Citat:
Ursprungligen postat av
Wumtata
Många, inklusive jag, är helt på det klara med att SD kommer att öka till mellan 35 till 40%. Säger sig själv att den typen av ökningar av partisympatier för SD inte kommer ur tomma luften. Precis som du tror därför även jag att S kommer att fortsätta tappa rejält till SD, vilket jag redan framfört tidigare i den här tråden. Norra Sverige är absolut inte immun mot denna kraftigare i opinionen.
surt sa fjällräven
Vi vet inte hur utvecklingen kommer att se ut framöver eftersom det är sannolikt att SD nu rör sig bland mer lättflyktiga grupper. Dessa nya väljare behöver inte per definition vara lika lojala som de tidigare. Det är inte helt osannolikt att det rör sig om rena proteströster för många väljare som vill se en förändring från sitt gamla parti i migrationsfrågan.
Det som talar för din prognos, 35-40%, är samhällsutvecklingen och det faktum att de övriga partierna står helt handlingsförlamade och har noll förtroende kvar i migrationsfrågorna.
Själv sätter jag mina pengar på din prognos men helt säkra pengar är det inte. Vi har aldrig tidigare haft en politisk utveckling som den vi har nu så vi har inget att jämföra med. Vad som helst kan hända.