2015-07-28, 21:01
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasso-Lena
Så kul att du trots allt öppnar upp för alternativa gärningsmän på något sätt. Inte riktigt lika självklart längre att den stackars Litauen är mördaren. Du märker inte det själv men mellan raderna märker man att även du vacklar. Ödmjukt.
Nu kan jag inte hålla mig längre. Du skriver "...stackars Litauen..." och tidigare sånt som "DNA från Litauen". Om jag vore du skulle jag skriva litauern.

Sedan läser inte jag in riktigt samma som du, att MrFold vacklar i sin tro. Det är bara det att inget är hugget i sten och det kan finnas olika scenarier, som att det kanske blir svårt att bevisa fullt ut vem som gjort vad osv osv. Hoppas verkligen inte det och att åklagaren har mycket mer än vad vi vet och som räcker till en fällande dom, vilket jag tror/hoppas innerligt.
2015-07-28, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snoovit
Kanske framkommit innan

http://qet.se/2015/07/28/dna-spar-binder-nerijus-bilevicius-till-mordet/
Ja och tack för länken men jag tror att det finns flera länk som visar ÅKs uttalande angående den misstänkta GMs DNA på Lisas tillhörigheter.
2015-07-28, 21:04
Moderator
OYs avatar
Alla Lisas ägodelar är inte hittade, så uppfattar jag åklagarens uttalande till media idag. Om det stämmer så kan man ju undra, det som saknas, kan det ge svaret till motivet, vad kan det vara i så fall?
2015-07-28, 21:06
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gormer
Som jag oxå tror, hon kanske även har en liten detektiv som springer runt i området, men ska hennes bevis gälla så borde hon presenterat dom T.ex. Idag så GM kunde blivit släppt.
I det sammanhanget kan det vara lämpligt att nämna att advokatens yppandeförbud bara gäller det hon har fått reda på om förundersökningen via förundersökningsledningen, klientens uppgifter i förhör och vad som sagts i häktningsförhandlingarna. Om advokaten själv har hittat uppgifter som talar för klientens oskuld omfattas de inte av yppandeförbudet, i vart fall inte innan de har meddelats i en häktningsförhandling.
2015-07-28, 21:06
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Det hoppas verkligen jag också.
Men, är det bekräftat DNA på Lisas kläder?
Eller rör det sig om tillhörigheter?
Åklagaren uppger till P4 Skaraborg att man hittat DNA från den mordmisstänkte på kläder och föremål som tillhört Lisa Holm.

http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=97&grupp=22199&artikel=62 20692
2015-07-28, 21:10
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
- Att knyta den häktade inte bara till att på något vis vara inblandad i förloppet, utan också till själva mordet
- Att utesluta att andra kan ha varit inblandade på ett sådant vis att den häktade inte ska bara huvudansvaret, samt förstås att med rättvisans verktyg komma åt dessa (ev) personer.
Ja vi vet ju inte än om det går att knyta MGM direkt till kroppen. Återstår att se hur det såg ut vid fyndplatsen också naturligtvis. Men gissningsvis så måste MGM erkänna tex griftefridsbrott samt peka ut mördaren för att undgå att åka dit för mord. Mördaren i EK-fallet försökte ju komma undan med en hel rad olika alternativa teorier men det hjälpte ändå inte. Skulle MGM neka och tiga sig igenom en rättegång så kommer han med stor sannolikhet att åka dit för mord iaf. Det kommer ju säkert att komma fram bortförklaringar av typen att MGM och BO möttes snabbt bakom kafeet och MGM kollade på BOs telefon och rörde vid hennes kläder etc. Inte en chans att snuten inte skulle lyckas få ihop en vattentät indicekedja av detta. Oavsett hur mycket MGM nekar.
2015-07-28, 21:11
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Åklagaren uppger till P4 Skaraborg att man hittat DNA från den mordmisstänkte på kläder och föremål som tillhört Lisa Holm.

http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=97&grupp=22199&artikel=62 20692
Vad ska man tro på, ingressen eller brödtexten?
Citat:
Åklagaren berättade för P4 Skaraborg efter omhäktningsförhandlingarna att den tekniska bevisningen består av DNA tillhörande den misstänkte mannen som man funnit på Lisa Holms tillhörigheter.
Är det alltid artikelförfattaren som skriver ingressen? Finns samma uppgifter i något annat media? Är det konstigt om en mans DNA sprids på hans arbetsplats?
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Alla Lisas ägodelar är inte hittade, så uppfattar jag åklagarens uttalande till media idag. Om det stämmer så kan man ju undra, det som saknas, kan det ge svaret till motivet, vad kan det vara i så fall?
Jag tror inte hela mobiltelefonen hittats, bara delar. Mobilen kan ju eventuellt innehålla viktiga ledtrådar. Men jag tvivlar på det - polisen lär ha kartlagt alla samtal/sms till o från mobilen för länge sedan.
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Jag har bara följt ett par mordfall de sista åren och i samtliga de så har det förelegat yppandeförbud hela vägen fram till det väcks åtal och fuppen släpps. Fattar egentligen inte varför det ska behövas för det föreligger ju ändå förundersökningssekretess som borde räcka tycker man. Men tyvärr så är de flesta försvarsadvokater riktiga flabbskallar som tycker att rättegångar ska mestadels hållas i skvallerpressen. Så yppandeförbud verkar numera vara standardförfarande i mordfall. Tingsnotarien vet möjligtvis mer om detta, kanske lite information från insidan.
Det är inte standardförfarande i mordfall, men det börjar bli standardförfarande i medialt mycket uppmärksammade fall - vilket inte alla mordfall är. Vi forumhabituéer är nog vanare vid yppandeförbud än vad Tingsnotarien är från sin, mer genomsnittliga, yrkesverksamhet.
2015-07-28, 21:14
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Är det alltid artikelförfattaren som skriver ingressen? Finns samma uppgifter i något annat media? Är det konstigt om en mans DNA sprids på hans arbetsplats?
Åklagaren säger tillhörigheter i intervjun. Hon säger tom att hon inte vill specificera mer än så.
2015-07-28, 21:14
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Nej, men är det inte konstigt om de finns på flera av Lisas tillhörigheter, ev. även klädesplagg?
2015-07-28, 21:15
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Åklagaren säger tillhörigheter i intervjun. Hon säger tom att hon inte vill specificera mer än så.
Dåså, kläder är ingressförfattarens påhitt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in