2015-07-26, 13:02
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ka7700
Ja jag är intresserad av fallet, annars skulle jag ju inte vara här i tråden.
Ok, visst kan jag läsa genom alla 4300 sidor för att se om någon råkat svara på min undran
Men det är flera frågor och situationer som diskuterats flera gånger
Man behöver lyfta på alla stenar flera gånger om, för att se nya infallsvinklar och det en annan missar kanske någon annan ser/upptäcker
Samt att det är betydligt mer givande att tillsammans försöka lösa detta jämfört med att sitta i sin ensamhet med sina tankar.
Men om du gillar att tänka och lösa saker på egen hand kan du gå ur tråden och låta oss andra diskutera tillsammans och prova alla möjligheter för att nå lösning eller nya infallsvinklar
Ibland blir man lite irriterad bara. Jag har tänkt skriva tidigare bl a att jag beundrar er här enormt för ert tålamod och snälla svar på frågor från lata postare som frågar om sånt som det skrivits om i massor av inlägg tidigare. Det står dessutom i början av tråden vad man ska undvika och vad man ska tänka på allmänt, t ex använda sökfunktionen. Om man inte orkar det och dessutom säger till den som opponerar sig lite att denne ska gå ur tråden ser jag som väldigt fräckt.
Att somliga här har blivit ombedda av mod att inte skriva i tråden kan kanske bero på att man säger sig ha läst men ändå inte har förstått ett dugg utan frågar om och om igen om tidigt nämnda fakta.
Håller själv på att läsa igen en hel del men det blir lite hoppande hit och dit i tråden och man blir så sömnig efter en stund.
Hade tänkt nämna lite om att jag var förbi caféet tidigare i veckan - oplanerat men svängde förbi när jag insåg att jag körde rv 44 och har man semester så finns tid för extrasvängar. Det slumpade sig så att jag kom 18.08 dit. Hade det inte varit så otroligt långsamt på rv 44 med stillastående köer stundtals så hade jag gått in och tagit en fika. När jag kom gick precis två flickor från dörr på västra långsidan med något som såg ut som en låda i famnen på en av dem. De gick mot södra parkeringen och såg inte åt mitt håll. Dristade mig till att ställa mig på parkeringen vid norra gaveln och kände mig fantastiskt dum och förbannat nyfiken. Känslan var: Öde. Och jag väntade på att höra flickornas bil/bilar starta och köra iväg. Men inte ett ljud. En och annan bil passerade medan jag satt i min bil med öppen bildörr och sedan gick ur några minuter för att sträcka på mig. Hade kört bil hela dagen.
Kan tillägga att jag körde igenom Källby och lämnade 18.04 och hade parkerat vid caféet 18.08.
Körde definitivt inte ner mot säteriet. Väg dit får man leta efter och om man tittar noga finns en liten vit vägvisare med tunn röd text och en cykel på med namn Blomberg på. Där vill man inte köra in utan legitimt ärende.
Finns även en liten väg som svänger in vänster en liten bit efter de sju bostadshusen och det är en grusväg med grässträng i mitten sådär gammaldags lantligt. Det är ingen väg man svänger in med bil på alltså. Inte moped heller skulle jag tro. Om man hör till området kanske man gör det möjligen.
Senast redigerad av Gusselby 2015-07-26 kl. 13:22. Anledning: Ändrat skrivna östra långsidan till västra densamma, samt texttillägg.
2015-07-26, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av julusa
Har det framkommit något nytt om denna platsen? Vet man hur länge den var avspärrad/släpptes avspärrningarna samtidigt som MGMs bostadshus? Vet man vad som hittades/om något hittades, eller var det bara vanligt "tackförhjälpen-brajobbat-här får du belöning"-skall från hundarna?
Har svårt att släppa det jag (och andra) såg på Expressens liverapportering. Den var ju från MGMs bostadsområde (inne på "slottets" tomt), till skillnad från ABs sändni som var på Martorp.
Exakta händelseförloppet finns i mina tidigare inlägg, upprepning onödig, därför skriver jag inte allt igen.

