2015-07-26, 14:18
Medlem
8711s avatar
Jag hör hela tiden hos släkt och bekanta att man ångrar sig att man röstade på främst socialdemokraterna, att det inte hänt någonting sedan valet och att man inte ens verkar vilja genomföra sina löften längre. Alla säger att dom borde ha röstat på SD och kommer göra det i nästa val.

Samma sak med folk man möter i olika sammanhang, det kommer ofta upp att personen röstat på något av dom sju andra partierna. Sen visar det sig att man är missnöjd, att det inte är någon skillnad på sjuklövern och nu dessutom decemberöverenskommelsen. Flera har uttryckligen sagt att dom i rent missnöje över detta tänker rösta på SD. "Hade jag röstat på SD hade rösten iaf hamnat där", nu upplever man att ens röst inte betydde något. Hade man lagt den på Sverigedemokraterna hade den åtminstone funnits där. Det i sig verkar vara ett skäl för många att välja SD idag Lite lustigt att en stor andel av folket känner så, att det enda partiet man är säker på att rösten tolkas rätt hos är på Sverigedemokraterna. Övriga partier är för lika eller ger bort ens röst till motståndarpartier. Det gör inte Sverigedemokraterna iaf och det i sig är ett skäl numera till ens val.
Senast redigerad av 8711 2015-07-26 kl. 14:22.
2015-07-26, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Vet ett mycket lämpligt motmedel för motsträviga asylanter.

Ett läger med militärtält och varsin yxa att hugga ved!
Sen levererar man några säckar med säd varje månad till att koka gröt på.

Lägret är givetvis omgivet av taggtråd, med 20 000 Volt högspänning.

Ett sådant läger har en helt minimal kostnad för staten, så det spelar ingen roll om de utvisade föredrar detta vildmarksliv!

Och det finns statlig mark som är lämplig. Älvdalens skjutfält t ex.
2015-07-26, 14:34
Medlem
8711s avatar
Underhållning angående Sentios mätning:

LYSTRING! Sverigedemokraterna är Sveriges NÄST STÖRSTA PARTI!!!

https://www.gamereactor.se/blog/fillefilippa/

Senast redigerad av 8711 2015-07-26 kl. 14:43.
2015-07-26, 14:36
Medlem
flipflaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Socialkonservativ
När jag tittar på Sentios siffror mellan 2010-2014 så ser jag att man hade ganska många upp och ned-gångar för SD mellan olika månader. SD kunde gå upp och ner ganska mycket från en månad till en annan. Om man inte tror på att stödet för SD kan pendla så mycket så är det ganska troligt att Sentio är osäkra när det gäller att ligga på en jämn korrekt nivå. I det långa loppet har man kanske rätt, men någon månad kanske man får ett för högt resultat. SD var ju om jag inte minns helt fel uppe på 15% någon mätning innan valet 2014.
Varför gissar, känner, tror och gissar du?

status.st
2015-07-26, 14:41
Medlem
Bewnhurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
23.3% ???
Omöjligt.
Förmodligen en mätning som inte kan anses som statistiskt säkerställd skulle jag våga påstå.

Det har heller inte rapporterats något om dessa fantasisiffror på nyheterna eller i annan seriös media, jag läste det här nyss!! hade jag inte suttit här och läst lite i denna förtappade tråden så hade denna information gått förbi mig.

Som sagt, det är osannolikt att det skulle stämma med så höga siffror.

Med ett slumpmässigt urval är statistiken aldrig helt hundra, dock så är inte skillnaden större än 2-3 procent i det flesta fallen. Jag skulle säga att över 20 procent är ganska säkert, ta eller ge någon procent.

Jag förstår inte varför den här undersökningen inte skulle vara legitim när metodiken är precis samma som andra institut använder sig utav, är det för att resultatet inte återspeglar det man vill att den ska göra? Istället för att prata om legitimitet och fantasisiffror kanske man istället ska fråga sig "varför" istället för att försöka förminska resultatet.
2015-07-26, 14:45
Medlem
Citat:
Detta är kanske en generationsfråga, för känner ett flertal gamla inbitna sossar som hela livet bara röstat på S, men på senare tid gått över till SD.

