2015-07-26, 13:27
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Socialkonservativ
När jag tittar på Sentios siffror mellan 2010-2014 så ser jag att man hade ganska många upp och ned-gångar för SD mellan olika månader. SD kunde gå upp och ner ganska mycket från en månad till en annan. Om man inte tror på att stödet för SD kan pendla så mycket så är det ganska troligt att Sentio är osäkra när det gäller att ligga på en jämn korrekt nivå. I det långa loppet har man kanske rätt, men någon månad kanske man får ett för högt resultat. SD var ju om jag inte minns helt fel uppe på 15% någon mätning innan valet 2014.
Även om SD skulle få 18 % i val september 2015 så skulle det indikera en extrem tillväxt för SD på 12 mån, var tjugonde väljare har bytt till SD.
Skulle trenden bromsa upp dvs att nästa 12 mån skulle SD öka "bara" med 4 % och 3 % nãsta och slutligen 2 % sista 12 mån perioden så innebär det att SD skulle nå 27 % i valet 2018 vilket gör SD till åtminstone näst störst.

Sanslös utveckling.
Senast redigerad av Sonnenwende 2015-07-26 kl. 13:34.
2015-07-26, 13:29
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thewellovedone
Varför känns det fel? Det är ju välkänt att det i första hand är moderater som går till SD, sossar är betydligt trögare på den punkten.

Ja, S är ju insyltade i PRO(den typiske sosseväljaren är ganska gammal) och försöker hålla fotfolket i LO-facken på plats. De importerade bidragstagarna vill inte se några nedskärningar på sina bidrag så de sitter också vackert i båten. Moderaterna har inte samma grepp om den större populasen och presumtive väljaren.
2015-07-26, 13:30
Medlem
Tompeliciouss avatar
Citat:
När jag tittar på Sentios siffror mellan 2010-2014 så ser jag att man hade ganska många upp och ned-gångar för SD mellan olika månader. SD kunde gå upp och ner ganska mycket från en månad till en annan. Om man inte tror på att stödet för SD kan pendla så mycket så är det ganska troligt att Sentio är osäkra när det gäller att ligga på en jämn korrekt nivå. I det långa loppet har man kanske rätt, men någon månad kanske man får ett för högt resultat. SD var ju om jag inte minns helt fel uppe på 15% någon mätning innan valet 2014.

Visst innehåller siffror i OU brus, det är nog ingen som säger annat. Sentio visade 14,6% i augusti 2013 som högsta siffra för SD innan valet 2014. Men det är inte helt orimligt att SD backade något när de andra partierna lade in sin högsta växel. Många väljare tyckte nog också att det var säkrast att rösta på det "block" man tyckte var bäst för att inte passivt stödja det andra blocket. När det väl kom till kritan valde många alltså att "fega ur".

Egentligen är jag väldigt ointresserad om SD idag ligger på 19% eller 24%. Det viktiga är riktningen och den går spikrakt uppåt! Jag blir minst lika glad om SD hamnar på 18% i Sifo eller annat institut som underskattar SD än om Sentio visar 28% för SD.
2015-07-26, 13:35
Medlem
Citat:
Varför känns det fel? Det är ju välkänt att det i första hand är moderater som går till SD, sossar är betydligt trögare på den punkten.

Var exakt SD:s uppgången i SD:s opinionssiffror kommer ifrån finns det alltid en åsikt mer än man tillfrågar personer. SD tar från alla - ALLA. Inte minst LO-medlemmar🔵. Någon immunitet finns inte. Därför borde S dragits med i fallet.

Men åter igen, det som jag talar om är bara en liten skönhetsfläck. Inget ont om Sentio med andra ord, även om jag kan tycka mig se en svag skugga av ett frågetecken långt bort i fjärran.

🔵Fakta om det finns i tråden, för den som är intresserad.

lämmeltåg

Senast redigerad av Wumtata 2015-07-26 kl. 14:17.
2015-07-26, 13:42
Medlem
Citat:

Det pendlade väldigt mycket för de andra OI också. Och det kommer att fortsätta pendla. Om man for den sakens skull tror att man kan snacka bort SD:s extremt fina ökningstakt, är det lika bra att man stänger av för gott, genom att blunda. Det man inte ser finns inte, eller hur.

jag känner en bra optiker

Senast redigerad av Wumtata 2015-07-26 kl. 13:45.
2015-07-26, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flyer1
Intressant om Sd har 23% men nästan alla av väljarna är män, betyder det de kan ha 40% av alla mäns röster och 6% av kvinnornas. För sossarna är det tvärt om om de har tex 26 % totalt så är det kanske 30% av alla kvinnornas röster och 22% av männens röster.
Dvs 40% mot 22% för män ! Sverigedemokraterna är med stor marginal det populäraste partiet bland svenska män idag ! Även klart populärast bland LO medlemmar, poliser, militärer.

