2015-07-24, 13:50
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oakenshield
Blackmore har ju i alla tider alltid varit med på de där topplistorna. Nu är det väl några tillgjorda hipsters som ska försöka vara trendiga genom att tillskriva Cobain nåt han aldrig varit värd. Sanslöst och pinsamt dåliga försök att hävda sig medialt.

Härligt att höra. Visserligen är inte musik en jämförelse lek, men det är roligare och se folk som förtjänar beröm att få beröm. Kurt Cobain har tillräckligt med beröm.. Finns betydligt viktigare gitarrister att lyfta fram!
Citera
2015-07-24, 16:11
Medlem
Pattayaruless avatar
Håller med om Iommi, han hyllas aldrig lika stort som han bordes, mannen bakom Black Sabbaths tunga riff.

Ritchie Blackmore, tidiga Rainbow,med Dio, total världsklass, tycker inte han fått den credit han förtjänar, antagligen på hans svåra personlighet.

Jorn, världens bästa sångare, t.o.m. tyngre än hans tyvärr bortgångna idol Dio.
Är som allra bäst med Masterplan där Roland Grapow är pappa, som även han är grovt underskattad anser jag, världsklass emellanåt.

Finns några fler men dessa är dom som jag anser borde få ett större erkännande.
Citera
2015-07-26, 15:40
Medlem
Alex Lifeson, gitarrist i Rush.
När det listas de bästa gitarristerna, brukar A.L. hamna rätt så långt ner av olika orsaker.
Han kanske inte är "inne" på rätt sätt. Verkar också vara lite blyg och ger inte gärna intervjuer.
Duktig musiker som de övriga två i Rush.
Lyssna på "La Villa Strangiato"
Citera
2015-07-27, 00:42
Medlem
MelTorments avatar
The Pretty Things. Ett fram till för bara några år sedan, för mig, helt okänt 60-talsband, som vid en första lyssning visade sig vara helt i klass med de riktigt stora banden från tidsperioden.

https://www.youtube.com/watch?v=eRJHo378Dro
Citera
2015-07-28, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zerxez
Ritchie Blackmore hamnar utanför listorna för att hans band är dåliga skämt, särskilt Rainbow

Det enda som är ett dåligt skämt är du.
Citera
2015-07-28, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clevernickname
Alex Lifeson, gitarrist i Rush.
När det listas de bästa gitarristerna, brukar A.L. hamna rätt så långt ner av olika orsaker.
Han kanske inte är "inne" på rätt sätt. Verkar också vara lite blyg och ger inte gärna intervjuer.
Duktig musiker som de övriga två i Rush.
Lyssna på "La Villa Strangiato"

Ja, väldigt intressant gitarrist, udda och härlig stil. Rush är ett jävligt bra band också, dock så har jag lite svårt för sångaren, vilket gör att jag inte riktigt kan uppskatta det bandet fullt ut.
Citera
2015-07-28, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Ja, väldigt intressant gitarrist, udda och härlig stil. Rush är ett jävligt bra band också, dock så har jag lite svårt för sångaren, vilket gör att jag inte riktigt kan uppskatta det bandet fullt ut.

Der är många som delar din åsikt om sångaren, tyvärr. Till hans försvar skall sägas, han har blivit lite mer dämpad på rösten. Åldern tar väl ut sin rätt, förmodar jag.
Citera
2015-07-28, 16:25
Medlem
Chris Farlowe i Colosseum. Talas vädligt sällan om denna man när gammal progrock är på tapeterna. En otroligt bra sångröst har han iaf,den saken är säker.
Citera
2015-07-29, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KonnyCement
Chris Farlowe i Colosseum. Talas vädligt sällan om denna man när gammal progrock är på tapeterna. En otroligt bra sångröst har han iaf,den saken är säker.

Han sjunger på Jimmy Page's soloskiva Outrider. Jag gillar inte hans röst. Hörs för tydligt att han fått sånglektioner.
Citera
2015-07-29, 11:58
Medlem
KoVaKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MelTorment
The Pretty Things. Ett fram till för bara några år sedan, för mig, helt okänt 60-talsband, som vid en första lyssning visade sig vara helt i klass med de riktigt stora banden från tidsperioden.

https://www.youtube.com/watch?v=eRJHo378Dro

Urk Pretty Things är ett av de värsta banden jag hört, står inte ut med deras menlösa musik
Citera
2015-07-29, 16:04
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Man kan vara underskattad även fast man är välkänd. Kan hålla med om att Tony Iommi är lite underskattad, han får ju mycket beröm men han borde får ännu mer beröm faktiskt.

Ritchie Blackmore tycker jag är ett annat bra exempel, också välkänd men hamnar ofta utanför såna listor där han borde vara självskriven. Han är nog ännu lite mer underskattad än Iommi faktiskt. Han var också väldigt banbrytande.

Sen finns det ju många artister och band som inte riktigt får den uppmärksamhet som dem förtjänar och på så sett också är underskattade, men det är lite annorlunda. Det finns så många saker som måste går rätt för att man ska bli känd och lyckas massmedialt.

Så fånigt att ta upp dessa här namn i en sådan här tråd, när det samtidigt finns fantastiska artister som dör bortglömda utan några framgångar alls. Direkt idiotiskt faktiskt.
Citera
2015-07-29, 16:29
Medlem
Oakenshields avatar
Förstår heller inte riktigt resonemanget. Vadå "hamnar utanför listor", både Iommi och Blackmore har alltid legat högt på topplistorna över bästa gitarrister, år efter år, i varenda musikblaska, ända sen deras genombrott på 70-talet. Är folk för unga för att veta om detta? Om inte så borde det vara allmänt känt om man har lite koll på sin musiksmak. Exakt vad är det för erkännande de ska få?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in