2015-07-27, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Dessutom säger Rebecka i intervjun att Lisa gick ut från framsidan (apropå gårdagens diskussioner om var de gick ut) på caféet. Och även att Lisas moped stod parkerad "vid hörnet", vilket jag tolkar som på byggnadens sida. Annars skule hon väl sagt "baksidan".

"Rebecka såg Lisa gå vid framsidan av caféet. Mopeden var parkerad vid byggnadens hörn och rakt över gatan ligger ladan där Lisas mopedhandske hittades."

http://www.mariestadstidningen.se/mariestad/2015/07/27/standig-oro-och-massor-av-fragor

Här, även i fler artiklar tror jag mig ha läst, står det annorlunda. Men det kan såklart vara helt fel. Jag själv hade dock hellre ställt undan min vespa, även som 17-åring.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6185525
2015-07-27, 15:39
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cadoro
Vill jag jättegärna också ha källa på

Åklagaren har själv sagt att det finns teknisk bevisning mot den häktade mannen :

"Enligt Anette Olsson handlar det om spår av den misstänkte som inte kan förklaras av att han har befunnit sig i området på grund av sitt arbete på gården. Det ska vara direkta spår som kan kopplas mellan honom och Lisa Holms kropp eller hennes ägodelar, alltså teknisk bevisning."

http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2780969-lisa-holm-dodades-inte-dar-hon-hittades
2015-07-27, 15:39
Medlem
f839444s avatar
Har cafeägarinnan Lena någon son?

Ber om ursäkt om frågan ställts två hundra gånger.
2015-07-27, 15:45
Medlem
Shrinks avatar
Det är ett bra engagemang i den här tråden men ibland blir det mer "Sagan om Ringen".

"Lars Johansson vid länskriminalen i Skövde känner sig trygg med att polisen hittat rätt misstänkt för mordet på Lisa Holm. Så trygg att han tror att det blir rättegång redan i september."
Polisen har undersökt 1000 tips, knackat dörr i ett stort område, förhört massor av folk.

Åklagaren säger att de har väsentliga bevis. De har teknisk bevisning.
Antagligen även en väl formulerad indiciekedja. (Min tolkning)

De har fått svar från obduktionen men väntar på den slutgiltiga rapporten. Förhoppningsvis kan de fastställa när flickan dog och varför. Detta beräknas ske inom en månad.
---------------------------------------------------------------------------------------------------- -------------

Teknisk bevisning kan bl.a vara DNA frå MGM på olika tillhörigheter från LH.
Detta binder ju inte MGM vid brottet. Det som binder honom vid brottet är DNA från MGM på LH.

Alltså läget är sådant nu att polisen har funnit väsentliga bevis men inte avgörande bindande bevis. ( Min tolkning)
---------------------------------------------------------------------------------------------------- -------------

Jag hoppas verkligen att de funnit rätt man och jag är övertygad att det är rätt man om inte polis och åklagare fått hjärnsläpp. Vilket jag inte tror att de har fått.

MGM är den värsta sortens smygande lustmördare/ sadistiska sexualmördare som finns att uppbringa i samhället. Det värsta kräk som kan vandra här på jorden.
2015-07-27, 15:49
Moderator
OYs avatar
Citat:
Åklagaren har själv sagt att det finns teknisk bevisning mot den häktade mannen :

"Enligt Anette Olsson handlar det om spår av den misstänkte som inte kan förklaras av att han har befunnit sig i området på grund av sitt arbete på gården. Det ska vara direkta spår som kan kopplas mellan honom och Lisa Holms kropp eller hennes ägodelar, alltså teknisk bevisning."

http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2780969-lisa-holm-dodades-inte-dar-hon-hittades

Kan vara så enkelt som att NB hårstrå eller fingeravtryck hittades där kroppen hittades, kanske på ett dörrhandtag till ett utrymme som den häktade aldrig har haft att göra med i sitt arbete. Lite svårt att förklara bort och kan tala för att han har med brottet att göra.
2015-07-27, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cadoro
Är det bara jag som drömt eller visst stod det någon artikel om att det fanns en bild på när de 3 misstänkta va ute på en åker?
Detta va för någon dag sedan om jag inte är fel på det..
Jag har också läst det, men hittar tyvärr inte artikeln nu, det är svårt att hitta nu i denna enorma tråd. Jag reagerade också över det när jag såg det, och om jag minns rätt så var det någon privatperson som råkat ta ett foto, av de tre misstänkta personerna när de såg ut att plocka upp något eller lägga ner något vid vägkanten. Då tänkte jag att om det visar sig vara något av de återfunna föremål som tillhörde Lisa så borde det ju vara ett bra bevis på deras skuld. Men jag tror inte att det stod något om att något föremål syntes på fotot. Foton/filmer kan ju vara bra bevis för viktiga händelser. Men så framkom det ju också att de tre haft katt som de letat efter, bland annat i dessa inlägg:
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Nej, det var faktiskt männen som hittade kattungen och tog med sig den hem enligt artikeln:

och en dag kom de båda byggnadsarbetande bröderna hem med en övergiven kattunge.

