2015-07-27, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Nej, det var en lada i Martorp som spärrades av. Ladan mittemot kaféet spärrades av onsdagen innan och förblev avspärrad.

Där har du nog fel är jag rädd för. Det var inte en lada i Martorp som spärrades av vid lunchtid.

Vid lunchtid på lördagen spärrade polisen av ännu en stor ladugårdsbyggnad mitt emot Blombergs kafé. Det handlar om en lada som så sent som i går saknade avspärrningar – som ligger granne med den lada där Lisa Holms mopedhandske påträffades av slottsherren Arne Jönsson.
2015-07-27, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lndigo
Här, även i fler artiklar tror jag mig ha läst, står det annorlunda. Men det kan såklart vara helt fel. Jag själv hade dock hellre ställt undan min vespa, även som 17-åring, eftersom att jag inte skulle vilja ha den synlig.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6185525

Jag tror inte vi ska analysera val av parkeringen på moppen så noga, jag instämmer-JAG hade precis som dig ställt undan den, men bor å andra sidan i huvudstaden, där jag tex är uppväxt så lämnar man bilen olåst fortf hemma/på tomten/gården (och det är ändå på en av Sveriges topp 4 största städer) mao-på "landet" är d inte samma sak, särskilt inte i ett mindre samhälle där de "flesta känner till varandra" - så d är nog rätt logiskt att valet att parkera är där hon just valt att ställa den.
2015-07-27, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tankar
Jag har också läst det, men hittar tyvärr inte artikeln nu, det är svårt att hitta nu i denna enorma tråd. Jag reagerade också över det när jag såg det, och om jag minns rätt så var det någon privatperson som råkat ta ett foto, av de tre misstänkta personerna när de såg ut att plocka upp något eller lägga ner något vid vägkanten. Då tänkte jag att om det visar sig vara något av de återfunna föremål som tillhörde Lisa så borde det ju vara ett bra bevis på deras skuld. Men jag tror inte att det stod något om att något föremål syntes på fotot. Foton/filmer kan ju vara bra bevis för viktiga händelser. Men så framkom det ju också att de tre haft katt som de letat efter, bland annat i dessa inlägg:

Letandet efter deras kattunge kan ju vara en naturlig förklaring till det omskrivna fotot av dem?
Hej igen cadoro!
Hittade nu de här två artiklarna när jag googlade på nätet:
”Samtidigt ska det enligt uppgift till GP finnas ett fotografi, taget av en slump, när de två misstänkta männen och kvinnan ses lämna eller hämta något i terrängen från en parkerad bil vid en vägren. Vilken dag bilden togs är oklart men det ska ha tagit något dygn innan den väckte polisens intresse och ska ha varit ett av fynden som satte polisen på spåren som senare ledde till gripandet av de två bröderna och kvinnan.

- Det känner jag inte till, säger Anette Olsson.

Anette Olsson har tagit över ansvaret för fallet då vice chefsåklagaren Lars-Göran Wennerholm är på semester. Om en vecka måste hon begära omhäktning av den 35-åring som på sannolika skäl sitter häktad för mordet på Lisa Holm.

Enligt Anette Olsson är bevisläget gott.

- Misstankarna mot honom har stärkts, säger hon.”
http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2780969-lisa-holm-dodades-inte-dar-hon-hittades

”De tre misstänkta personerna ska dessutom ha fastnat på bild när de ”hämtar eller lämnar något i terrängen”, uppger tidningen.

– Det har jag inga kommentarer till, säger chefåklagare Anette Olsson. Två bröder misstänks för mordet på Holm. Endast den äldre av dem sitter dock häktad. Även en kvinna misstänks för skyddande av brottsling.”
http://www.svd.se/uppgifter-lisa-holm-dodades-inte-dar-hon-hittades
2015-07-27, 16:20
Medlem
locknlolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ydrik
Vad nu än MGM gjort med LH så står han rimligtvis med hennes kropp lastad i en bil någonstans vid kaféet.

Har han då och där bestämt sig för att frakta LH till Martorp borde han väl ändå valt den kortaste vägen som går rakt upp via "slottet"?
Det är väl ändå den vägen han använt dagligen sista tiden, -till och från sitt arbete. Varför frångå den rutinen?

Varför valde han att köra den 1 kilometer längre åkervägen för att dessutom snitsla spår och ge en klar anvisning mot sin bostad?
Ville han så gärna visa vilken väg han förde bort LH kunde han lika gärna gjort detta längs den kortaste och snabbaste vägen då båda vägarna leder förbi hans bostad.

Kan någon vänlig och gärna fantasifull själ förklara detta?

