2015-07-26, 13:50
Bannlyst
Omhäktning av MGM
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Tid för att senast väcka åtal är den 28 juli, vid vilken tidpunkt åtal måste ha väckts eller den misstänkte släppas ur häktet eller begäras omhäktad.

Hur lång en eventuell omhäktningsförhandling kan tänkas ta vet jag inte.

Nej det är klart, det kan vara många nya bevis som behöver sin tid att föredras. Bevisen är väsentliga och skall stärka misstanken sedan förra häktningen enligt åklagare som avser väcka åtal redan i början av hösten.
Senast redigerad av inmodumanus 2015-07-26 kl. 13:56.
2015-07-26, 14:01
Medlem
bokfodrals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inmodumanus
Omhäktning av MGM

Den misstänkte som är häktad erkände initialt inblandning i händelsen men förnekar mord och för detta påtagliga skäl kommer han vara fortsatt häktad tills rättegång. Av samma orsak släppte man lillebror och frugan. Sedan dess har MGM fortsatt förneka och försökt bortförklara bevisning.

Bevisningen är nu såpass väsentlig mot MGM att åklagare har bestämt sig för att väcka åtal med det som finns i dagsläget men man avvaktar alla analyssvar. Då krävs väl inga långa förhandlingar?

Helt rätt av lillebror att överklaga häktningen förresten.

Erkände initialt inblandning? Just det där tycks jag helt ha missat!! Var helt säker på att det nekats från allra första början?
2015-07-26, 14:02
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inmodumanus
Omhäktning av MGM

Den misstänkte som är häktad erkände initialt inblandning i händelsen men förnekar mord och för detta påtagliga skäl kommer han vara fortsatt häktad tills rättegång. Av samma orsak släppte man lillebror och frugan. Sedan dess har MGM fortsatt förneka och försökt bortförklara bevisning.

Bevisningen är nu såpass väsentlig mot MGM att åklagare har bestämt sig för att väcka åtal med det som finns i dagsläget men man avvaktar alla analyssvar. Då krävs väl inga långa förhandlingar?

Helt rätt av lillebror att överklaga häktningen förresten.

Var har du fått detta ifrån?
Finns det någon källa på detta?
2015-07-26, 14:03
Medlem
Jag e fortfarande inne på att MGM är lite twisted/Pervo, på hans fb så ligger en länk på en film m översatt: kvinna med 2 vaginor..bla..jag vet inte men jag hade nog inte lagt ut en sån o helt ärligt kommer jag inte på ngn jag känner som skulle göra d heller..
Vad tror ni?
Tog en skärmdump går inte att infoga och jag verkar ej heller kunna länka fb kontot.
Det ligger under : more recent posts iaf.
2015-07-26, 14:05
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Tackar för ytterligare detaljer kring detta.
Med tanke på avståndet mellan Norr/Söder-parkering, samt all vegetation emellan, så är det ändå inte så märkligt att det varken syns eller hörs vad som sker på respektive parkering.

Någon aktivitet vid ladan när du var där?

ot
Synd att du inte hann en fika - Dom har ett fint utbud.
Nej, ingen aktivitet i ladan alls. Dörrarna fortfarande lösa men ställda framför ingången i a f. Avspärrningsbandet vid hm, södra (väl?) delen som väl är det ni kallar mjölkrummet/slaktrummet hängde smalt och lite löst kvar och det är ju riktigt efter vad jag har läst nyligen i någon tidning att det fortsatt ska vara avspärrat enl polisen, alltså att det inte är kvarglömt där som mina funderingar har snuddat vid.

Och ja, de ser ut att ha riktigt fina grejer inne på caféet så det var synd att det inte blev något fika.
2015-07-26, 14:08
Medlem
Gusselby- tack för mer info!
Tog du några bilder du kan ladda upp så man ser avstånd o läge bättre?
2015-07-26, 14:11
Medlem
-tramS-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
En stämningsansökan kan aldrig sekretessbeläggas. Det som kan sekretessbeläggas i en stämningsansökan är målsägandens namn och adress. Det sker när det rör sig om t.ex. sexualmål (vilket var fallet i Hagamannen). Av samma anledning kan domstolsförhandlingar hållas bakom stängda dörrar men låt då märka att det är en helt annan sekretessbestämmelse som tillämpas och det är den som ska skydda den personliga integriteten, som ofta tillämpas i sexualmål (främst då de utsatta fortfarande är vid liv), och inte den som ska skydda förundersökningen. I detta fall har all sekretess främst rört förundersökningen varför denna rättegång med all sannolikhet inte kommer hållas bakom stängda dörrar. Om det mot förmodan skulle finnas något inslag som föranleder att förhandlingen hålls bakom stängda dörrar kommer så ske endast då detta ämne särskilt berörs.

Det stämmer inte riktigt, vid hagamannens rättegång var mycket mer sekretessbelagt, bl a gärningsbeskrivningar, teknisk bevisning, och vittnens iakttagelser. Gärningsbeskrivningarna är del av stämningsansökan.

http://m.gp.se/nyheter/sverige/1.181741-stangda-dorrar-i-umea?m=print&utm_source=google.se&utm_medium=organ ic&utm_campaign=redirect

http://mobil.dn.se/nyheter/sverige/medier-overklagar-sekretessbeslut/
2015-07-26, 14:11
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Har du varit inne på caféet? Isf, hur långt sträcker sig café-delen inne i byggnaden?

Ja, det blir lätt att redogöra. Utgå från denna bild:
http://www.hallekis.com/xx140409-cafe.jpg

Ungefär där det svarta stupröret bryter av (ungefär i mitten på byggnadslängden) upphör café-delen.

Det är ju egentligen två byggnader som är sammanbundna, och caféet är att betrakta lite som en egen byggnad.
Tyvärr fick jag ingen uppfattning om övervåningens storlek.
2015-07-26, 14:16
Medlem
Denna länk är från 15/6 tror jag d var, kan ngn litauiska o lan översätta? Även en intervju m litauisk polis.

http://tv.lrytas.lt/?id=14343817981433113056

Det ger säkert inget nytt men vill vända på varje sten för att försöka få en klarare bild.
2015-07-26, 14:17
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Absolut. Finns nog som reportage i svensk damtidning snart.
Hur upplever du AJ då du har koll på trakten? Ser att han återkommer som inte värst trovärdig att göra affärer med.

Nej, AJ är väl inte den mest trovärdiga person att göra affärer med. Han har konkurs bakom sig och satt häktad för inte så många år sedan även om inget åtal väcktes den gången. Han är uppvuxen i skåne och folk där pratar fortfarande om honom.

AJ lyckades köpa Blomberg när Kjellberg kom på obestånd, men det gör honom varken till greve eller en person man ser upp till.

Att AJ skulle vara inblandad i mordet på Lisa, ser jag dock som helt uteslutet.
2015-07-26, 14:19
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nybromannen
Tack för svar. Var det visning där på Söndagen?

Vet ej
2015-07-26, 14:31
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Tack, lite ny info. Du menar väl västra långsidan, hoppas jag. Såg du flickornas fordon innan du parkerade? Såg du dem när du åkte iväg?

Det verkar iaf som att det är utgången på västra sidan som används efter stängning och att personalen använder den parkering som ligger närmast den utgången.

Det kan vi inte veta utifrån det Gusselby såg. De som gick då låste och larmade troligen inte och var därmed inte de sista som gick den dagen. Båda parkeringarna kan mycket väl användas.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in