2015-07-27, 12:35
Medlem
Kommer nästa OU i augusti??
2015-07-27, 12:49
Medlem
Elohirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsune
Det är intressant att se hur det plötsligt dök upp en massa kritiker mot SD efter att de nådde 20+ i några undersökningar. Innan fick vi vara rätt så ifred här en längre period, även om det då och då dyker upp liknande motreaktioner när det t.ex. är val.

Men nu dyker det plötsligt upp en massa kritiker och troll av alla slag som försöker... inte argumentera emot kanske, det är för snällt att säga, snarare komma med påhopp och antydningar - men paniken går inte att ta miste på.

T o m Powergirl kände sig tvungen att åtevända när SDs segertåg rullar på. Går SD över 25 kanske självaste Rejdar kommer tillbaka.

Synd dock att de inte verkar ha några egentliga argument att komma med.

Ja vad fan, det hade liksom varit mera skoj, om de hade något som man kunde bolla mot. Men det finns ju inget, de har ju helt enkelt inga argument förutom att kväsa ur sig sina små tykenheter.

Men det hade inte spelat någon roll om Batra Löwfwen eller någon annan hade varit på forumet. De hade blivit helt krossade.
2015-07-27, 12:51
Medlem
RadioDDR1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wumtata
Många, inklusive jag, är helt på det klara med att SD kommer att öka till mellan 35 till 40%. Säger sig själv att den typen av ökningar av partisympatier för SD inte kommer ur tomma luften. Precis som du tror därför även jag att S kommer att fortsätta tappa rejält till SD, vilket jag redan framfört tidigare i den här tråden. Norra Sverige är absolut inte immun mot denna kraftigare i opinionen.

surt sa fjällräven

Vi vet inte hur utvecklingen kommer att se ut framöver eftersom det är sannolikt att SD nu rör sig bland mer lättflyktiga grupper. Dessa nya väljare behöver inte per definition vara lika lojala som de tidigare. Det är inte helt osannolikt att det rör sig om rena proteströster för många väljare som vill se en förändring från sitt gamla parti i migrationsfrågan.

Det som talar för din prognos, 35-40%, är samhällsutvecklingen och det faktum att de övriga partierna står helt handlingsförlamade och har noll förtroende kvar i migrationsfrågorna.

Själv sätter jag mina pengar på din prognos men helt säkra pengar är det inte. Vi har aldrig tidigare haft en politisk utveckling som den vi har nu så vi har inget att jämföra med. Vad som helst kan hända.
2015-07-27, 13:10
Medlem
Efter Sentios bomb har tråden fullkomligt exploderat under ett par intensiva dygn. En del nya troll har hittat hit och försöker desperat tona ner 7K-katastrofen, med föga framgång.

Det har varit mer OT än på länge. Det är oerhört intressant att läsa framför allt Pungs och Oytos inlägg 2015-07-25 kvällen till 2015-07-26 lunch, men många andra bidrar med väldigt kloka tankar även om jag bara nämner två.

Dessutom gillar jag när folk berättar om förändringar eller upplevelser i vardagen. Som roffe-anhängare tycker jag dessa är väldigt talande. Det säger mycket när någon från industrin berättar hur det låter i fikarummet eller när någon från Norrland säger att dennes kurdiska vännina som tidigare hatat SD nu lämnar SSU till förmån för SD eller när innerstanshögern börjar prata invandringsproblem på fester eller att förmögna utlandssvenskar börjar dra zigenarskämt om dagens situation eller hur samtalet till kaffet vid grannbordet låter på ett typisk konditori i en byhåla

Det är ju inte sannolikt att SD kommer fortsätta slå rekord i varje OU fram till 2018, så någon gång kommer en platå eller ett "ras" och det får man bara vara förberedd på utan att deppa ihop. Trenden som varit sedan 2010 och i synnerhet senaste 10 månaderna kommer fortsätta. SD kommer bli största parti och sedan får vi se var de bromsar upp någonstans. Oavsett om det blir 28, 35 eller 50% så kommer SD vara största parti. Låt oss glädjas över det (i förskott) och gotta oss i att pendeln just nu accelerera i rätt riktning. Låt oss finna tröst i att kanske var tredje svensk man röstar SD så vi slipper vara dem som måste förlita oss på baktikhäxor, hipster och metrosexuella.

Politiken idag är inte höger/vänster, högre välfärd/lägre skatter utan massinvandring/svenskar. SD har tvingat alla övriga att förhålla sig till deras omritade politiska karta och de har ännu inte ritat färdigt.

Förbannat spännande tider!
2015-07-27, 13:13
Medlem
Många här är väl något förvånade över att S inte tappar mer och fortare än SD, så även jag. Men jag tror det ligger ett skred bakom hörnet. S-väljare finns i stor utsträckning på större arbetsplatser: industri, sjukhus mm. Politiska förflyttningar tenderar förmodligen där att ske gruppvis. I det missnöjeklimat som finns bland S- väljare nu skulle jag inte bli förvånad om det plötsligt skulle bli ett rejält jordskred, dvs att S tappar 5% eller mer på en månad till SD. Det räcker med att någon mindre avdelning i LO sätter bollen i rörelse.
2015-07-27, 13:18
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rbbdbb
Kommer nästa OU i augusti??
Om Inizio kommer den här månaden så kommer den nu på fredag eller lördag.
2015-07-27, 13:28
Medlem
Lost-Souls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LBeria
Många här är väl något förvånade över att S inte tappar mer och fortare än SD, så även jag. Men jag tror det ligger ett skred bakom hörnet. S-väljare finns i stor utsträckning på större arbetsplatser: industri, sjukhus mm. Politiska förflyttningar tenderar förmodligen där att ske gruppvis. I det missnöjeklimat som finns bland S- väljare nu skulle jag inte bli förvånad om det plötsligt skulle bli ett rejält jordskred, dvs att S tappar 5% eller mer på en månad till SD. Det räcker med att någon mindre avdelning i LO sätter bollen i rörelse.

