2015-07-26, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagring
Vem är denna lilla flicka.. Barnpop.

Det är dålig återväxt i dagens Sverige på den slags pop och rock som kryllade i varenda buske, och hördes på radion, under 80-90-talen. Band och artister som, eh,

Blue For Two
Perssons Pack
Salt
Bob Hund
Eric Gadd
Louise Hoffsten
Pontus och Amerikanerna
At the Gates
Stry & Babylon Blues
Mats Ronander
Wilmer X

hade knappast fått skivkontrakt eller några större möjligheter att turnera idag. Det är flickskolepop/-house bolagen satsar på.

Jag misstänker att t o m Army Of Lovers hade setts som "för konstiga" om de knallat upp till några bolag idag, och inte redan haft en tydlig trend i ryggen. Vilket de inte hade när de kom fram runt '89-90, då var de fortfarande underground och mycket avvikande.
Citera
2015-07-26, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Föreslår ett litet tankeexperiment. Byt koncekvänt man mot kvinna och vice versa i det Zara sa idag, eller för den delen man mot neger... Då ser man vilken människofientlig ideologi Zara förespråkar ...

Ja, eller varför inte långa och korta. Långa åtnjuter ju en rad fördelar gentemot korta. Tror vi behöver en ny ism som omfattar längddiskriminering. Och tänk vad mer man kan hitta om man söker, privilegier som åtnjuts av t.ex människor med tilltalande ansikten. Det blir trassligt det här, staten får börja subventionera plastikoperationer och platåskor.
Citera
2015-07-26, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bleach
Ja, eller varför inte långa och korta. Långa åtnjuter ju en rad fördelar gentemot korta. Tror vi behöver en ny ism som omfattar längddiskriminering. Och tänk vad mer man kan hitta om man söker, privilegier som åtnjuts av t.ex människor med tilltalande ansikten. Det blir trassligt det här, staten får börja subventionera plastikoperationer och platåskor.

Faktum är att jag såg en bloggare för några år sedan som skrev om att "vi måste lyfta frågan om könsmaktsproblematiken med långa rockmän /i publiken/ på konserter, de skymmer för tjejerna som oftast är litet mindre till växten". Hon var journaliststudent och feminist.

Tror dock att just det inlägget var halvt på skoj, men det finns säkert de som skulle köpt vinkeln på allvar.
Citera
2015-07-26, 01:51
Medlem
VonFanderblads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meganegerdase
Såvida du inte bott under en sten borde du veta att hon är en A-kändis. En av de kändaste sångerskorna i Sverige, samt internationellt känd.
För mig helt okänd, jag lyssnar dock endast på bra musik så det är nog orsaken. Huruvida vilken bokstav hon är så är det egentligen rätt irrelevant, min poäng kvarstår. Att bjuda in henne för att diskutera politik och feminism är som att bjuda in Arnold Schwarzenegger för att diskutera post-impressionistisk konst.
Senast redigerad av VonFanderblad 2015-07-26 kl. 01:53.
Citera
2015-07-26, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VonFanderblad
För mig helt okänd, jag lyssnar dock endast på bra musik så det är nog orsaken. Huruvida vilken bokstav hon är så är det egentligen rätt irrelevant, min poäng kvarstår. Att bjuda in henne för att diskutera politik och feminism är som att bjuda in Arnold Schwarzenegger för att diskutera post-impressionistisk konst.

Folk som tycker att Zara Larsson är en tungviktare tycker förmodligen att Petra Mede är en A-listekändis hon också. Mede är förvisso mer känd i breda skikt här i landet än Zara L, hon har ju varit med ett tag och varit värd för tunga evenemang i tv, men för mig är hon knappt ens komiker och i varje fall ingen artist av betydelse.
Citera
2015-07-26, 03:04
Medlem
nedboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Det är dålig återväxt i dagens Sverige på den slags pop och rock som kryllade i varenda buske, och hördes på radion, under 80-90-talen. Band och artister som, eh,

Blue For Two
Perssons Pack
Salt
Bob Hund
Eric Gadd
Louise Hoffsten
Pontus och Amerikanerna
At the Gates
Stry & Babylon Blues
Mats Ronander
Wilmer X

hade knappast fått skivkontrakt eller några större möjligheter att turnera idag. Det är flickskolepop/-house bolagen satsar på.

Jag misstänker att t o m Army Of Lovers hade setts som "för konstiga" om de knallat upp till några bolag idag, och inte redan haft en tydlig trend i ryggen. Vilket de inte hade när de kom fram runt '89-90, då var de fortfarande underground och mycket avvikande.

