Citat:
Ursprungligen postat av
Logique
Det är en bra fråga. Jag tror nog att det handlar om, i ren simpelhet, vad man har för samhällsuppfattning; ofta utmynnar en religiös åskådning på den politiska arenan i just det man möjligen kan se som sekulära åsikter men som i sådana fall grundat sig, åtminstone delvis, i just religion. Det kan handla om ett visst samhällsideal, abortfrågan, barnuppfostran eller högtider. Förutom detta, som vi kanske kan kalla för allmänkonservatism, så tror jag att många troende vill ha en mer synlig religiös förankring i den politiska sfären, även om det bara kanske handlar om att stötta ett parti som kallar sig just Kristdemokraterna eller att ett parti nämner Gud i sitt program.
Så dessa alternativ är inte alternativ om man är ateist?
Det är synd att en sån här liten sak fråga ska förstöra så mycket.
Jag kan verkligen inte ser hur denna fråga är relevant alls. Det är som att vara libertarian, men att av någon anledning kräva att alla bör röda strumpor. Smått märkligt alltså.
Jag kan skriva under på mycket av vad du skrev. Det är frihet. Libertarianism. Men var i hela /*#&! kommer religion in i bilden?
Om du nu är för X, varför argumenterar du för det ur ett religiöst perspektiv och inte ett liberalt perspektiv?
Jag menar, låt oss tänka oss att jag håller med tanken om fria vapen som skydd för en totalitär statsmakt. Varför blanda in religion här? Förstör inte det typ... allt?