2015-07-25, 09:30
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Mest en magkänsla, och dessutom var det väl så att man underskattade (s) valresultat? Det är i vart fall min minnesbild.

Magkänsla? Gå efter data och statistik istället som alla andra, du kan börja här:
https://github.com/MansMeg/SwedishPolls/blob/master/Data/Polls.csv
2015-07-25, 09:35
Medlem
flipflaps avatar
Citat:
Mest en magkänsla, och dessutom var det väl så att man underskattade (s) valresultat? Det är i vart fall min minnesbild.
status.st

Kolla hur det var.
Och vilka OU som gissade hur..
2015-07-25, 11:18
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Magkänsla? Gå efter data och statistik istället som alla andra, du kan börja här:
Tack för länken - fast där ser du ju också att andra oppininsinstitut ger högre siffror för socialdemokraterna, så helt ute och cyklar är kanske inte min "mage". Generellt har jag dock efter alla dåliga och vitt spretande prognoser till stor del tappat intresset för opinionsundersökningar. Det är ju för övrigt en internationell trend att gallupar av olika slag slagit ganska fel ofta...

Vad socialdemokraterna beträffar, så är det ju ett tag till nästa val. Skulle regeringen bli framgångsrik i sin poltik, kan nog nästa valresultat bli hyfsat, men förutsättningarna för en kraftfull regeringepolisik är ju inte de allra bästa precis. Å andra sidan går ju inte alliansen från klar het till klarhet precis....
2015-07-25, 13:50
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Tack för länken - fast där ser du ju också att andra oppininsinstitut ger högre siffror för socialdemokraterna, så helt ute och cyklar är kanske inte min "mage". Generellt har jag dock efter alla dåliga och vitt spretande prognoser till stor del tappat intresset för opinionsundersökningar. Det är ju för övrigt en internationell trend att gallupar av olika slag slagit ganska fel ofta...

Vad socialdemokraterna beträffar, så är det ju ett tag till nästa val. Skulle regeringen bli framgångsrik i sin poltik, kan nog nästa valresultat bli hyfsat, men förutsättningarna för en kraftfull regeringepolisik är ju inte de allra bästa precis. Å andra sidan går ju inte alliansen från klar het till klarhet precis....

Skall regeringen blir ens i närheten av framgångsrik, så krävs det internationell dragkraft, och internationellt ser det just nu litet besvärligt ut; Grekland, Brexit?, Ryssland och EU:s allmänna ekonomiska svårigheter.

Det sannolika är emellertid att det fortsätter ungefär som det börjat, med fadäser och oordning. Kanske får man igenom sin budget till hösten, men vad händer om Löfven blir sjuk igen? Vem leder landet? När hittar Åsnan på något konstigt igen? Hur mycket miljöhysteri tål S innan kärnväljarna tappar sugen?

Inget är omöjligt, men prognosen ser inte så god ut. Hittills har vi kunnat se resultatet av detta i SD:s ökningar, men framför allt i att S och M minskar, men inte till varandra. Som jag skrivit några gånger i tråden, så är min spådom om att vi kommer att ha tre partier mellan 20-25% som kampas om medaljplatserna att vara verklighet rätt snart. Detta kommer sannolikt att påverka politiken och allt mer så ju närmare nästa val vi kommer, som nu "bara" är tre år bort.
2015-07-25, 15:24
Medlem
4% spärren kan ju bli jobbig till nästa val för en rad partier. Självklart jobbigast för KD som redan nu ligger utanför, men även folkpartiet kan halka ut. Deras chans är stödröster från moderaterna.
När det gäller vänsterpartiets 6% så ska man komma ihåg att FI nästan kom in i riksdagen förra valet på nära 4% men har efter valet halkat ner till runt 2%. Jag tror att väldigt många FI-väljare strömmade tillbaka till V vilket innebär att vänsterpartiets "riktiga" skara ligger på runt 4%. MP tar mycket stryk i regeringsställning.
Ett mycket möjligt resultat kan bli att vi efter valet 2018 bara har fyra partier i riksdagen. S, M, C och SD.

Eller vad tror ni?
2015-07-25, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsippen
4% spärren kan ju bli jobbig till nästa val för en rad partier. Självklart jobbigast för KD som redan nu ligger utanför, men även folkpartiet kan halka ut. Deras chans är stödröster från moderaterna.
När det gäller vänsterpartiets 6% så ska man komma ihåg att FI nästan kom in i riksdagen förra valet på nära 4% men har efter valet halkat ner till runt 2%. Jag tror att väldigt många FI-väljare strömmade tillbaka till V vilket innebär att vänsterpartiets "riktiga" skara ligger på runt 4%. MP tar mycket stryk i regeringsställning.
Ett mycket möjligt resultat kan bli att vi efter valet 2018 bara har fyra partier i riksdagen. S, M, C och SD.

Eller vad tror ni?

