2015-07-28, 00:53
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eclipse207
DN verkar göra rätt i alla fall. Tror de är först med att rapportera så här pass "säkert" om vilken ubåt som egentligen hittats: "Det ubåtsvrak som hittades någonstans öster om Sverige är med största sannolikhet en rysk ubåt från 1916."

http://www.dn.se/nyheter/sverige/ubatsfyndet-sannolikt-fran-1916/

Ur artikeln, citat;

Ubåten sänktes då den i dålig sikt kolliderade med det svenska fartyget SS ”Ångermanland” på våren 1916.

Vem har berättat att det var Ångermanland som kolliderade med Catfish och sänkte den, det var dålig sikt, såg besättningen vad det var man krockade med och sänkte? Inga överlevande förmodar jag, dock märkligt att ubåten inte fick några skador, varför sjönk den?

Hur som helst, känns tryggt att kunna sova med olåst dörr inatt utan att behöva oroa sig för ormätande ryska gubbar och gummor.
2015-07-28, 00:54
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zetruz
Nej, den där skulle man ju kunna ringla sig ifrån - men om man nu visste att man hade hittat en helt vanlig ubåt från första världskriget så är det ju inte helt ärligt att kalla den en miniubåt, då teamet antagligen är fullt medvetna om vad svenska folket tänker på när de hör det ordet. Och med tanke på att det verkar som att de onekligen vilseledde genom att framställa det som att de inte hade någon aning om ubåtens ålder så är det ju lite naivt att anta att de var helt oskyldiga i den här andra instansen. =/

Nu har jag inte följt det här spelet allt för noga, men jag fick uppfattningen att det enda de visste var att de hittat en liten u-båt? Finns det tydliga bevis som pekar på att de undanhållit sådan fakta för egen PR's skull?

Isåfall skulle de ju ha en örfil..
2015-07-28, 00:55
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakaph8s
Inget växer i östersjön under 40 meters djup. Detta är >60 meters djup.

En källa som är insatt i sökandet efter vrak på Östersjöns botten skriver på Facebook:

”Alla första världskrigsubåtar vi hittat har varit i skick som nya om dom ligger lite djupare.”

Säger något om X-team, de borde veta att det förhåller sig så, de borde även ha gjort sin research och tagit fram bilder på den ubåt de sökte efter, inte konstigt att de hittar UFO:n i Östersjön, jäkla amatörer.
2015-07-28, 00:55
Medlem
Citat:

En källa som är insatt i sökandet efter vrak på Östersjöns botten skriver på Facebook:

”Alla första världskrigsubåtar vi hittat har varit i skick som nya om dom ligger lite djupare.”

Det är fördelen med Östersjön, ingen skeppsmask och syredött på djupare vatten.. Vraken konserveras i stort sett..
2015-07-28, 00:56
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:

Från vilket djup skulle en människa kunna överleva genom att ta sig upp till ytan? Akademiskt iofs eftersom luckorna inte var öppnade.
Medlem
zetruzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies
Nu har jag inte följt det här spelet allt för noga, men jag fick uppfattningen att det enda de visste var att de hittat en liten u-båt? Finns det tydliga bevis som pekar på att de undanhållit sådan fakta för egen PR's skull?

Isåfall skulle de ju ha en örfil..
http://uboat.net/forums/read.php?23,90033,90033#msg-90033
På ovanstående länk återfinns en av medlemmarna av Ocean X-Team, Peter Lindberg, fråga om ubåten Soms generella information. Förra året. Lite för bra för att vara sant, om du frågar mig.
Bannlyst
Gäsp. Jävla mediakåta djur. Detta var en besvikelse, även om fyndet är historiskt intressant. Men jävlar Ocean X Team va jag kommer ignorera allt som ni befattar er med.
Medlem
Ganska kul att läsa alla "experters" åsikter nu när vi fått facit:

Citat:
Säkerhetskonsulten och författaren Joakim von Braun har fått ta del av vrakletarnas filmmaterial.
Den kan inte ha varit där särskilt länge. Den ser väldigt fin ut och jag kan tänka mig att den har testats och havererat, säger han.

Citat:
Även Tomas Ries, lektor i strategi och säkerhetspolitik vid Försvarshögskolan har tagit del av filmen och instämmer i att den inte är så gammal.
– Om det här är i svenska farvatten så är det sensationellt att det ligger en förlist ubåt där.
– Hade det varit ett oskyldigt vrak hade någon skrikit och bett om hjälp. Det tyder på att det är ett hemligt uppdrag som har gått fel. Det är mycket allvarligt.

Expressens Mats Larssons krönika likaså:
http://www.expressen.se/kronikorer/mats-larsson/mats-larsson-upp-med-ubaten-till-ytan/
Senast redigerad av mandelkaka 2015-07-28 kl. 00:59.
2015-07-28, 00:57
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eclipse207
DN verkar göra rätt i alla fall. Tror de är först med att rapportera så här pass "säkert" om vilken ubåt som egentligen hittats: "Det ubåtsvrak som hittades någonstans öster om Sverige är med största sannolikhet en rysk ubåt från 1916."

http://www.dn.se/nyheter/sverige/ubatsfyndet-sannolikt-fran-1916/

Som vanligt dock inga referenser till Flashback, som ju nystade ut detta flera timmar före gammelmedia.
Medlem
failures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zetruz
Nej, den där skulle man ju kunna ringla sig ifrån - men om man nu visste att man hade hittat en helt vanlig ubåt från första världskriget så är det ju inte helt ärligt att kalla den en miniubåt, då teamet antagligen är fullt medvetna om vad svenska folket tänker på när de hör det ordet. Och med tanke på att det verkar som att de onekligen vilseledde genom att framställa det som att de inte hade någon aning om ubåtens ålder så är det ju lite naivt att anta att de var helt oskyldiga i den här andra instansen. =/

Inte bara det men de påstod att den såg "modern" ut och kunde vara från 80-talet, fast vad kan man förvänta sig av "baltic-UFO" teamet. Extraordinary claims require extraordinary evidence som Carl Sagan sa.
Moderator
OYs avatar
Juridiskt och etiskt, får ubåten bärgas, har det gått tillräckligt lång tid? Kan Ryssland motsätta sig en bärgning av vraket?
2015-07-28, 00:58
Medlem
Nu kanske Vi skulle ha de där båtarna som fiskar flyktingar i medelhavet helt gratis åt Sicilianska Maffian/Smugglarna hemma istället, Nu när Ubåtar från 1916 spökar i grumliga vatten
Senast redigerad av Bajsolle2 2015-07-28 kl. 01:01.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in