Den stora anledningen till att S-väljare inte strömmar till SD tror jag beror på att media och vänsterpolitiker lyckats lura befolkningen att SD är ett högerparti - tom högerextremt.

S-väljare är generellt både politiskt okunniga och lite småkorkade och förstår helt enkelt inte att SD står mycket nära S rent fördelningspolitiskt.

Även S-väljarna kommer men det kommer ta lite längre tid, själv är jag inte orolig då det är tre år tills nästa val.
2015-07-27, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hind
Jag kommer från Norrland och jag kan intyga att så visst är fallet. Men inte så konstigt vi har nu tiggare utanför varenda affär och hoper av invandrare som hänger på torgen och ständiga nyheter om bråk på förläggningar och i städerna. Jodå här har man också vaknat, dessa problem kom bara senare hit upp - kan nämna en anekdot:

Min väns flickvän är kurd - vid valet och dessförinnan var det alltid drev mot SD på Facebook och i person, det berättades om hur hon stolt jagat sin brevbärare som lämnat valinformation från SD och berättat för denna att sånt rasistskit ville hon inte ha. Sen hände något för mig helt oförutsägbart hon började så smått kritisera invandringen och invandrarna själva - hon var en övertygad sosse men droppen som fick bägaren att rinna över var när nyheterna om hur det skulle daltas med hemvändande IS mördare kom ut, då brast det fullständigt för henne, hon svär S och MP till helvetet mest varje dag för två dagar sedan fick jag en viskning i mitt öra att hon skulle gå ur SSU och byta parti men hon vägra säga vilket mer exakt, så vi vet såklart vilket, hon passade också på att nämna att hon blivit racist, hon hatar numer araber sveket mot kvinnorna i förorten verkar också ha varit en stor bidragande faktor. Hon måste anses vara sekulär och modern för islam har hon alltid hatat .

IS-turismen och daltandet provocerar säkert väldigt många...fr a sekulära invandrare......liksom mellanösternkulturen i vissa förorter...och feministernas svek mot invandrarkvinnorna.

JAg vill minnas att det i någon OU fanns en liten rännil direkt från V till SD. Kanske just av denna anledning?
2015-07-27, 13:38
Medlem
[quote=stpungen|54142126]
Citat:
Ursprungligen postat av Wumtata
Tror att vi är helt överens om att en ökning på 3,5% i Stockholm ger fler röster än Sjöbos ökning på 14,2%. Visst kan man bli euforisk över höga procent i någon gudsförgäten bondhåla. Men i slutändan är det faktiskt mer väsentligt att ha koll på vad man får för det.

Att SD får egen majoritet i ett antal småkommuner betyder nog mer för SDs framtid än några % i Stockholm, även om totala antalet röster blir mindre.

Nu är det riksdagssiffrorna i resp kommun vi jämför. Inte kommunalvalen. SD ligger betydligt lägre i kommunalvalen än i riksdagsvalet i många kommuner.

Jag tror inte det vore så lyckat om SD får egen majoritet i någon kommun i nuläget...risken är att den kommunen skulle motarbetas ohyggligt! Speciellt om det råkar vara några nötter om sitter på dessa mandat.
2015-07-27, 13:39
Medlem
RadioDDR1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
IS-turismen och daltandet provocerar säkert väldigt många...fr a sekulära invandrare......liksom mellanösternkulturen i vissa förorter...och feministernas svek mot invandrarkvinnorna.

JAg vill minnas att det i någon OU fanns en liten rännil direkt från V till SD. Kanske just av denna anledning?

Vad jag förstår så ökar SD snabbt bland utrikesfödda, de har gått från 1,5% till 8% (enligt ett PK-institut kommer inte ihåg vilket) sedan valet i september. Jag skulle tro att ISIS framfart och rädslan för islamisering på hemmaplan spelar en viktig roll när dessa invandrare byter fot. Som den där kurden tex som Hind nämnde. Lysande exempel.
2015-07-27, 13:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av RadioDDR1
Vad jag förstår så ökar SD snabbt bland utrikesfödda, de har gått från 1,5% till 8% (enligt ett PK-institut kommer inte ihåg vilket) sedan valet i september. Jag skulle tro att ISIS framfart och rädslan för islamisering på hemmaplan spelar en viktig roll när dessa invandrare byter fot. Som den där kurden tex som Hind nämnde. Lysande exempel.

Räcker väl att man har några som inte är lintottar i bekantskapskrets och i övriga kontaktytor för att inse att invandrare i stort är topp tunnor rasande på invandringspolitiken som förs nu.
2015-07-27, 14:04
Medlem
cem77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadioDDR1

Frågan är då vad som händer med partiet om dessa kurder och andra invandrare börjar klättra upp inom partiets organisation och driva egna agendor?

De har ju lyckats infiltrera och förstöra övriga partier så kommer Svenskar att fortsätta rösta på partiet? Dessa ökade % kan ju på sikt riskera att driva bort väljare. Se hur snabbt övriga partier smälter nu. En mindre Sverigevänlig politik kan ge samma smältrisk för SD.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in