Att över huvud taget nämna moderata partiet för dessa, så blir de rasande!
Moderater är tjocka direktörer med en fet cigarr som gör allt för att suga ut arbetarklassen!

Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Exakt den uppfattningen har ett par av mina sosse-bekanta också. Moderaterna är jävulen i deras värld.

Visst är det så att det alltid har funnits en strid mellan proletären (sossen) och kapitalisten (moderaten). För sossen har moderaten varit en cynisk utsugare, och för moderaten har sossen varit en lat ambitionslös person.

Men det verkligt intressanta är att dessa två historiska antagonister nu till stor del förenas i SD, och sedan dess verkar ovan nämnda konflikt vara bortblåst. Ur det perspektivet måste SD vara bland de mest heterogena partierna.
2015-07-26, 14:46
Medlem
Ostrobothnias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nethater
Detta brukar påstås men de är ju svårt att tro att det är riktigt såhär givet att M fortfarande har tämligen goda opinionssiffror historiskt sett samtidigt som S befinner sig på sitt all-time-low.

Om det är så att huvuddelen av SD-väljarna till stor del är forna moderater så måste ju M ha varit fruktansvärt framgångsrika vad gäller att dra till sig sossar. Det verkar osannolikt att så skulle vara fallet.

Min gissning är att de snarare är så att SD-väljarna till stor del är sossar som gått till SD via M i en from förhoppning om att M inte likt S skulle vara ett HBTQ-vurmande parti för bidragsproffs och samhällsomstörtare.

När detta inte visade sig vara fallet gick de vidare. Det handlade alltså aldrig i någon större utsträckning om klassiska M-väljare utan ett gäng sossar som röstade på Reinfeldt i en eller två mandatperioder.

De traditionella M-väljarna har knappt ännu börjat röra på sig till SD även om de nu är fly förbannade på M. Så länge Reinfeldt levererade en borgerlig regering och lägre skatter så såg de mellan fingrarna med socialliberalismen.

DÖ och MUF däremot har nog börjat bryta igenom barriären.
Om du kikar genom tråden borde du hitta en gallup för ngn månad tillbaka som konstaterade att fenomenet att sossar som går via M till SD inte var så utbrett som tidigare trott.
2015-07-26, 14:48
Medlem
VonFanderblads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bewnhur
Jag förstår inte varför den här undersökningen inte skulle vara legitim när metodiken är precis samma som andra institut använder sig utav, är det för att resultatet inte återspeglar det man vill att den ska göra?
Sentio använder inte samma procedur som andra institut, där för och nackdelarna med metoderna har diskuterats i stor utsträckning. Journalister och andra vill nog inte erkänna resultat som de finner obehagliga.
2015-07-26, 14:50
Medlem
Bewnhurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonFanderblad
Sentio använder inte samma procedur som andra institut, där för och nackdelarna med metoderna har diskuterats i stor utsträckning. Journalister och andra vill nog inte erkänna resultat som de finner obehagliga.

Använder inte alla institut obundet slumpmässigt urval?
2015-07-26, 14:51
Medlem
S.Kandals avatar
På ledarsidorna.se har Kapten Blåskägg, AKA Jens Kittel, kommenterar undersökningen från Sentio

http://ledarsidorna.se/2015/07/kapten-blaskagg-sluta-sabotera-mitt-land/

"Jag måste däremot be att få revidera förra årets uppfattning om att SD blir regeringsbildare 2022, det kommer ske redan 2018 med dagens politik, eller kanske ännu tidigare. Dagens mätning från Sentio visar att SD nu passerat M vilket var helt väntat och deras mål att bli Sveriges största parti ligger bara någon enstaka månad bort."

