2015-07-26, 22:38
Medlem
tinasluts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Optiroc
Men initialt fanns kanske uppgifter, oklart vad, som gjorde att det då fanns skäl för en husrannsakan.

Det där lade du till efter att jag hade kommenterat. Fanns kanske oklart vad... jag efterlyser en ngt klarare redovisning av dina argument.

Faktum kvarstår: MÅ beslutade bland annat om husrannsakan och att Anders skulle förhöras. Gjorde han det bara för att han tyckte det var kul?
Citera
2015-07-26, 22:42
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tinaslut
Det där lade du till efter att jag hade kommenterat. Fanns kanske oklart vad... jag efterlyser en ngt klarare redovisning av dina argument.

Faktum kvarstår: MÅ beslutade bland annat om husrannsakan och att Anders skulle förhöras. Gjorde han det bara för att han tyckte det var kul?
Även om du vägrar tro det så fattas det ofta beslut initialt. Syftet är att man ska kunna utföra vissa uppgifter för att få en klarare bild inför utredningen. Under den resan klarnar bilden ibland även om alla beslut inte hunnit verkställas . Detta har jag förklarat flera gånger.
Därför kan det mycket väl, oklart vad, funnits skäl för husrannsakan initialt, men skälet kan ha försvunnit en kvart senare (bara ett exempel på tid) och därför har inte åtgärden utförts. Händer inte alltför sällan.

Har jag fått beslut om husrannsakan, men hittar svaret utanför dörren så bryter jag inte upp dörren bara för att det har tagits ett beslut om husrannsakan. förstår du tanken?
Senast redigerad av Optiroc 2015-07-26 kl. 22:44.
Citera
2015-07-26, 22:43
Medlem
tinasluts avatar
Citat:
Även om du vägrar tro det så fattas det ofta beslut initialt. Syftet är att man ska kunna utföra vissa uppgifter för att få en klarare bild inför utredningen. Under den resan klarnar bilden ibland även om alla beslut inte hunnit verkställas . Detta har jag förklarat flera gånger.
Därför kan det mycket väl, oklart vad, funnits skäl för husrannsakan initialt, men skälet kan ha försvunnit en kvart senare och därför har inte åtgärden utförts. Händer inte alltför sällan.

Vilka skäl menar du fanns initialt för husrannsakan? Om det bara gäller det faktum att en polis har avlossat sitt tjänstevapen behövs ju ingen husrannsakan.
Citera
2015-07-26, 22:45
Medlem
Citat:
Du kan t.ex börja med att besvara frågan om vad du tror fanns i skåpet som skulle ha betydelse för utredningen.

Enligt Mats Åhlund så var det för att avfärda eller styrka påståendet om att Brutus hade gått till angrepp mot hundföraren. Förundersökningen blev nedlagd fyra dygn efter utfärdandet av husrannsakan mot hundförarens skåp.
Citera
2015-07-26, 22:46
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Vilka skäl menar du fanns initialt för husrannsakan? Om det bara gäller det faktum att en polis har avlossat sitt tjänstevapen behövs ju ingen husrannsakan.
Som jag sagt flera gånger har jag ingen aning. Jag kan inte se ett enda skäl, med de uppgifter som framkommit här som ger ett behov av husrannsakan i ett klädskåp.

Vad åklagaren hade för uppgifter och tankar är som du säkert förstår helt omöjligt att svara på.
Citera
2015-07-26, 22:46
Medlem
Citat:

Troligtvis inte. Det kan ha varit så att det fanns uppgifter eller saknades uppgifter som gjorde att han då ansåg att det var en bra idé. Efter kompletterande förhör med målsäganden så fanns det uppenbarligen inte längre behov, och jag kan inte för min vildaste fantasi förstå vad som skulle kunna motiverat ett beslut om husrannsakan från början.

Hade hundföraren hävdat att han inte skjutit hade husrannsakan varit motiverad. Hade han hävdat att hunden tuggat på någon del av hans utrustning så hade en husrannsakan kunnat vara motiverad. Nu har han inte hänt dag något av det och då kan jag inte se varför en husrannsakan skulle vara nödvändig.
Citera
2015-07-26, 22:48
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T.H.G
Enligt Mats Åhlund så var det för att avfärda eller styrka påståendet om att Brutus hade gått till angrepp mot hundföraren. Förundersökningen blev nedlagd fyra dygn efter utfärdandet av husrannsakan mot hundförarens skåp.
Då har väl åklagaren sedan insett att det svaret han sökte inte fanns i skåpet och beslutet togs tillbaka.
Citera
2015-07-26, 22:49
Medlem
tinasluts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baath
Troligtvis inte. Det kan ha varit så att det fanns uppgifter eller saknades uppgifter som gjorde att han då ansåg att det var en bra idé. Efter kompletterande förhör med målsäganden så fanns det uppenbarligen inte längre behov, och jag kan inte för min vildaste fantasi förstå vad som skulle kunna motiverat ett beslut om husrannsakan från början.

Hade hundföraren hävdat att han inte skjutit hade husrannsakan varit motiverad. Hade han hävdat att hunden tuggat på någon del av hans utrustning så hade en husrannsakan kunnat vara motiverad. Nu har han inte hänt dag något av det och då kan jag inte se varför en husrannsakan skulle vara nödvändig.

Nej. Ändå beslöt en överåklagare att en husrannsakan skulle genomföras.
Citera
2015-07-26, 22:49
Medlem
tinasluts avatar
Citat:
Då har väl åklagaren sedan insett att det svaret han sökte inte fanns i skåpet och beslutet togs tillbaka.

Hur ska han kunna veta det om inte skåpet har genomsökts?
Citera
2015-07-26, 22:50
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Nej. Ändå beslöt en överåklagare att en husrannsakan skulle genomföras.
Det spelar väl ingen roll om det är en åklagare eller en överåklagare som fattat beslutet? Det fungerar ju på samma sätt ändå.
Citera
2015-07-26, 22:51
Medlem
tinasluts avatar
Citat:
Det spelar väl ingen roll om det är en åklagare eller en överåklagare som fattat beslutet? Det fungerar ju på samma sätt ändå.

Frågan var ju vad som initialt gjorde att en husrannsakan ansågs nödvändig. Du har inte svarat på det.
Citera
2015-07-26, 22:53
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Hur ska han kunna veta det om inte skåpet har genomsökts?
För att det, som flera försökt förklara för dig, måste finnas ett skäl för husrannsakan.
Har skälet försvunnit, genom att frågan fått svar på annat sätt, eller beviset låg på annan plats eller vad som helst, så försvinner skälet att genomsöka skåpet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in