2015-07-26, 00:38
Avslutad
[Den här killen var väldigt ambitiös
Redan på måndagen, första sök dagen:

Under kvällen valde flera frivilliga att ge sig ut i området kring Blomberg för att leta efter den försvunna flickan.

En av dem var 21-årige Piers Clement från Källby.

- Jag förstod att det var mycket liv här så jag tog min fyrhjuling och åkte ut, säger Clement till SLA:s utsände på plats i Blomberg.

I två timmar sökte han kring vandringslederna som finns runt i området.

- Det är en jobbig känsla att något sånt här hänt så nära. Det är en ung tjej. Och mysteriet - vad har hänt? Man vill ha en lösning så fort som möjligt. Mest synd tycker jag om föräldrarna, säger Clement.
Närstående till A.J? Förmodar jag,,," vilken praktisk pack åsna"
En fyrhjuling, så behändigt....
2015-07-26, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Med viss reservation om det lite unika arbete med takbyte, kan extra arbetstid föreligga. Vissa jobb kan inte riktigt låta vänta på sig, och om lojalitet och arbetsansvar finns, så ställer man i regel upp.

Det är en grov gissning såklart, men det kan kanske finnas lite orsak att tro att det arbetats lite extra, då under Söndagen.

De hade samlats för genomgång av veckans arbete på morgonmöte måndag. Detta finns att läsa om i media.
2015-07-26, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinflaskan
Jag har tänkt på en sak och även skrivit ett inlägg i början om det. Jag vet inte om det är något jag läst eller vad det kommer ifrån. Såhär går mina tankar:
Kvinnan i den misstänkta trion har vissa förståndshandikapp, tänker inte snabbt och lika klart som vi andra. Hon kan ha blivit tillsagd att gå ut och sprida Lisas tillhörigheter i omgivningen. Då kan det ha blivit dessa , som vi tycker, omotiverade och planlösa ställen. Att få en svagbegåvad person att berätta vad som verkligen har hänt måste vara mycket svårt och att förhöra måste ju ska med varsamhet. Jag upplevde av de bilder vi sett, att polisen hanterat henne väldigt varsamt, därför kan ju detta bidraga till att jag fått denna uppfattning. Personen ifråga hade väl jobbat en tid på fiket, men jag tror inte att hon klarade detta arbete något vidare. Polisen håller naturligtvis koll vad hon är, men hon springer nog inte iväg. En inblandning i brottet tror jag hade kunnat se ut på detta sätt. Hon har troligen varit väldigt lätt att manipulera av en ev gärningsman.

Fel
2015-07-26, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Har det ens funnits några som helst avspärrningar på Hovsgärde?
Tror inte det, möjligt kan det vara, men det skulle vi vetat isf.

Huset intill Martorp är var koordinaterna leder, inte bort från Martorp!
https://www.google.se/maps/place/2720,+533+96+G%C3%B6tene/@58.5392633,13.3667456,311m/data=!3m1!1e3!4m2!3m1!1s0x465b2386bdc7f9b7:0xe1fa2 c80133148fb

Hovsgärde har varit avspärrat.
2015-07-26, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Ok, då får man ta och lita på det
Varför riskerar han sin karriär genom att bryta mot yppandeförbudet kan man fråga sig?
Denna tråden läses nog inte endast av "wannabes".

Yppandeförbudet kom inte förrän senare
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Poppsan påstår att sexdrift sällan har något med våldtäkt att göra utan att styrka det. Jag vet inte vad som är vanligast, dock spelar det ingen roll, även det ovanliga kan ha inträffat.