"De senaste årens oansvariga och MP-inspirerade invandringspolitik har skapat och förstärkt ett antal mycket svårhanterade problemområden, låt mig dra några exempel:

•186 utanförskapsområden(2012), ökande
•200 000 pass borttappade, ökande
•Kriminalitet bland invandrare, ökande
•Arbetslöshet bland invandrare, ökande
•55 områden där polisen inte kan upprätthålla våldsmonopolet, ökande
•Förtryck och vidrig behandling av kvinnor i förorten, ökande
•Vår judiska befolkning som sökt skydd i Sverige fruktar i vissa fall för sina liv, ökande
•Migrationsverket bryter mot lagen när det gäller försörjningskrav, ca 95 % av fallen
•Tiggare lämnar sopor och avföring i lekparker, ökande
•IS-krigare rör sig relativt fritt ut och in i landet utan någon större risk att åka fast, ökande
•Inga ålderstester på ensamkommande barn, skenande volymer med åldrar upp till 30 år
•Skattepengar används till att finansiera muslimska hatpredikanter och värva IS-krigare
•Sjunkande PISA-resultat
•Permanenta uppehållstillstånd delas ut som i en fiskdamm på ett barnkalas för 4-åringar, vinst varje gång

Låt mig avslutningsvis ännu en gång vara mycket tydlig med följande: Integration fungerar absolut inte med dagens volymer. Stäng asylkranen och fokusera på kvotflyktingarna, använd de lagar vi redan har mot IS-terrorister, se till att Migrationsverket slutar bryta mot lagen, sluta dela ut permanenta uppehållstillstånd och sluta stjäla biståndspengar för att finansiera okontrollerad invandring…..men framförallt, sluta sabotera mitt land!

Jens Kittel"

Tycker nog den gode Jens sammanfattar folkets tankar rätt så träffsäkert - SLUTA SABOTERA MITT LAND!!
2015-07-26, 14:53
Medlem
flipflaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epimanes
Ja, S är ju insyltade i PRO(den typiske sosseväljaren är ganska gammal) och försöker hålla fotfolket i LO-facken på plats. De importerade bidragstagarna vill inte se några nedskärningar på sina bidrag så de sitter också vackert i båten. Moderaterna har inte samma grepp om den större populasen och presumtive väljaren.
Vetefan hörru.

Reste runt litet i mellersta Sverige i studiesyfte. Hamnade på ett par halvdöda bruksorter, som tagna ur en 60-talsfilm med folkets hus och socialdemokraternas partikontor i samma byggnad.

Inget händer här. Macken har stängt, närmaste bank/bankomat är Södertälje eller Strängnäs. De unga bor kring Mariatorget i Stockholm, förvirrade över vilka de är, vad de kan göra och vilket kön de tillhör.

Ett halvdussin gubbar från bruket (pensionerade/arbetslösa) sitter på kafeét tidigt på morgonen och snackar raggarbilar och gångna tider (för att slippa se kärringarna sina antar jag).

Jag lyssnar på snacket när jag äter en leverpastejsmacka och pinar i mig kaffet.

Sossebygd. Sossar i hjärta och själ. Knegare vilka byggt det här välfärdslandet med hårt arbete.
Hatten av. Det var dessa orter och dessa gubbar (och kärringar) vilka bär ansvaret för att vi har ett Sverige som vi har det i dag.

Vad slirar samtalen in på, gång efter annan tror ni?

Dessa gubbar talar inte rakt ut (tuktade av partipiskan som de är?) men nog pratar de politik altid, och vad tänker ni är det återkommande ämnet?

Kostnaden och konsekvensen av Invandringen.

Inget hat. Inget främlingshat. Men sunt bonnförnuft...det här går inte längre..

Snart brister dammen både inom PRO och Sossarna.

Åk en sväng och kolla själva så får ni se.

PS Det samma gäller de etablerade näringsidkarna från utlandet vilka kom för 10-15 år sedan. De har slitit hund för att bygga upp något i trygghet från muselmaner, nu ser det allt rivas ner. Starka SD kandidater inom utlandsfödda entrepenörer finns det många av också.DS
2015-07-26, 15:02
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Undrar vad yngre sossar har för uppfattning om moderater?

Bland äldre sossar är det en oerhört spridd uppfattning, "moderater är feta direktörer med en jättelik penningpung i ena handen, och en piska i den andra handen för att använda till att suga ut arbetarklassen."
Är detta en okänd bild av moderater för yngre personer?

http://www.debtonation.org/wp-content/uploads/2010/05/looting_main_street.jpg
https://owspoliticalcartoons.files.wordpress.com/2012/03/beat-it-kid.jpg
Jag har dålig koll på yngre sossar, har faktiskt inte träffat någon sosse under 50 på senare år.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in