Citat:
Ursprungligen postat av
Clodius
Tack för länken - fast där ser du ju också att andra oppininsinstitut ger högre siffror för socialdemokraterna, så helt ute och cyklar är kanske inte min "mage". Generellt har jag dock efter alla dåliga och vitt spretande prognoser till stor del tappat intresset för opinionsundersökningar. Det är ju för övrigt en internationell trend att gallupar av olika slag slagit ganska fel ofta...
Vad socialdemokraterna beträffar, så är det ju ett tag till nästa val. Skulle regeringen bli framgångsrik i sin poltik, kan nog nästa valresultat bli hyfsat, men förutsättningarna för en kraftfull regeringepolisik är ju inte de allra bästa precis. Å andra sidan går ju inte alliansen från klar het till klarhet precis....
Skall regeringen blir ens i närheten av framgångsrik, så krävs det internationell dragkraft, och internationellt ser det just nu litet besvärligt ut; Grekland, Brexit?, Ryssland och EU:s allmänna ekonomiska svårigheter.
Det sannolika är emellertid att det fortsätter ungefär som det börjat, med fadäser och oordning. Kanske får man igenom sin budget till hösten, men vad händer om Löfven blir sjuk igen? Vem leder landet? När hittar Åsnan på något konstigt igen? Hur mycket miljöhysteri tål S innan kärnväljarna tappar sugen?
Inget är omöjligt, men prognosen ser inte så god ut. Hittills har vi kunnat se resultatet av detta i SD:s ökningar, men framför allt i att S och M minskar, men inte till varandra. Som jag skrivit några gånger i tråden, så är min spådom om att vi kommer att ha tre partier mellan 20-25% som kampas om medaljplatserna att vara verklighet rätt snart. Detta kommer sannolikt att påverka politiken och allt mer så ju närmare nästa val vi kommer, som nu "bara" är tre år bort.