Håller med men jag tror att KD kommer gå framåt nu dock. De har gått upp en hel procent sedan Almedalstalet. Fortsätter de på den vägen kan de möjligen ta sig över 5% och till och med ännu högre tills nästa val.
2015-07-25, 21:39
Medlem
Extra intressant är var FI-väljarna övervintrar någonstans. 2% har ju förgyllt något annat parti. Är det inte troligt att flertalet gått över till vänsterpartiet?
2015-07-26, 05:06
Medlem
William Hainess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsippen
Extra intressant är var FI-väljarna övervintrar någonstans. 2% har ju förgyllt något annat parti. Är det inte troligt att flertalet gått över till vänsterpartiet?

Gissningsvis så har de gått till V och MP främst, några säkert till S.

Jag tror inte F! har en snöbolls chans i helvetet att växa tillbaka till 3+%. Inte med ett svagt vänsterblock då många säkerligen inte vill kasta bort sin röst...
2015-07-26, 05:59
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av William Haines

Jag tror inte F! har en snöbolls chans i helvetet att växa tillbaka till 3+%. Inte med ett svagt vänsterblock då många säkerligen inte vill kasta bort sin röst...

Antagligen så har de flesta gått till V eller MP ja. Men man ska tänka på att det handlar om "rebelliska ungdomar" i många fall. Dessa är bara emot den rådande ordningen, och inget annat, så därför kan ett antal ha gått till SD också.

Gubbstämplade och etablerade partier har nog svårt att vinna dessa.
2015-07-26, 07:30
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av William Haines

Tyvärr tror jag att du har fel.

Följande resonemang gäller enbart om inget händer Gudrun.

http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/Sa-tar-sig-smapartierna-in-i-riksdagen/

Om ett parti får runt 3 procent i ett val kommer man statistiskt in i riksdagen i nästa val.

Vilket visade sig stämma även för SD. Trots att MSM och alla övriga partier gjorde allt för att hata ett inträde.

Schyman stödjer man.

Även mellan val.

Deltagare i årets Almedalen.

Gudrun syns ofta deltagande i TVs politiktyckarsoffor. Vem såg Jimmie där före valet 2010. Fis program har aldrig officiellt granskats. F! har sina flesta anhängare bland unga. Fler unga kommer att få rösta i nästa val. Partiet påminner om en sekt där kritiskt granskande och logiskt tänkande lyser med sin frånvaro. Vilket passar in i partiets profil. Och där ungas uppfattning om finansiering och pengar påminner just om ungas.

Enligt alla opinionsundersökningar efter valet har partiet FORTFARANDE 2-3 procentigt stöd. Ingen dålig bas för att komma över 4. Där jag läste någonstans att i Sentios senaste låg man på 2,3. Men jag kan inte hitta den källan nu.

F! vegeterar på andra kommunister som V och MP. Där jag tror att vid nästa val kommer MP att ligga skrynkligt till eftersom man har suttit i regeringsställning och inte uppfyllt Fis drömmar.
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-07-26 kl. 07:37.
2015-07-26, 07:42
Medlem
flipflaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Tyvärr tror jag att du har fel.

Följande resonemang gäller enbart om inget händer Gudrun.

http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/Sa-tar-sig-smapartierna-in-i-riksdagen/

Om ett parti får runt 3 procent i ett val kommer man statistiskt in i riksdagen i nästa val.

Vilket visade sig stämma även för SD. Trots att MSM och alla övriga partier gjorde allt för att hata ett inträde.

Schyman stödjer man.

Även mellan val.

Deltagare i årets Almedalen.

Gudrun syns ofta deltagande i TVs politiktyckarsoffor. Vem såg Jimmie där före valet 2010. Fis program har aldrig officiellt granskats. F! har sina flesta anhängare bland unga. Fler unga kommer att få rösta i nästa val. Partiet påminner om en sekt där kritiskt granskande och logiskt tänkande lyser med sin frånvaro. Vilket passar in i partiets profil. Och där ungas uppfattning om finansiering och pengar påminner just om ungas.

Enligt alla opinionsundersökningar efter valet har partiet FORTFARANDE 2-3 procentigt stöd. Ingen dålig bas för att komma över 4. Där jag läste någonstans att i Sentios senaste låg man på 2,3. Men jag kan inte hitta den källan nu.

F! vegeterar på andra kommunister som V och MP. Där jag tror att vid nästa val kommer MP att ligga skrynkligt till eftersom man har suttit i regeringsställning och inte uppfyllt Fis drömmar.
Källa på vad partier fått tidigre OU:

2015-07-26, 07:56
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipflap
Källa på vad partier fått tidigre OU:

Här kan vi se en intressant detalj.

I SVTs VALU i September 2014 angav man Fis procentantal till 5,8.

Samtidigt som man själva var partiets bästa valarbetare.

5,8 sett mot facit 3,12. Ingen dålig felprocent.

Vilket styrker mitt resonemang. Fi i Riksdagen är ett önsketänkande från media. Och där de är de enda som styr agendan. Vilket fortgår än idag via Gudruns flitiga medverkan i samma SVT.

Underskatta aldrig medias makt. Eftersom de som repellerar på denna makt inte läser alternativ media.
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-07-26 kl. 08:08.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in