Vore intressant se en opionsundersökning som visar hur män respektive kvinnor röstar !

Att de är stora bland LO har jag hört, men inte att de även är stora bland poliser och militärer. Var har du hört/läst detta?
2015-07-26, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Novus undersökning före hade också ett tapp för M på -3%-enheter.

-0,7% för M i den senaste som kom i juni http://novus.se/valjaropinionen/tv4novus-valjarbarometer/tv4-novus-valjarbarometer-juni-2015-nytt-rekord-for-sverigedemokraterna/ SD har 18% i samma undersökning.

man kan ju inte leva på procenten

Senast redigerad av Wumtata 2015-07-26 kl. 13:59.
2015-07-26, 14:02
Medlem
Citat:

Detta är kanske en generationsfråga, för känner ett flertal gamla inbitna sossar som hela livet bara röstat på S, men på senare tid gått över till SD.

Att över huvud taget nämna moderata partiet för dessa, så blir de rasande!
Moderater är tjocka direktörer med en fet cigarr som gör allt för att suga ut arbetarklassen!
2015-07-26, 14:04
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Detta är kanske en generationsfråga, för känner ett flertal gamla inbitna sossar som hela livet bara röstat på S, men på senare tid gått över till SD.

Att över huvud taget nämna moderata partiet för dessa, så blir de rasande!
Moderater är tjocka direktörer med en fet cigarr som gör allt för att suga ut arbetarklassen!
Exakt den uppfattningen har ett par av mina sosse-bekanta också. Moderaterna är jävulen i deras värld.
2015-07-26, 14:04
Medlem
Tompeliciouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wumtata
-0,7% för M i den senaste som kom i juni http://novus.se/valjaropinionen/tv4novus-valjarbarometer/tv4-novus-valjarbarometer-juni-2015-nytt-rekord-for-sverigedemokraterna/ SD har 18% i samma undersökning.

Han menade nog demoskop och inte Novus.
2015-07-26, 14:06
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tompelicious
Han menade nog demoskop och inte Novus.

Naturligtvis. Tack. Demoskop var det som fångade en nedgång på -3 pe. för M.

Citat:
Ursprungligen postat av Wumtata
man kan ju inte leva på procenten

Du får väl förstå vad jag menar, och inte det jag skriver.
Senast redigerad av Nostradumbass 2015-07-26 kl. 14:10.
2015-07-26, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epimanes
Ja, S är ju insyltade i PRO(den typiske sosseväljaren är ganska gammal) och försöker hålla fotfolket i LO-facken på plats. De importerade bidragstagarna vill inte se några nedskärningar på sina bidrag så de sitter också vackert i båten. Moderaterna har inte samma grepp om den större populasen och presumtive väljaren.

Detta brukar påstås men de är ju svårt att tro att det är riktigt såhär givet att M fortfarande har tämligen goda opinionssiffror historiskt sett samtidigt som S befinner sig på sitt all-time-low.

Om det är så att huvuddelen av SD-väljarna till stor del är forna moderater så måste ju M ha varit fruktansvärt framgångsrika vad gäller att dra till sig sossar. Det verkar osannolikt att så skulle vara fallet.

Min gissning är att de snarare är så att SD-väljarna till stor del är sossar som gått till SD via M i en from förhoppning om att M inte likt S skulle vara ett HBTQ-vurmande parti för bidragsproffs och samhällsomstörtare.

När detta inte visade sig vara fallet gick de vidare. Det handlade alltså aldrig i någon större utsträckning om klassiska M-väljare utan ett gäng sossar som röstade på Reinfeldt i en eller två mandatperioder.

De traditionella M-väljarna har knappt ännu börjat röra på sig till SD även om de nu är fly förbannade på M. Så länge Reinfeldt levererade en borgerlig regering och lägre skatter så såg de mellan fingrarna med socialliberalismen.

DÖ och MUF däremot har nog börjat bryta igenom barriären.
Senast redigerad av Nethater 2015-07-26 kl. 14:20.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in