Vad gäller styckad eller inte, jag tror att kroppen hittades styckad. Syftet har med praktiska skäl att göra tror jag.
OK, fattar Gällande "praktiska skäl"? Är du inne på eventull transportstyckning eller mer att den eventuellt har skett för att kroppen skulle få plats på gömstället, eller nåt annat praktiskt?
Bannlyst
Hur kan man veta att BO inte dog där hon hittades?
Någon som kan fylla på lite tänkbara scenarion av principer
-uppenbart skada vilken är dödlig men inte har skett på platsen för det saknas sådant som alltid kommer i samband med den typen av skada, tex blodfläckar eller liknande, är det enda jag kommer på. Finns det något annat tänkbart som princip betraktat?
2015-07-26, 00:59
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Okej, det är din övertygelse om att MGM är skyldig som gör att du inte kan se någon annan förklaring till mordet än sex. Vad är "väsentliga bevis"?
Synonymer till väsentlig

huvudsaklig, grundläggande, central, avgörande; mycket viktig, nödvändig, oumbärlig, essentiell; betydelsefull, betydande, avsevärd, viktig, substantiell
http://www.synonymer.se/?query=v%E4sentlig

Du hänvisar ju ofta till statistiken och den talar ju för att när en flicka i den här åldern
blir bragt om livet så det oftast en person i ungefär samma ålder som ligger bakom.
Emellertid: Bevis slår statistiken alla dar i veckan.
2015-07-26, 01:00
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Lyssna på åklagaren: http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=97&grupp=22199&artikel=62 15627 På frågan om hur starka bevisen är svarar hon att det är väsentliga bevis. Varför säger hon inte att det är starka bevis? Är det för att det inte är starka bevis?

Hon säger också att bevisningen har stärkts sedan häktningen, och det vet vi sedan gammalt. Hon säger ingenting om att bevisningen har stärkts senaste månaden, trots att analysresultat måste strömma in i. Hon säger heller ingenting om styrkan i bevisningen mer än att de räcker till misstanke på sannolika skäl, och hon, liksom jag, inte utesluter att MGM blir släppt på tisdag.
Ja, nu tror man visst i alla fall på att det ska kunna bli en rättegång i september.
Hade man kanske inte gjort om bevisläget varit så skralt.
Han uppger att bilden klarnat såpass mycket att det kan bli rättegång redan i början av hösten.

– Förhoppningsvis får vi in det sista materialet i slutet av augusti och då börja med slutförhör med den misstänkte. Då tror jag att rättegången börjar i september, säger Lars Johansson.

Det är efter diskussioner med chefsåklagare Anette Olsson som september har blivit något av ett måldatum, uppger spaningsledaren.

– Det är den tidsplanen och målsättningen vi jobbar efter, säger han.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21145698.ab
2015-07-26, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rohna
Visst span pågick under veckan. Exakt hur, var och vem/ vilka/ vad är dock inofficiellt. Kan dock säga att den skarpe skulle kunna lägga ihop ett plus ett till två om man var i bygden vid tidpunkten.

Alltså bör det ev finnas fler som vet vad som pågick.

Kan du utveckla? :-)
2015-07-26, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rohna
Yppandeförbudet kom inte förrän senare

Ursäkta dubbelinformation. Sökfunktionen ligger nere här.
2015-07-26, 01:04
Medlem
Grandiosos avatar
Bröderna är alltså från Litauen. Lite info därifrån. Läget 2010.

Lithuania named EU's murder capital

Citat:
Vilnius: You are more likely to be murdered in the Baltic state of Lithuania than anywhere else in the European Union, according to figures released on Tuesday by the EU's official statistics agency, Eurostat.

In a report on crime trends over recent years, Lithuania saw an average 8.76 murders per 100,000 heads of population every year during the period 2002-8, Eurostat said, making Lithuania the EU's murder capital by some margin
Citat:
'The figures suggest that Lithuania and Estonia have by far the highest incidence of homicides ... The only other countries reporting more than two cases a year per hundred thousand population were Finland, Bulgaria, Scotland, Romania, the Czech Republic and Ireland,' Eurostat reported.

http://www.sify.com/news/lithuania-named-eus-murder-capital-news-international-kmbaaygfdbhsi.html

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in