2015-07-28, 15:45
Medlem
angladotters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside
Nä, men var och vem har bekräftat att MGMs DNA finns på Lisas tillhörigheter?!

"[Chefsåklagare] Anette Olsson uppger att ett åtal ska väckas den 25 augusti och samtidigt bekräftade hon att den misstänkte 35-åringens dna har hittats på Lisa Holms tillhörigheter." (nlt.se)
2015-07-28, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cem77
Jag tolkar advokatens uttalande så som det återgetts i tidningarna som att det framkommit viss information som kan tala för hennes klient om den stämmer och att det nu är polisens sak att undersöka denna information.
Har någon tolkat det annorlunda?
2015-07-28, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregorGreger
Hon har läst här på FB att det pratas om plantering?
Gripa efter varje halmstrå, hur som haver så kommer hon nog få en hygglig slant fram till det börjar vara dags för åtal, och kanske Litauen vill ha en kändis advokat?

Som jag oxå tror, hon kanske även har en liten detektiv som springer runt i området, men ska hennes bevis gälla så borde hon presenterat dom T.ex. Idag så GM kunde blivit släppt.
Jag tror hon bara pratar skit och som du skriver när det hettar till så vill han ha en stjärnadvokat som tvålar till den lokala åklagaren så GM ändå blir fri ändå då stockholmsadvokatne slår hål på alla bevis
2015-07-28, 15:54
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Hon har läst här på FB att det pratas om plantering?
Gripa efter varje halmstrå, hur som haver så kommer hon nog få en hygglig slant fram till det börjar vara dags för åtal, och kanske Litauen vill ha en kändis advokat?

Mit fetande.

Tror jag inte att det är, jag tror mera på att det rör sig om upplysningar om att någon lokal person har sett Lisa, just efter hon slutat jobba på cafeet den 7 Juni, stå ute vid vägen, vid ladan, bredvid en svart SUV, med hjälmen på armen och pratat med någon i den bilen.
2015-07-28, 15:55
Medlem
Finns det någon intervju eller uttalande överhuvudtaget från endera:
- en nära vän till LH
- en skol- alt. klasskamrat till LH
- en pojkvän alt. "x" till LH
- någon granne till LH
?
2015-07-28, 15:56
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Ja, den misstänkte har förklaringsbörda.

Precis. Jag har inga problem att vara öppen för förklaringar såsom att den misstänkte är involverad i det hela men inte begick själva brottet, jag har dock svårt att förstå samtliga förklaringar till att han inte är involverad över huvud taget. Men som sagt, det behöver inte vara i egenskap av gärningsman.

Om vi leker med tanken att så inte är fallet kan jag mycket väl tänka mig ett scenario där den misstänkte från början nekat all kontakt med Lisa (eller haft att göra med någon som kan misstänkas tillhöra henne förutom handsken, handsken är däremot lättförklarlig) och allt eftersom detta uppdagas att så inte kan varit fallet sitter han allt sämre till (och man får förstå åklagare och domstol i en sådan situation, kan man inte förklara vissa förehavanden är det besvärande). Förhoppningsvis i detta scenario har snaran dragits åt så pass hårt att han inser att berättar han inte riskerar han att ta fallet själv.
2015-07-28, 15:56
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Så vem skulle han "skydda" och varför? Att panikartat sprida ägodelar från offret med sitt eget DNA på verkar vara lite väl långsökt för att ens betänka som rimligt.

Jag vet inte men jag har lättare att acceptera en sådan teori än att han inte har något med detta att göra över huvud taget.
2015-07-28, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dripatologi
Min teori om motivet har pendlat mellan sexuellt el tystat ögonvittne till någon brottslig handling(syftar ej på våldtäkt då)... Velar än😄

Jag tycker det där med ögonvittne går bort.Vad skulle det vara?Byggare som brukar jobba där som lastar in verktyg el liknande i en bil?Och vem är så korkad att man inte väntar tills cafet är öde?
Dessutom har vi ju hört uppgifter om att Lisa stod och pratade med någon vid en bil efter stängning.
2015-07-28, 15:59
Medlem
Theforeigners avatar
Olsson säger en del intressanta saker i dag tycker jag:

http://nlt.se/nyheter/lidkoping/1.4174810-dna-fran-35-aringen-sparat

Publicerats i dag 10:56
uppdaterad 13:40

Hon (Olsson) vill inte kommentera om det finns dna-spår från ytterligare personer på Lisas tillhörigheter eller kläder.
Den senaste tidens utredning har gjort att man har viss kunskap om händelseförloppet som gäller mordet.
– Ja, vi har fått en klarare bild efter hand, säger hon men vill inte kommentera något misstänkt motiv för mordet.
Är det nu aktuella DNA-spåret helt avgörande i utredningen mot den misstänkte?
-Nej inte helt.
2015-07-28, 16:01
Medlem
Ghandis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cem77
Han behöver inte ens ha träffat henne då kroppen förvarats och hanterats i utrymmen som MG vistats i under lång tid. Allt DNA som han då avsatt kommer att kunna föras över på kläder och kropp. Svårare att bortförklara eventuellt DNA på tex mobiltelefon men just nu vet vi inte på vad för föremål och vilken typ av DNA som avsatts.Saliv, blod, här, hud?

Hon har lånat hans mobil en gång kanske...det är bara att lägga fram förklaringar som framtvingar att ett "utom rimligt tvivel" framkommer så e saken klar. Och i detta fallet är det ju så att det med stor sannolikhet kunnat ske , då dom jobbat i närheten av varandra.

Sen är det bara att inkassera ett ganska stort skadestånd av den svenska staten.
2015-07-28, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Mit fetande.

Tror jag inte att det är, jag tror mera på att det rör sig om upplysningar om att någon lokal person har sett Lisa, just efter hon slutat jobba på cafeet den 7 Juni, stå ute vid vägen, vid ladan, bredvid en svart SUV, med hjälmen på armen och pratat med någon i den bilen.

Jag tror ingenting om det föränns jag fått det presenterat utav henne vad det är för något.
2015-07-28, 16:05
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Jag tror ingenting om det föränns jag fått det presenterat utav henne vad det är för något.

Vad menade du med det här som du skrev då?:

"Hon har läst här på FB att det pratas om plantering?"

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in