Är det någon som har länken till expressens liverapportering från gripandet av MGM vid deras bostad och då något tydligen viktigt hittades i det här huset:

https://www.google.se/maps/@58.540967,13.344683,3a,75y,318.12h,77.74t/data=!3m6!1e1!3m4!1sctLi0Wp2QdcG1tTsTNTeDA!2e0!7i1 3312!8i6656
2015-07-26, 13:06
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Ibland blir man lite irriterad bara. Jag har tänkt skriva tidigare bl a att jag beundrar er här enormt för ert tålamod och snälla svar på frågor från lata postare som frågar om sånt som det skrivits om i massor av inlägg tidigare. Det står dessutom i början av tråden vad man ska undvika och vad man ska tänka på allmänt, t ex använda sökfunktionen. Om man inte orkar det och dessutom säger till den som opponerar sig lite att denne ska gå ur tråden ser jag som väldigt fräckt.
Att somliga här har blivit ombedda av mod att inte skriva i tråden kan kanske bero på att man säger sig ha läst men ändå inte har förstått ett dugg utan frågar om och om igen om tidigt nämnda fakta.
Håller själv på att läsa igen en hel del men det blir lite hoppande hit och dit i tråden och man blir så sömnig efter en stund.
Hade tänkt nämna lite om att jag var förbi caféet tidigare i veckan - oplanerat men svängde förbi när jag insåg att jag körde rv 44 och har man semester så finns tid för extrasvängar. Det slumpade sig så att jag kom 18.08 dit. Hade det inte varit så otroligt långsamt på rv 44 med stillastående köer stundtals så hade jag gått in och tagit en fika. När jag kom gick precis två flickor från dörr på östra långsidan med något som såg ut som en låda i famnen på en av dem. De gick mot södra parkeringen och såg inte åt mitt håll. Dristade mig till att ställa mig på parkeringen vid norra gaveln och kände mig fantastiskt dum och förbannat nyfiken. Känslan var: Öde. Och jag väntade på att höra flickornas bil/bilar starta och köra iväg. Men inte ett ljud. En och annan bil passerade medan jag satt i min bil med öppen bildörr och sedan gick ur några minuter för att sträcka på mig. Hade kört bil hela dagen.
Tack, lite ny info. Du menar väl västra långsidan, hoppas jag. Såg du flickornas fordon innan du parkerade? Såg du dem när du åkte iväg?

Det verkar iaf som att det är utgången på västra sidan som används efter stängning och att personalen använder den parkering som ligger närmast den utgången.
2015-07-26, 13:09
Medlem
OM NB har erkänt finns det någon anledning för åklagaren att inte gå ut med det då?
2015-07-26, 13:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zezo
OM NB har erkänt finns det någon anledning för åklagaren att inte gå ut med det då?

Det är yppandeförbud som råder och vi vet genom NBs advokat att han inte erkänner det han är misstänkt för nämligen mord.

I det läget skall ÅK inte gå ut med något även om han erkänner annat inom utredningen.
2015-07-26, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rohna
Visst span pågick under veckan. Exakt hur, var och vem/ vilka/ vad är dock inofficiellt. Kan dock säga att den skarpe skulle kunna lägga ihop ett plus ett till två om man var i bygden vid tidpunkten.

Alltså bör det ev finnas fler som vet vad som pågick.

Intressant!
Någon här i tråden, som var i bygden vid tidpunkten, och som kan klura ut vad det kan vara?

En vild gissning: Boden stod bakom ladan mittemot cafet på söndagen, bröderna transporterar bort den till Martorp någon gång efteråt? (ger en koppling till fynd och bröderna). Om man antar att boden är en jaktkoja, så är det inte långsökt att den skulle finnas i närheten till slaktrummet.
Skulle också ge en förklaring till varför polisen var så intresserade av boden, om nu fp istället är kostallet i Martorp. Boden är då utrymmet som kroppen transporteras i (vilket innebär att man troligen inte hittar spår av kroppen i NB:s bil).

Det är iallafall min teori, i brist på information, så får man ju försöka lägga ihop 1 + 1 själv. Kan ju bli intressant att se hur många rätt man har när facit kommer.
2015-07-26, 13:20
Bannlyst
Omhäktning av MGM
Citat:
Ursprungligen postat av Herbert.Spencer
Vad är detta för påhitt? Källa?
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Vänligen, belägg det fetstilta.

Det är spaningsledaren som uttalar sig (med CÅK som bollplank)
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21145698.ab

"Han uppger att bilden klarnat såpass mycket att det kan bli rättegång redan i början av hösten."