Den där gubben kan kliva in med sitt skägg hos vilket skivbolag han vill och göra vad han vill. Alla skulle buga om han ville jobba med dem. Då liksom nu.
Citera
2015-07-26, 03:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Den där gubben kan kliva in med sitt skägg hos vilket skivbolag han vill och göra vad han vill. Alla skulle buga om han ville jobba med dem. Då liksom nu.

Alexander Bard har förvisso pengar som gräs och hög cred, men jag menade alltså: om ett *nytt* och okänt band som idag gjorde något i stil med vad Army of Lovers gjorde då, men utan att vara dem, inte heller något tributeband till dem....En ny akt som gjorde sin egen grej ungefär lika barockt och snutigt som AOL, och utan något förhandsssus omkring sig - om de strök omkring i Stockholm idag så skulle de knappast bli omfamnade av skivbolag och klubbar.

Bard var förvisso en etablerad låtskrivare ett par år före Army men som artist på scen var han verkligen inte etablerad, och de två andra var inte heller några självklara namn.
Citera
2015-07-26, 04:32
Medlem
FlabbeMcFloppys avatar
Facepalm till den som jämförde Zlatan med Zara Larsson. Zlatan står inte på barrikaderna och vrålar ut sina åsikter. Utan någon livserfarenhet ens Zlatan har aldrig försökt trycka ner sina åsikter eller försöka bestämma hur Svensson ska tänka, styra opinionen. Zara Larsson är uppvuxen i en överklassmiljö, skyddad från verkligheten och curlad. Zlatan är uppvuxen i arbetarklassen. Fått kämpa för att komma någonstans. Zlatan är världsberömd för att han är bland de bästa på fotboll. Zara Larsson är känd i Sverige för sina radikala feministiska åsikter. Hennes enda hit slog inte i USA. Världskänd är hon inte

För att några utländska bloggar och en känd amerikansk sångerska gillar hennes kondombild gör henne inte känd. En utländsk kändis gillade Blondinbellas smycken för några år sen. Blondinbella är fortfarande bara känd i Sverige. Stora kändisars twitter styrs av en grupp människor som går igenom twitter och rekommenderar vad kändisen ska uppmärksamma.
Citera
2015-07-26, 04:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av meganegerdase
Såvida du inte bott under en sten borde du veta att hon är en A-kändis. En av de kändaste sångerskorna i Sverige, samt internationellt känd.

Öhhh, nej, på båda dina påståenden.
Citera
2015-07-26, 06:19
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashdownssyndrom
Hon sa att vi lever i ett patriarkat där kvinnor är förtryckta och att det därför är rätt att hata män som grupp (men inte män som individer) och att feminism handlar om att kämpa för att kvinnor ska få mer makt, och att feminism inte handlar om jämställdhet, även om jämställdhet i slutändan är målet. Ungefär så sa hon.

Kort sagt säger hon att det är bara okej att uttrycka hat som är hets mot folkgrupp. Jag menar i ordets verkliga mening, inte som det är juridiskt i Sverige, där hets mot folkgrupp inte är hets mot folkgrupp, medan lite allt möjligt som varken är hets eller riktar sig mot någon grupp kan vara hets mot folkgrupp.

Ungefär som att jag sade: "Nej, jag skulle aldrig hävda att jag ogillar någon som t.ex. Roberg Mugabe, men f-n vad jag däremot avskyr alla negrer!"

Kan knappast bli tydligare att lilla fröken Larsson har fastnat i en dogmatisk hatideologi med kollektivistisk människosyn. Finns det inga vuxna omkring henne som kan ge henne lite vägledning? Det är en sak att ha haft sådana tankar när man var tonåring, något helt annat att ha fått dem dokumenterade för eftervärlden, samt ytterligare något annat att det dessutom har spelats upp inför hela befolkningen.
Senast redigerad av Europe 2015-07-26 kl. 06:26.
Citera
2015-07-26, 06:32
Medlem
Sweeper80s avatar
Jag läser allt oftare om den här bruden; vad är hon känd för?
Citera
2015-07-26, 06:48
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80
Jag läser allt oftare om den här bruden; vad är hon känd för?

Hon vann talang. Hon var med tillsammans med sina föräldrar i en serie som hette "Jag ska bli en stjärna!" där man fick följa med henne på resan till USA där hon fick nobben av Disney. Sedan har hon haft en hit som legat etta i Sverige och Norge. Det är nog allt. Hon har typ en kvarts miljon följare på sociala medier också så därav att media väl skriver så mycket om henne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in