Visst. Störda människor kan ha husdjur som de köpt eller fått. Men att ta hand om en övergiven kattunge visar trots allt på en förmåga till empati.
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
De verkar ha setts nära byggboden, men vi vet inte om de sa någonting.

Däremot hävdar personer i tråden, som säger sig ha info från MP, att MP någon gång har stött på männen när de hävdat att de sökt efter sin katt.
Men vi vet inte om denna beskrivning är sann.
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Faktum är att grannar fem dagar efter gripandet hittade r deras kattunge, hungrig o törstig efter att ha blivit vettskrämd av alla människor som plötsligt vällde in. Så historien med katten är nog inte så omöjlig som det kan verka vid första anblicken.
Letandet efter deras kattunge kan ju vara en naturlig förklaring till det omskrivna fotot av dem?
2015-07-27, 15:57
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ydrik
Vad nu än MGM gjort med LH så står han rimligtvis med hennes kropp lastad i en bil någonstans vid kaféet.

Har han då och där bestämt sig för att frakta LH till Martorp borde han väl ändå valt den kortaste vägen som går rakt upp via "slottet"?
Det är väl ändå den vägen han använt dagligen sista tiden, -till och från sitt arbete. Varför frångå den rutinen?

Varför valde han att köra den 1 kilometer längre åkervägen för att dessutom snitsla spår och ge en klar anvisning mot sin bostad?
Ville han så gärna visa vilken väg han förde bort LH kunde han lika gärna gjort detta längs den kortaste och snabbaste vägen då båda vägarna leder förbi hans bostad.

Kan någon vänlig och gärna fantasifull själ förklara detta?

Vi ponerar (för sakens skull) att du precis mördat LH.

Hur mår du och hur känner du dig. Tänker du klart? Darrar du en smula på manschetten? Fattar du ens det fulla allvaret i din gärning?

Du fattar inte så mycket, mer än att det här var INTE bra, och du vill fly (flykt är en stark överlevnadsmekanism). Sagt och gjort, du vill ta dig till din ly a (hemmet, familjen) snarast, men du inser (fastän du inte tänker klart) att det kanske inte är smart att köra den vanliga vägen. Du har bilen full med bevis, kroppen) och du vet om att mobiltelefoner är (i sammanhanget) djävulens påfund. Därför gör du vad du kan för att göra dig av med bevismaterialet, telefonen och annat. Det går "sådär", men du kör en annan väg än den vanliga, din hjärna är inte på topp och du agerar känslomässigt, men inte helt rationellt. Alltså kör du den längre vägen hem, dumpar grejor på åkrarna och när du kommer hem, så gömmer du kroppen, med baktanken att allt skall lugna ner sig, även du.

Resten vet vi förmodligen.
2015-07-27, 16:00
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av porslinslandet
Jag kan fylla på listan med lördagens händelser också.

Lördagen 13/6
natt: Under natten avtog sökandet i byggboden och koncentrerades mot norra delen av den stora ladan.
morgon: En hjullastare har under morgonen kört flera skopor med gödsel, gräs och jord från de norra delarna av en gård till de södra.
lunch: Vid lunchtid på lördagen spärrade polisen av ladan mittemot cafet

källa: http://www.expressen.se/gt/hundpatruller-soker-igenom-skogsomrade/
Nej, det var en lada i Martorp som spärrades av. Ladan mittemot kaféet spärrades av onsdagen innan och förblev avspärrad.
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Ja ursäkta, den frågan missade jag helt. Ja, det var bommat på utsidan.
Föralldel. Jag kan inte tänka mig att någon gick till norra utgången, tog bort balken och släppte ut någon efter att #Gusselby var där. Personalen gick hem via en dörr på västra sidan. Tillsammans med det här
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Mycket ny info.
Föräldrarna var på Cafét på söndagen och lämnade grejer.
De stängde cafét 18.15
Lowa skulle från Skara till Lidköping.
Man har inte sett Lisa sedan det nordvästra hörnet.
Lisas mamma har jobbat på cafét.

http://www.mariestadstidningen.se/mariestad/2015/07/27/standig-oro-och-massor-av-fragor
anser jag det fastställt att Lisa gick ut genom en dörr på västra sidan. Rutinen när #Gusselby var där var densamma som när Lisa försvann.

