2015-07-28, 19:54
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parkour
För oss som inte har hängt med det sista.
Vad är det för DNA dom hittat? Och varför blev misstänkt GM omhäktad?
De har hittat MGMs dna på BOs tillhörigheter. Och MGM blev omhäktad därför att rätten tyckte att det fanns sannolika skäl för att han är skyldig till mord.
2015-07-28, 19:55
Medlem
delta2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregorGreger
Hon har läst här på FB att det pratas om plantering?
Gripa efter varje halmstrå, hur som haver så kommer hon nog få en hygglig slant fram till det börjar vara dags för åtal, och kanske Litauen vill ha en kändis advokat?

Citat:
Ursprungligen postat av Nybromannen
Den tanken har faktiskt slagit mig med...

Om fru advokaten återger vad som skrivs på fb så ligger väl den misstänkte rätt dåligt till . Ja , inte på grund av det som skrivs här är mest strunt utan för att en advokat som gör på det sättet skulle inte jag vilja ha som försvarare i alla fall . Men det bådar ju gott inför rättegången om åklagaren vill vinna enkelt förstås .
2015-07-28, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AboveTheSkys
Varför är allt så hemligt med det här mordet?
Känns om sekretessen är extrem.

Är det för att själva mordet är så brutalt?
Känns som dom hitta delar av henne

Min personliga uppfattning är att det är ett sätt att åstadkomma en så gedigen förundersökning (FUP) som möjligt. I och med sekretessen blir t.ex. vittnens uppgifter mer tillförlitliga eftersom dom inte "färgats" av vad media skrivit.

Det talar alltså i positiv riktning för att fallet blir löst. Enligt mig.
2015-07-28, 20:00
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Jag har bara följt ett par mordfall de sista åren och i samtliga de så har det förelegat yppandeförbud hela vägen fram till det väcks åtal och fuppen släpps. Fattar egentligen inte varför det ska behövas för det föreligger ju ändå förundersökningssekretess som borde räcka tycker man. Men tyvärr så är de flesta försvarsadvokater riktiga flabbskallar som tycker att rättegångar ska mestadels hållas i skvallerpressen. Så yppandeförbud verkar numera vara standardförfarande i mordfall. Tingsnotarien vet möjligtvis mer om detta, kanske lite information från insidan.
2015-07-28, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Även Lena Svedung pratade med någon i en mörk SUV dagen efter försvinnandet.

http://sv.tinypic.com/view.php?pic=14trdds&s=8#.Vbej7UsdsfE

Volvo?
2015-07-28, 20:06
Medlem
Scherings avatar
Citat:

Är det för att själva mordet är så brutalt?
Känns som dom hitta delar av henne
Det finns kanske fler misstänkta som man saknar tillräcklig bevisning för att häkta? I så fall vill man ju inte att detaljer kommer ut och förstör utredningen.
2015-07-28, 20:08
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Så du har också läst att det står dna spår i en del media. Man har alltså hittat spår av DNA men inte DNA. Vad för spår lämnar DNA efter sig?
Som om man skulle ha hittat spår av en bil men inte bilen.
Språk är svråt.
DNA-spåren är att DNA från MGM har hittats på Lisas tillhörigheter. Vad är det som är svårt att att förstå? Liknelsen med bilen är om möjligt ännu dummare. Du verkar inte förstå vad DNA är eller värdet av spår iht! Pajas!
2015-07-28, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Min personliga uppfattning är att det är ett sätt att åstadkomma en så gedigen förundersökning (FUP) som möjligt. I och med sekretessen blir t.ex. vittnens uppgifter mer tillförlitliga eftersom dom inte "färgats" av vad media skrivit.

Det talar alltså i positiv riktning för att fallet blir löst. Enligt mig.
Du har helt rätt Remark i ditt resonemang tycker jag och jag tillägger att nekandet av MGM för brottet angående Lisa är också en anledning till sekretessen i det här fallet + pappans jobb inom militären (FM).
Senast redigerad av matematiker 2015-07-28 kl. 20:13.
2015-07-28, 20:11
Medlem
Jag som inte alls följt denna tråd..hur dog Lisa Holm? Och hur hittades hon, styckad? Stod väl att folk grät när hon hittades eller något.
2015-07-28, 20:11
Medlem
MrFolds avatar
Alltjämt många verklighetsfrämmande spekulationer i tråden idag. Det är lite som en levande lektion i begreppet bias. Flera skribenter faller av när vi får veta att DNA-bevisning finns. Men några trummar glatt på i sina spekulationer om 68-åringar som äger svarta bilar eller hemska mördare som dragit runt Lisas kläder i arbetsbodar så att den stackars litauerns DNA hamnat på dem.

Det här målet är fortfarande i högsta grad öppet. Men vi vet nu med så hög grad av sannolikhet man kan ha utan att ha förundersökningen och utan ett åtal att den häktade mannen är inblandad i det hela DE FACTO. Alla teorier som utesluter detta kan från och med nu betraktas som enbart stollerier och foliehattande som ingen normalbegåvad människa behöver ta på minsta allvar. Jag tvivlar inte på att några dårfinkar kommer att fortsätta ändå, men det visar inget annat än att de är just dårfinkar utan förmåga att ta in verkligheten.

