2009-06-18, 20:04
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carousel
Lånar tråden lite snabbt.

Jag har sökt FEK 1 till hösten. Mitt meritvärde är 23. Vad baseras det på?

Om det vore antal högskolepoäng som vore relevant för kursen så borde det vara betydligt högre? Jag har jag drygt 40hp ekonomi och ~30hp matte.

Kommer lätt in på kursen, men har undrat en tid över vad det baseras på.

Vad är det för urvalsgrupp (UG)?
Citera
2009-06-18, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Socrates
Vad är det för urvalsgrupp (UG)?
AF - Akademiska poäng

Finns inget sätt att få mina hp till just siffran 23. Har endast en kurs med udda hp och den är från en förberedande mattkurs och den borde inte kunna räknas in.
Citera
2009-06-18, 20:12
Medlem
Socratess avatar
Citat:
AF - Akademiska poäng

Kan det vara så att övriga poäng du nämner registrerats efter den 15 april? Endast poäng som registrerats till och med sista anmälningsdag brukar räknas med i meritvärden baserade på högskolepoäng.
Fast det låter ju osannolikt iofs att du skulle fått 50 av 70 hp efter 15 april...
Citera
2009-06-18, 20:14
Medlem
Citat:
Kan det vara så att övriga poäng du nämner registrerats efter den 15 april? Endast poäng som registrerats till och med sista anmälningsdag brukar räknas med i meritvärden baserade på högskolepoäng.
Fast det låter ju osannolikt iofs att du skulle fått 50 av 70 hp efter 15 april...
Precis, så känner inget större förtroende för antagningen...

Men det borde baseras på relevanta kurser? Eller är det på alla hp?
Citera
2009-06-18, 20:18
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Precis, så känner inget större förtroende för antagningen...

Men det borde baseras på relevanta kurser? Eller är det på alla hp?

Företagsekonomi 1, vilket lärosäte?
Har du anmälningskoden?

Det är lärosätet som bestämmer vad som ska räknas. Men det ska självklart framgå på deras hemsida om det finns några begränsningar gällande vilka HP du får räkna med i urvalet.
Citera
2009-06-18, 22:25
Medlem
Citat:
Företagsekonomi 1, vilket lärosäte?
Har du anmälningskoden?

Det är lärosätet som bestämmer vad som ska räknas. Men det ska självklart framgå på deras hemsida om det finns några begränsningar gällande vilka HP du får räkna med i urvalet.

Anmälningskoden är LIU-42101. Kollade upp det nu och de har tydligen endast räknat med de fristående kurser jag läst. Borde sökt på kurskoden direkt.

Dock är det rätt sjukt att alla fristående hp tas med. Har svårt att se varför de inte kunde bara köra på enbart relevant (ekonomi i högst grad här) eller att de också borde räkna med det man fått från ett program. Hur kan fristående kurser räknas högre? Bara att hoppas att den kvoten är sjukt liten...

Tackar för snabba och korrekta svar.
Senast redigerad av carousel 2009-06-18 kl. 22:31.
Citera
2009-06-19, 00:28
Medlem
Goatscrotums avatar
Är det någon som vet om sista chansen att stryka alternativ var idag? Läste på HP-guiden att så var fallet, men enligt studera.nu ska urval 1 ske i början av juli.
Citera
2009-06-19, 00:34
Medlem
Ok då var denna omgång slut för den här gången! Lycka till alla!!!!
Citera
2009-06-19, 09:50
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Anmälningskoden är LIU-42101. Kollade upp det nu och de har tydligen endast räknat med de fristående kurser jag läst. Borde sökt på kurskoden direkt.

Dock är det rätt sjukt att alla fristående hp tas med. Har svårt att se varför de inte kunde bara köra på enbart relevant (ekonomi i högst grad här) eller att de också borde räkna med det man fått från ett program. Hur kan fristående kurser räknas högre? Bara att hoppas att den kvoten är sjukt liten...

Tackar för snabba och korrekta svar.

Kan tänka mig att de endast räknar HP från fristående kurser eftersom de vill främja möjligheten för personer som inte gått något program tidigare att bli antagna.
Det står ju att modellen används på "nybörjarkurser".

Men jag håller med dig om att det inte är något optimalt urval att applicera på en kurs.
Lycka till med antagningen hur som helst!
Citera
2009-06-19, 14:08
Medlem
Hur kan jag se vilka kurser som registrerats på samlat betygsdokument på Studera.nu? Hur vet jag att de har kommit med?

Undrar även om jag på något sätt kan beställa ett slutbetyg från högskoleverker el dyl. glömde nämligen att plocka ut det från skolan.
Senast redigerad av Pseudoanonym 2009-06-19 kl. 14:10.
Citera
2009-06-19, 15:32
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pseudoanonym
Hur kan jag se vilka kurser som registrerats på samlat betygsdokument på Studera.nu? Hur vet jag att de har kommit med?.

De hamnar under slutbetyget i Gymnasiala merieter, som Enstaka betyg. Finns de inte där är de troligen inte behandlade än.
Citera
2009-06-20, 02:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
De hamnar under slutbetyget i Gymnasiala merieter, som Enstaka betyg. Finns de inte där är de troligen inte behandlade än.

Jag hittar inte "enstaka betyg". Men om själva slutbetyget är registerat så borde enstaka kurser vara det också?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in