Citat:
Jag vill inte gå i clinch med dig och säga att du har fel i det du skriver, men om NL är den jag tror och då alltså utan att ha mött honom, så hävdar jag att det faktum att han är medveten om att risken för att åka fast väger förmodligen i hans medvetande/omedvetna lättare än hans sexualsadistiska drift att förnedra en random kvinna.
Säkerligen kommer NL att till vardags kunna tygla sin inre vulkan, men jag är övertygad om att han vid alkoholberusning mycket väl riskerar att åter tappa alla spärrar och söka offer på den plats han då råkar befinna sig.
Mitt intresse för den här tråden bottnar i att jag anser att NL av Sveriges rättsvårdande myndigheter har hanterats fel när han lämnades till KVV och det har jag här tjatat om under en tid. Jag vill egentligen inte fokusera på NL som person, men tycker det är en central fråga som inte kommit upp till debatt öht: Vad hos NL är det som gör att han agerar som han gör?
Min, i det här fallet okvalificerade gissning, är att han lider svårt av att vara en fysiskt liten figur: Bara ett par tvärhand hög och ynkligt små fötter. Om någon kvinna under hans uppväxt har hånat honom för detta och kanske också för ett pinsamt tillkortakommande i sexuella sammanhang (liten penis? ejaculatio praecox? stressimpotens?), så tror jag inte att det hade gått NL spårlöst förbi. Hela hans MO tyder på att han vill straffa de kvinnor han attackerar och att han försöker att ta en sorts revansch för de oförrätter han anser sig ha blivit utsatt för tidigare i livet.
Det har talats om att NL inte alls skulle ha druckit någon alkohol vid överfallen. Var och en får tro vad den vill. För egen del är jag helt övertygad om att alkoholen är nyckeln som öppnar dörren till NL:s allra svartaste och vidrigaste mentala källarskrymslen och att han faktiskt är en 'Dr Jekyll/Mr Hyde'-personlighet på riktigt. Sådana finns, tro mig.
Jag bedömer honom därför som fortsatt mycket farlig: Han har inte under anstaltsvistelsen tvingats underkasta sig terapi. Han blir utsläppt helt utan alkoholrestriktioner. Han är precis samme NL i morgon som innan han greps 2006.
Heja Sverige!

EDIT: Kom på en sak som jag anser stöder min teori/hypotes, nämligen detta med att NL nu under fängelsetiden har byggt muskler. Det lär ju iofs inte finnas så där väldigt mycket att göra under tiden i anstalt, så varför inte vara i gymmet och bygga?
För NL:s del tror jag det handlar om betydligt mer än bara sysselsättning. Det har i tråden diskuterats att det skulle vara ett sätt för honom att bygga sitt självförsvar. Kanske det?
För min del tror jag NL:s muskelbyggande är ett tecken på ett kompensatoriskt agerande: NL upplever sig liten. Liten vill bli stor.
Förutom en personlighetsstörning som bl a yttrar sig i sexualsadism, så har nog NL allvarliga mindrevärdeskänslor (Jfr 'Napoleonkomplex').
Mina kvällsreflektioner en trist måndag.
Senast redigerad av Enzenn 2015-07-27 kl. 23:35.
Senast redigerad av Enzenn 2015-07-27 kl. 23:35.