHans
Jag har inget till övers för Hagamannen, men visst är det märkligt att media - med SVT och TV4 i spetsen idag - manar till rena hetsjakten på denne brottsling. Liksom på Kapten Klänning när denne släpptes efter 2/3 av avtjänat fängelsestraff enligt den kutym som råder för de som skött sig på kåken. Det är som om media vill ta över rättsskipningen också och man undrar varför?

Svaret, mina damer och herrar är enkelt: Både Hagamannen och Göran Lindberg är vita, etniskt svenska heterosexuella män och därför fria villebråd för media och feminist- och antirasistmobben. Liksom det är skottpengar på alla vi som uppfyller kriterierna för denna förhatliga grupp. Hade Hagamannen varit en somalisk "flykting" eller hade detta handlat om etiopiern Ephrem Tadele Yohannes som jmf med Hagamannen fick marginella TVÅ ÅR mer i fängelse för det brutala mordet på Elin Krantz, så hade media tigit! Den s k vitpixlingsstrategin fortsätter på alla fronter även om den tar sig olika uttryck och går lite i vågor.

Hagamannens frigivningen kommer ytterst lämpligt för media, som mörkläggningsgardin i ett läge då Sverige och svenskarna kommer allt närmare rätts- och välfärdssamhällets kollaps och den importerade kriminaliteten slår i taket. Både vad gäller frekvens och brutalitet.

Instämmer.

Likväl vill jag inte se Hagamannen glida in på IcaMaxi nära mig.
Citera
2015-07-28, 20:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Foolson
Det är dock ett förslag som hjälper föga då frigivningsdagen ofrånkomligt kommer förr eller senare och tongångarna hade inte varit mildare om NL hade suttit sina fulla 14 år. Det som folk vill se är sannolikt en variant av Norges "förvaring", man vill helt enkelt ha möjligheten att hålla även den som inte är dömd till livstid inlåst längre än vad det tidsbestämda straffet anger baserat på personens återfallsrisk.

Det är alldeles riktigt som du skriver att om man genom en Lex Hagamannen hade tvingat NL att sitta tiden ut, så hade det varit att bara skjuta problemet på framtiden: Han hade då släppts ut 2020, men även då fortfarande i oförändrat skick.
Min gissning är att Morgan Johansson och resten av regeringen inte hade räknat med att svenska folket kunde bli upprörda när de känner sig svikna av sina politiker. Ännu mer upprörda blir kanske svenska folket när de inser att de själva gapat efter en förändring som i praktiken visade sig bli en försämring, alltså "handfallet fängelse" (med utsläpp utan villkor) istället för "helsluten psykvård" (med tuffa villkor för att få komma ut ens på prov).

Norges 'forvaring' finns som ett alternativ. Det kan vara ett bra verktyg för att kunna behålla uppenbart farliga kvar i anstalt och har också diskuterats här i tråden. Fungerar utmärkt på t ex bikerkulturfolk. Problemet med NL är att han är så udda och så totalt skruvad, så fängelse ÄR inte rätt plats att förvara honom på. Svårt att i fängelse bedöma NL:s återfallsrisk. Han är gravt personlighetsstörd och har en explosiv aggressivitet riktad mot kvinnor med plötsliga attacker, ungefär som en målsökande missil. Allt detta utlöses av alkohol. Sådan är min uppfattning. Andra kan gärna få behålla tron på att NL bara spelat berusad. Jag tänker inte öda mer av min tid på fundamentalistiker som t ex 'sikkinikk'.
Citera
2015-07-28, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Alla spekulerar väl? Tar nog inte så lång tid innan någon känner igen honom.

Jo så kan de vara. men större samhälle har stått överallt så de borde stämma

Hur går de med HagaMannen appen som skulle fixas?
Senast redigerad av President89 2015-07-28 kl. 20:49.
Citera
2015-07-28, 20:46
Medlem
Det unika med Niklas är faktiskt att media varnar genom att publicera
namn o bild I SAMBAND MED ATT HAN FRIGES

Mig veterligt har detta aldrig skett tidigare
Citera
2015-07-28, 20:47
Medlem
BurkHanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Instämmer.

Likväl vill jag inte se Hagamannen glida in på IcaMaxi nära mig.
Instämmer därvidlag jag med! Jag skulle gärna se hårdare och längre fängelsestraff för grova brottslingar, men fan heller att media ska bestämma straffen utifrån sin pk-förvridna syn på samhället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in