Naturligtvis kan LH ha fraktats denna vägen.
Kanske var det också så att MGM inte riktigt förstod att LH var död och hämtade hjälp i det egna hemmet. Hjälpen kan bestått av person,men hjälpen kan också bestått av tex handdukar för att stoppa blödning.
Därefter gick färden till Martorp där man skulle ta hand om LH.
När man förstod att LH var död spred man ut hennes saker lite överallt.

Saker som kastas på åker har ju som bekant en förmåga att försvinna i hög växtlighet.
När sedan skördetröskor och traktorer med div redskap gjort sitt. ja då är det ännu svårare att finna mindre atteraljer.
Att sprida ut kläder är däremot är ngt korkat,minst sagt.

Sen kan ju vi i nuläget inte vara säkra på att bil användes överhuvudtaget, även om det är det mest troliga.
Man kan ju faktiskt ha använt sej av en traktor med tillhörande arbetsredskap som tex ett släp.
Kanske just denna traktor användes ???
https://www.google.se/maps/@58.548178,13.333684,3a,30y,303.34h,80.86t/data=!3m6!1e1!3m4!1sOFsw2sfJQp-Nj57G2UPAAw!2e0!7i13312!8i6656
2015-07-27, 16:22
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av porslinslandet
Där har du nog fel är jag rädd för. Det var inte en lada i Martorp som spärrades av vid lunchtid.

Vid lunchtid på lördagen spärrade polisen av ännu en stor ladugårdsbyggnad mitt emot Blombergs kafé. Det handlar om en lada som så sent som i går saknade avspärrningar – som ligger granne med den lada där Lisa Holms mopedhandske påträffades av slottsherren Arne Jönsson.
Jo, det står så i artikeln, men det måste vara fel. Ladan mittemot kaféet spärrades av på måndag 8 juni, efter handskfyndet. Avspärrningen hävdes onsdagen efter, för att åter spärras av samma dag. Den avspärrningen har blivit kvar sedan dess. Det har nämnts i artiklar och inlägg upprepade gånger.
2015-07-27, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Suck du är ju outtröttlig i ditt förnekande av rena rama FAKTA.
I citatet nedan säger ju åklagaren rent ut att det finns TEKNISK BEVISNING.

Har du lässvårigheter eller bara svårt att ta till dig information?

Så för dej, och de andra t.ex tidningsfobikerna, foliehattarna, alternativteoretikerna, konspirationsteoretikerna och de som bara av ren princip vägrar ändra ståndpunkt kommer informationen en gång till:

"Enligt Anette Olsson handlar det om spår av den misstänkte som inte kan förklaras av att han har befunnit sig i området på grund av sitt arbete på gården. Det ska vara direkta spår som kan kopplas mellan honom och Lisa Holms kropp eller hennes ägodelar, alltså teknisk bevisning."

http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2780969-lisa-holm-dodades-inte-dar-hon-hittades

Dvs, teknisk bevisning som binder MGM till BO, dock inte sagt att det binder till straffbar handling.
2015-07-27, 16:23
Medlem
Ydriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Vi ponerar (för sakens skull) att du precis mördat LH.

Hur mår du och hur känner du dig. Tänker du klart? Darrar du en smula på manschetten? Fattar du ens det fulla allvaret i din gärning?

Du fattar inte så mycket, mer än att det här var INTE bra, och du vill fly (flykt är en stark överlevnadsmekanism). Sagt och gjort, du vill ta dig till din ly a (hemmet, familjen) snarast, men du inser (fastän du inte tänker klart) att det kanske inte är smart att köra den vanliga vägen. Du har bilen full med bevis, kroppen) och du vet om att mobiltelefoner är (i sammanhanget) djävulens påfund. Därför gör du vad du kan för att göra dig av med bevismaterialet, telefonen och annat. Det går "sådär", men du kör en annan väg än den vanliga, din hjärna är inte på topp och du agerar känslomässigt, men inte helt rationellt. Alltså kör du den längre vägen hem, dumpar grejor på åkrarna och när du kommer hem, så gömmer du kroppen, med baktanken att allt skall lugna ner sig, även du.

Resten vet vi förmodligen.

Kan vara så. Det är svårt att förstå vad som rörde sig i hans huvud den här dagen.
2015-07-27, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tankar
Hej igen cadoro!
Hittade nu de här två artiklarna när jag googlade på nätet:
”Samtidigt ska det enligt uppgift till GP finnas ett fotografi, taget av en slump, när de två misstänkta männen och kvinnan ses lämna eller hämta något i terrängen från en parkerad bil vid en vägren. Vilken dag bilden togs är oklart men det ska ha tagit något dygn innan den väckte polisens intresse och ska ha varit ett av fynden som satte polisen på spåren som senare ledde till gripandet av de två bröderna och kvinnan.