Just det. Den fåordiga vCÅK säger också:
"– Vi jobbar på och rättegången blir när utredningen är klar."

Med det man vet idag så blir det rättegång. Min fråga är: Då krävs väl inga långa (omhäktnings)förhandlingar?
Senast redigerad av inmodumanus 2015-07-26 kl. 13:55.
2015-07-26, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan
Ja men AJ har ju all rätt att söka igenom sina egna byggnader om han vill för dom var inte avstängda då, det hade jag gjort om det varit mina

Vore inte det rätt dumdristigt att riskera att lämna spår efter sig? Jag hade också v e l a t undersöka mina egna byggnader men jag hade inte vågat så hade alla gånger i så fall haft med mig någon/några, t.ex. MPS. Sedan har säkert polisen avrått eller begärt att han inte ska göra det utan att helt överlämna det till tjänstmän.

Är det verkligen sant förresten att byggnaderna närmast kafét, ladan etc, inte kollades igenom omedelbart efter försvinnandet? Har läst det i tråden här om jag inte tar fel men har svårt att hitta tillbaka. Varför i så fall?
2015-07-26, 13:28
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Tack, lite ny info. Du menar väl västra långsidan, hoppas jag. Såg du flickornas fordon innan du parkerade? Såg du dem när du åkte iväg?

Det verkar iaf som att det är utgången på västra sidan som används efter stängning och att personalen använder den parkering som ligger närmast den utgången.
Lite svårt med väderstrecken tydligen. Tack för att du sa till. Jag har ändrat i texten nu.
Nej, tyvärr såg jag inte deras fordon på södra parkeringen. Var framme fortare än jag trodde och var inte uppmärksam på det. Min bild är bara att det verkade tomt men såklart måste det ha stått åtminstone en bil där. Och nej, trodde att jag åtminstone skulle höra dem köra iväg men inte ett ljud. Jag stod ju norrut och de åkte väl söderut men det var precis som att de gick upp i rök. Precis tyst.
2015-07-26, 13:33
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inmodumanus
Det är spaningsledaren som uttalar sig (med CÅK som bollplank)
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21145698.ab

"Han uppger att bilden klarnat såpass mycket att det kan bli rättegång redan i början av hösten."

Just det. Den fåordiga vCÅK säger också:
"– Vi jobbar på och rättegången blir när utredningen är klar."

Med det man vet idag så blir det rättegång. Min fråga är: Då krävs väl inga långa (omhäktnings)förhandlingar?

Tid för att senast väcka åtal är den 28 juli, vid vilken tidpunkt åtal måste ha väckts eller den misstänkte släppas ur häktet eller begäras omhäktad.

Hur lång en eventuell omhäktningsförhandling kan tänkas ta vet jag inte.
2015-07-26, 13:36
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Lite svårt med väderstrecken tydligen. Tack för att du sa till. Jag har ändrat i texten nu.
Nej, tyvärr såg jag inte deras fordon på södra parkeringen. Var framme fortare än jag trodde och var inte uppmärksam på det. Min bild är bara att det verkade tomt men såklart måste det ha stått åtminstone en bil där. Och nej, trodde att jag åtminstone skulle höra dem köra iväg men inte ett ljud. Jag stod ju norrut och de åkte väl söderut men det var precis som att de gick upp i rök. Precis tyst.

Tackar för ytterligare detaljer kring detta.
Med tanke på avståndet mellan Norr/Söder-parkering, samt all vegetation emellan, så är det ändå inte så märkligt att det varken syns eller hörs vad som sker på respektive parkering.

Någon aktivitet vid ladan när du var där?

ot
Synd att du inte hann en fika - Dom har ett fint utbud.
Senast redigerad av rotesau 2015-07-26 kl. 13:41.
2015-07-26, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Tackar för ytterligare detaljer kring detta.
Med tanke på avståndet mellan Norr/Söder-parkering, samt all vegetation emellan, så är det ändå inte så märkligt att det varken syns eller hörs vad som sker på respektive parkering.

Någon aktivitet vid ladan när du var där?

ot
Synd att du inte hann en fika - Dom har ett fint utbud.

Har du varit inne på caféet? Isf, hur långt sträcker sig café-delen inne i byggnaden?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in