Om vi struntar i dom och istället fokuserar på vad som är eller kan bli målets stora problem så är det ganska uppenbart:

- Att knyta den häktade inte bara till att på något vis vara inblandad i förloppet, utan också till själva mordet
- Att utesluta att andra kan ha varit inblandade på ett sådant vis att den häktade inte ska bara huvudansvaret, samt förstås att med rättvisans verktyg komma åt dessa (ev) personer.

När jag säger "andra" tänker jag främst på brodern, men det vore oklokt att utesluta andra helt när vi vet så lite. Det kan vara så att den häktade befinner sig i en sån situation att han inte har ett dugg att tjäna på att börja snacka, därför att det bara skulle dra in honom själv djupare, men att han därigenom bidrar till att skydda andra från rättvisan.

Man kan hoppas när det gäller de andra litauerna att den information som framkommit i övrigt är så pass bra att den i princip utesluter att den yngre brodern realistiskt skulle vara GM till mordet och den äldre helt oskyldig. Denna del av FUP blir förstås mycket intressant att få del av.

Den nu häktade kommer att åka dit för NÅGOT, den saken känns ganska klar. Frågan är bara vad. Om man ser det hela från försvarsadvokatens perspektiv så kan det finnas intressanta möjligheter vid rättegång att angripa just frågetecken vad gäller vilken broder som egentligen gjorde vad i olika delar. Gäller kanske särskilt om den yngre inte åtalas för mordet. Om sen hennes klient går med på något sådant återstår att se.

Sammanfattning: Den häktade är helt klart inblandad, troligen också i själva mordet. Det som blir av intresse framöver är vad som kan bevisas i en domstol i första hand, inte fnoskiga teorier om andra GM.
2015-07-28, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av j_e_s_p_e_r_
Jag som inte alls följt denna tråd..hur dog Lisa Holm? Och hur hittades hon, styckad? Stod väl att folk grät när hon hittades eller något.
Det enda som vi vet är att hon bragts om livet d.v.s. inget självmord!
Senast redigerad av matematiker 2015-07-28 kl. 20:19.
2015-07-28, 20:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Alltjämt många verklighetsfrämmande spekulationer i tråden idag. Det är lite som en levande lektion i begreppet bias. Flera skribenter faller av när vi får veta att DNA-bevisning finns. Men några trummar glatt på i sina spekulationer om 68-åringar som äger svarta bilar eller hemska mördare som dragit runt Lisas kläder i arbetsbodar så att den stackars litauerns DNA hamnat på dem.

Det här målet är fortfarande i högsta grad öppet. Men vi vet nu med så hög grad av sannolikhet man kan ha utan att ha förundersökningen och utan ett åtal att den häktade mannen är inblandad i det hela DE FACTO. Alla teorier som utesluter detta kan från och med nu betraktas som enbart stollerier och foliehattande som ingen normalbegåvad människa behöver ta på minsta allvar. Jag tvivlar inte på att några dårfinkar kommer att fortsätta ändå, men det visar inget annat än att de är just dårfinkar utan förmåga att ta in verkligheten.

Om vi struntar i dom och istället fokuserar på vad som är eller kan bli målets stora problem så är det ganska uppenbart:

- Att knyta den häktade inte bara till att på något vis vara inblandad i förloppet, utan också till själva mordet
- Att utesluta att andra kan ha varit inblandade på ett sådant vis att den häktade inte ska bara huvudansvaret, samt förstås att med rättvisans verktyg komma åt dessa (ev) personer.

När jag säger "andra" tänker jag främst på brodern, men det vore oklokt att utesluta andra helt när vi vet så lite. Det kan vara så att den häktade befinner sig i en sån situation att han inte har ett dugg att tjäna på att börja snacka, därför att det bara skulle dra in honom själv djupare, men att han därigenom bidrar till att skydda andra från rättvisan.

Man kan hoppas när det gäller de andra litauerna att den information som framkommit i övrigt är så pass bra att den i princip utesluter att den yngre brodern realistiskt skulle vara GM till mordet och den äldre helt oskyldig. Denna del av FUP blir förstås mycket intressant att få del av.

Den nu häktade kommer att åka dit för NÅGOT, den saken känns ganska klar. Frågan är bara vad. Om man ser det hela från försvarsadvokatens perspektiv så kan det finnas intressanta möjligheter vid rättegång att angripa just frågetecken vad gäller vilken broder som egentligen gjorde vad i olika delar. Gäller kanske särskilt om den yngre inte åtalas för mordet. Om sen hennes klient går med på något sådant återstår att se.

Sammanfattning: Den häktade är helt klart inblandad, troligen också i själva mordet. Det som blir av intresse framöver är vad som kan bevisas i en domstol i första hand, inte fnoskiga teorier om andra GM.
Så kul att du trots allt öppnar upp för alternativa gärningsmän på något sätt. Inte riktigt lika självklart längre att den stackars Litauen är mördaren. Du märker inte det själv men mellan raderna märker man att även du vacklar. Ödmjukt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in