Lisa försvann runt nordvästra hörnet och skulle ha gått med ryggen mot ladan till nästa hörn och runt det till moppen. Medan hon gick med ryggen mot ladan var det svårt att locka henne till ladan, och ännu svårare när hon rundat andra hörnet. Så, vad lockade henne till ladan? Någon, med eller utan bil, måste ha funnits utanför gaveln eller vid moppen, och denne lockade henne till ladan. Möjligen att han kom strax efter henne.
Citat:
Ursprungligen postat av Dripatologi
Du har otur när du tänker, enklast är att lyssna på polis/åklagare enär de har bevis emot MGM
Citat:
Ursprungligen postat av -theFr33man-
Inte alltid det som är minst komplicerat som är saningen!
Det påstod jag inte heller, men #Grandioso tyckte att jag komplicerade.
2015-07-27, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ydrik
Tja, vem vet. Var han på väg för att köpa pizza i Källby så skulle han kört söderut men så kom det något emellan....

D här med pizzan ser jag inte som ens ett ämne att diskutera, gjorde inte Englas mördare (nu har jag glömt namnet) likadant? Han dräpte 2 kvinnor, och med den ena i bakluckan (minns inte vilken av dem) så åkte han o o köpte pizza..så ja, sånt har hänt förr..
2015-07-27, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av porslinslandet
Jag har också undrat varför han inte väljer den kortaste snabbaste vägen. Kan han ha varit på väg till något annat ställe söderut först, för att sedan ändrat sig och byta färdriktning mot öster?

Om man följer vägen på google maps så får man en känsla av att den kortaste vägen är osäkrare att ta om man inte vill att nån ska se en.
2015-07-27, 16:08
Medlem
Citat:
Dessutom säger Rebecka i intervjun att Lisa gick ut från framsidan (apropå gårdagens diskussioner om var de gick ut) på caféet. Och även att Lisas moped stod parkerad "vid hörnet", vilket jag tolkar som på byggnadens sida. Annars skule hon väl sagt "baksidan".

"Rebecka såg Lisa gå vid framsidan av caféet. Mopeden var parkerad vid byggnadens hörn och rakt över gatan ligger ladan där Lisas mopedhandske hittades."

Här, även i fler artiklar tror jag mig ha läst, står det annorlunda. Men det kan såklart vara helt fel. Jag själv hade dock hellre ställt undan min vespa, även som 17-åring, eftersom att jag inte skulle vilja ha den synlig.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6185525
2015-07-27, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zambora
Hur vet du det?
Är teknisk bevisning på att vad....?
Varför anser du att mannen ifråga är oskyldig? Vilka är enligt dig "andra gärningsmän"? Är det ditt terroristspår som spökar för dig igen?
Det absolut viktigaste i det här fallet är hur Lisa eller hennes kropp transporterades från platsen där mopeden fanns, till lokalen i Martorp där kroppen påträffades.
Transporten bör ha skett med bil och nu har litauernas bil kontrollerats utan att det funnits spår av Lisa eller kroppen och sannolikt har kontroll gjorts på bilar de haft till förfogande, utan att det har hittats någonting.
När man inte vet hur Lisa eller hennes kropp transporterats, och inte heller känner till var brottsplatsen fanns, då finns det inte mycket att komma med.
Båda bröderna skall ha inhandlat 3 pizzor i en butik i Källby 19.30 den kvällen som Lisa försvann, jag anser de här uppgifterna finns ingen orsak att ifrågasätta de skall också finnas på videofilm, som polisen tagit hand om.
Eftersom Lisa sände SMS till sin far 18.30 och fadern fanns vid mopedplatsen 21.00 har det inte funnits någon tid för något mord för bröderna.
Det som orsakade litauernas anhållan och häktning skall ha varit magkänslan av någon person, jag anser man kan inte anhålla och häkta personer på sådana grunder.
Jag skulle tro att litauerna har varit mycket oroliga efter Lisas försvinnande att de skulle bli misstänkta därför de är utlänningar och det anser jag fanns en mycket stor sanning i den tanken.
Det är klart att jag har en teori om vilka som kunde vara gärningsmännen, men sådana spekulationer kan man inte framföra.
Några bevis som binder den misstänkte litauern till mordet på Lisa är jag helt övertygad finns inte.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in