- Det känner jag inte till, säger Anette Olsson.

Anette Olsson har tagit över ansvaret för fallet då vice chefsåklagaren Lars-Göran Wennerholm är på semester. Om en vecka måste hon begära omhäktning av den 35-åring som på sannolika skäl sitter häktad för mordet på Lisa Holm.

Enligt Anette Olsson är bevisläget gott.

- Misstankarna mot honom har stärkts, säger hon.”

”De tre misstänkta personerna ska dessutom ha fastnat på bild när de ”hämtar eller lämnar något i terrängen”, uppger tidningen.

– Det har jag inga kommentarer till, säger chefåklagare Anette Olsson. Två bröder misstänks för mordet på Holm. Endast den äldre av dem sitter dock häktad. Även en kvinna misstänks för skyddande av brottsling.”
http://www.svd.se/uppgifter-lisa-holm-dodades-inte-dar-hon-hittades

Tänk om litauerna letade t ex efter kantareller/ annan svampsort eller smulron / blåbär el dylikt?
2015-07-27, 16:27
Medlem
Citat:
Jo, det står så i artikeln, men det måste vara fel. Ladan mittemot kaféet spärrades av på måndag 8 juni, efter handskfyndet. Avspärrningen hävdes onsdagen efter, för att åter spärras av samma dag. Den avspärrningen har blivit kvar sedan dess. Det har nämnts i artiklar och inlägg upprepade gånger.

Inte den ladan. Ladan bredvid (gamla spritfabriken).
2015-07-27, 16:29
Avslutad
Vad med A.Jönssons förhållande med "Hells Angels"!?

Ja!Faktiskt har gubben haft affärer med ett av Sveriges
mest respekterade och fruktade Organisation.

Dessa har klippt två fingrar av gubben, vänster pekfinger bland annat.

Sonen G.Jönsson har rykte om sig att folk har "försvunnit"
förr runt denne.

Litauerna kan förstås tillhöra de nätverk som också sysslar med
Trafficking samt smuggling av Metamfetamin vilket är landets
största exportvara.

Om dom nu knarkar "Metamfetamin" för att kunna prestera yrkesmässigt,
låt säga 60-70 timmar i veckan.
Vilket inte är omöjligt, leder vissa sid effekter till ett rätt så
oberäknat impulsivt våld, kan bli riktigt fel.

Nu ser jag det här som att man inte kommer lösa detta fall
som troligast, MGM har troligen medverkat på ett "hörn".
Det är allt.
2015-07-27, 16:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av autospirit
Tänk om litauerna letade t ex efter kantareller/ annan svampsort eller smulron / blåbär el dylikt?

Inte säsong för de i början på Juni. Kanske mask till att meta?
2015-07-27, 16:36
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Jag ska formulera om mig. #Grandioso skrev:

Jag ska försöka uttrycka mig så enkelt som möjligt.
- Vad är den enklaste förklaringen till att handsken hamnade i ladan? Lisa tappade den där.
- Vad är den enklaste förklaringen till att Lisa tappade den där? Hon var i ladan.
- Vad är den enklaste förklaringen till att Lisa var i ladan? Hon gick dit.
- Vad är den enklaste förklaringen till att Lisa gick till ladan? Hon gick frivilligt.
- Vad är den enklaste förklaringen till att Lisa gick frivilligt? Hon blev lockad dit.
- Vad är den enklaste förklaringen till att Lisa blev lockad dit? Det är inte en 35-årig litauer som hon inte kände.
Utan i stället nån som veterligen öht inte finns, och åklageriet har i stället drabbats av akut tunnelseende och den tekniska bevisning som visar att den trettifemårige litauern har befattat sig åtminstone med Lisas ägodelar har helt andra förklaringar, men likafullt inga som duger till att övertyga förhörsledningen om hans oskuld. Skitokomplicerat.
Herr ordförande, bevisningen mot min huvudman är onekligen en smula besvärande, och jag medger att han inte har någon alldeles övertygande förklaring till uppkomsten av den tekniska bevisningen. Men eftersom min huvudman mycket bestämt nekar, och professor Leif GW Persson säger att mördaren statistiskt sett är en jämnårig man i Lisas bekantskapskrets, vilket min huvudman ju uppenbart inte är, så bara kan han ju inte vara skyldig till mordet, och jag vill således avsluta min slutplädering med att yrka att min huvudman frias och omedelbart försätts på fri fot.
Vad skulle det ge för intryck på rätten, tror du?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in