Jag tycker det finns olika sätt ett band/en artist kan vara underskattad på.
Ta Ritchie Blackmore som exempel. Han var med och skapade Deep Purple som är ett av tidernas största och mest inflytelserika rockband, över 100 miljoner sålda album (antagligen en bra bit mer). När han hoppade av Deep Purple skapade han Rainbow som även det blev ett väldigt stort band, sålt cirka 28 miljoner album. Därefter skapade han Blackmore's Night i en betydligt smalare genre. Har inga siffror på sålda album där, men då bandet överlevt i snart 20 år och är långtifrån okänt lär dom sålt ett antal miljoner album även där.
Jag kan inte komma på många musiker som länge varit i ett gigantiskt band vars nästa band nått framgångarna likt Rainbow. Det finns säkert, men dom är inte många. Paul McCartney är väl en med The Beatles/Wings. Michael Jackson med Jackson 5/solokarriär, men några fler?
Å andra sidan vill inte "Rock And Roll Hall of Fame" ha med Deep Purple för att dom bara haft en hitlåt, Smoke On The Water. Vilket är helt befängt då dom har en handfull låtar som är absoluta rock-klassiker.. Black Night, Lazy, Child In Time, Hush, Woman From Tokyo, Burn och Perfect Strangers för att nämna några.
Sen när "tidningar" och instanser ska göra "best guitarist ever"-listor kan namn som Kurt Cobain komma med (Kurt Cobain? All respekt för Nirvana som band, men typ tolfte bästa gitarristen genom tiderna..? Seriöst? Det är skam för i princip alla som hamnar bakom på den listan). Medan namn som Ritchie Blackmore inte ens är med...
Brian May av Queen som ofta hamar högt på sådana listor förstår det inte heller:
http://somethingelsereviews.com/2014/01/20/people-dont-talk-about-ritchie-blackmore-enough-brian-may-praises-uncompromising-work-in-deep-purple -rainbow/
Vissa är helt enkelt inte upptäcka nog av publiken: Vilken jag tycker är den korrekta formen av underskattad. Någon fantastisk musiker/fantastiskt band som aldrig några en bredare publik när dom egentligen borde vara 10 x så stora. Den andra formen där "kultureliten" inte vill erkänna någon/några är bara idioti.