2015-07-28, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Rättsläkaren identifierar inte....det är polisen som identifierar.

Och om polisen bekräftar identiteten så skall det vara 100%

Polisen handlägger identifikation med hjälp av kriminaltekniker, rättsläkare, tandläkare m.fl.
2015-07-28, 17:53
Medlem
afvongreves avatar
Det här är ju som en skräckfilm. Som skräckserien som går just nu på SVT1 - Bates Motel, där sonen, hårt kontrollerad av mamman börjar spåra ur och får "blackouts" som han inte själv märker. Lisa var ju också kontrollerad av sin pappa. Missa inte avsnitt 7 ikväll på SVT1 kl 22.30.
2015-07-28, 17:54
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
Det var frun som sa att denna (minns ej namnet, en kvinna tror jag) sett Lisa prata med nån i en svart SUV. efter jobbet.
Jag uppfattade det som att hon hört det direkt, med tanke på sättet hon sa det. Men det kan oxå vara så att hon hört det på byn.
Jag skulle dock inte bli förvånad om det kommer fram att LH pratat med nån i en svart SUV efter jobbet, men att det inte har med hennes öde att göra.

Även Lena Svedung pratade med någon i en mörk SUV dagen efter försvinnandet.

http://sv.tinypic.com/view.php?pic=14trdds&s=8#.Vbej7UsdsfE
2015-07-28, 17:56
Medlem
Citat:
Det finns ytterligare en aspekt som kanske är ett tecken på att kroppen inte var i något gott skick......det finns ingen som har bevittnat då kroppen transporterades bort av någon politivagn, begravningsbil, etc.

Vid ett flertal tillfällen så har jag i tråden efterfrågat om någon har information om en sådan transport?

Jag är ju övertygad om att hade en politivagn hämtat upp kroppen så hade journalisterna skrivit något om det.

Men inte ett pip......

http://www.expressen.se/gt/hundpatruller-soker-igenom-skogsomrade/

Kroppen hittades sent på fredagskvällen av polisen. De vill inte ange närmare tidpunkt, men vid 22.40 lämnade en räddningsledningsbil det aktuella området i mycket hög hastighet.
2015-07-28, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av porslinslandet
http://www.expressen.se/gt/hundpatruller-soker-igenom-skogsomrade/

Kroppen hittades sent på fredagskvällen av polisen. De vill inte ange närmare tidpunkt, men vid 22.40 lämnade en räddningsledningsbil det aktuella området i mycket hög hastighet.
Troligen det fordon som fick agera politivagn?
2015-07-28, 18:00
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Polisen handlägger identifikation med hjälp av kriminaltekniker, rättsläkare, tandläkare m.fl.

Som jag tidigare skrev så har polisen många vägar att identifiera med....men det är alltid polisen som bedömer riktigheten i informationen.
Det betyder således att polisen inte överlåter till rättsläkaren att identifiera en avliden.
2015-07-28, 18:08
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley

Var hittade du det fotot?
Vet du vem som äger den svarta SUV?
Vet du vem som sitter vid ratten i den svarta SUV?
2015-07-28, 18:10
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dripatologi
Troligen det fordon som fick agera politivagn?

Räddningsvagnen var uppe i tråden och det kom upp information om att den hade ett helt annat ärende.....vilket kommer jag inte ihåg?

Jag finner det mycket osannolikt att polisen låter transportera bort en kropp innan tekniker och rättsläkare fått jobba på platsen.

Och jag finner det osannolikt att en räddningsvagn brukas for en sådan transport.

Transporterandet av en avliden är ganska så reglerat. Det är polisen som ansvarar för en sådan här transport och beroende på omständigheterna så är det ofta en större begravningsbyrå som blir upphandlad.
I storstäderna så har man specialbyggda politivagnar men annars så kan även begravningsbilar och släpvagnar brukas.
2015-07-28, 18:15
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley

Bilden är tagen ett par hundra meter norr om kaféet. https://goo.gl/maps/o2gaJ Vad vet du mer? Varifrån har du fått bilden?
2015-07-28, 18:16
Medlem
Citat:
Räddningsvagnen var uppe i tråden och det kom upp information om att den hade ett helt annat ärende.....vilket kommer jag inte ihåg?

Jag finner det mycket osannolikt att polisen låter transportera bort en kropp innan tekniker och rättsläkare fått jobba på platsen.

Och jag finner det osannolikt att en räddningsvagn brukas for en sådan transport.

Transporterandet av en avliden är ganska så reglerat. Det är polisen som ansvarar för en sådan här transport och beroende på omständigheterna så är det ofta en större begravningsbyrå som blir upphandlad.
I storstäderna så har man specialbyggda politivagnar men annars så kan även begravningsbilar och släpvagnar brukas.
Nöden har ingen lag, vissa situationer kräver kanske alternativ transport
2015-07-28, 18:17
Medlem
Jag har försökt följa denna tråd men det är ganska hopplöst då samma ämnen kommer upp gång på gång. Varför skulle det till exempel vara relevant om Lisa identifierades av sina anhöriga eller på ett annat sätt, om det var ''politivagn" som hämtade hennes döda kropp osv? Om Ockhams rakkniv har jag också läst till all leda. Vi är engagerade, det förstår jag. Men vi vet ingenting.

Jag har följt medierna och det som jag anser har kommit fram är följande.
1. Åklagaren vet inte när Lisa dog.
2. Åklagaren vet inte var Lisa dog, men man vet att hon inte dog på den platsen där hennes kropp hittades. Spekulationerna om att hon dödades i ladan är ganska grundlösa än så länge.
3. Kroppen hittades inomhus, i en byggnad i Martorp.
4. DNA från den häktade har nu hittas på Lisas kläder.

Med tanke på 4. måste den häktade nästan vara inblandad i brottet mot Lisa på något sätt. I alla fall om Lisas döda kropp var klädd i de kläder där DNA-spåren hittades. Om DNA-spåren hittades på kläder som låg ute i terrängen blir det svårare att knyta MGM till brottet. Det vore också intressant att veta vad det var för spår som hittades. Spermier från MGM, hårstrån eller saliv från honom? Det är fullt möjligt att MGM har våldtagit och mördat Lisa. Men det är också möjligt att han är inblandad genom att han fraktat hennes döda kropp till det stället där hon hittades efter att någon annan mördat henne. Vi får väl bara vänta och se.
2015-07-28, 18:18
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Var hittade du det fotot?
Vet du vem som äger den svarta SUV?
Vet du vem som sitter vid ratten i den svarta SUV?

Från min bilmonterade actionkamera.
Vet ej
Vet ej

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in