2015-07-25, 21:06
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ka7700
Tack för konkret info!

Med andra ord, så kanske de drog till med 4 veckor för att de visste att en omhäktning på samma grunder som de hade då, inte skulle ha gett ytterligare två veckor. Om de hade ansökt om 2 veckors häktning.

Om läget nu är detsamma som för 4 veckor sedan, vad händer då?
Jag menar om misstankegraden är densamma som för 4 veckor sedan.
Om misstankegraden fortfarande är på sannolika skäl misstänkt, och utredningen fortskrider, så förblir han häktad, hur länge är upp till domstolen. Bevisningen behöver inte ha förstärkts på dessa fyra veckor, och om vi lyssnar på intervjun med åklagaren http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=97&grupp=22199&artikel=62 15627 så har det inte skett. Men om bevisningen har försvagats så ska en objektiv åklagare redovisa det, vilket kan innebära att domstolen sänker misstankegraden och försätter NB på fri fot.
2015-07-25, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokaboy
Jag har en poliskälla på "bortfösandet" så det är mer än en trådsanning.

Är det en polis du känner privat? Eller är det något du hört någon säga att någon hört?!
2015-07-25, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Är det en polis du känner privat? Eller är det något du hört någon säga att någon hört?!
En polis i lidköping som är ingift i min släkt
2015-07-25, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokaboy
En polis i lidköping som är ingift i min släkt
Ok, då får man ta och lita på det
Varför riskerar han sin karriär genom att bryta mot yppandeförbudet kan man fråga sig?
Denna tråden läses nog inte endast av "wannabes".
2015-07-25, 21:30
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hummer1337
Precis som jag trodde...

Den spontana känslan är att detta kan gå åt helvete för åklagaren/rättsväsendet.

Det fungerar inte riktigt så som jag misstänker att du tror.

Den som häktats kan (bara) vara fortsatt häktad efter att domstolen prövat om det är rimligt (eller om den häktade inte motsätter sig omhäktningen). Åklagaren (som vill ha MGM omhäktad) måste då redovisa vilka skäl som finns, och finns inget påtagligt blir det (i princip) ingen omhäktning (fortsatt häktning). Nu finns det risk att den misstänkte avviker om han släpps, vilket i sig självt kan vara häktningsskäl, men utan en skälig misstanke blir det ingen fortsättning.
2015-07-25, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Fick upp alla dessa adresser på AJs son GJ, incl dator/år när han var skriven på dessa adresser:

http://www.solidinfo.se/person/Nils_Gustav_J%C3%B6nsson/66c9dab95d55ad2465f9f4bd81c9a6cc

Nil* Gusta* Jönsso* (*=s,v,n)
Man, 51 år, född 30 Juli 1963

Adress:
Nordenflyckts väg 65, 3 tr
112 15 STOCKHOLM

2014-01-14
Husaby Bissgården
533 95 GÖTENE

2013-09-26
c/o Högberg Skeppargatan 39
114 52 STOCKHOLM

2009-12-18
Blombergs Säteri
533 93 KÄLLBY

2009-03-19
Österängs Egendom
533 94 HÄLLEKIS

2008-12-29
Värtavägen 33
115 29 STOCKHOLM

Denna adress som GJ var skriven på i 2014 ligger ca 1,5 km syd om Martorp !!!
Undrar om han fortfarande använder det stället ???

2014-01-14
Husaby Bissgården
533 95 GÖTENE

Men jösses vilket hoppande fram och tillbaka med sin mantalsskrivning. Varför!?
2015-07-25, 21:35
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen

Den som häktats kan (bara) vara fortsatt häktad efter att domstolen prövat om det är rimligt (eller om den häktade inte motsätter sig omhäktningen). Åklagaren (som vill ha MGM omhäktad) måste då redovisa vilka skäl som finns, och finns inget påtagligt blir det (i princip) ingen omhäktning (fortsatt häktning). Nu finns det risk att den misstänkte avviker om han släpps, vilket i sig självt kan vara häktningsskäl, men utan en skälig misstanke blir det ingen fortsättning.
Det fungerar inte riktigt så som jag vet att du tror.
Utan sannolika skäl för misstanke blir det ingen fortsättning.
2015-07-25, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Ok, då får man ta och lita på det
Varför riskerar han sin karriär genom att bryta mot yppandeförbudet kan man fråga sig?
Denna tråden läses nog inte endast av "wannabes".
Utredningen var inte belagd med yppandeförbud vid den tidpunkten. Däremot så är det locket hos polisen i Skövde nu. Och det pratas överhuvudtaget inte om fallet.
2015-07-25, 21:36
Medlem
joxarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen

Men om de skälen finns kvar som han sitter för nu och det inte förändras åt något håll så kan han väl bli fortsatt häktad om åklagaren begär det?
2015-07-25, 21:40
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joxarn
Men om de skälen finns kvar som han sitter för nu och det inte förändras åt något håll så kan han väl bli fortsatt häktad om åklagaren begär det?
Om jag var otydlig för en halvtimme sedan ber jag om ursäkt.
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Om misstankegraden fortfarande är på sannolika skäl misstänkt, och utredningen fortskrider, så förblir han häktad, hur länge är upp till domstolen. Bevisningen behöver inte ha förstärkts på dessa fyra veckor, och om vi lyssnar på intervjun med åklagaren http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=97&grupp=22199&artikel=62 15627 så har det inte skett. Men om bevisningen har försvagats så ska en objektiv åklagare redovisa det, vilket kan innebära att domstolen sänker misstankegraden och försätter NB på fri fot.
Återkom gärna med frågor.
2015-07-25, 21:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hummer1337
Precis som jag trodde...

Den spontana känslan är att detta kan gå åt helvete för åklagaren/rättsväsendet.

Håller med helt!
Inga många länder utförs förhörsmetoder långt över gränsen
som vi här i Sverige använder oss ut av.
Jag säger inte att jag är för tortyrliknande förhör, "Men"!!!
när man har något på en MGM så kunde det finnas fog
att effektivisera förhörsmetoderna vid ett sådant här brott.
Han vet eller är delaktig i något, det är hanns skyldighet
att tala om vad han vet eller gjort, punkt slut.
Det helt absurda eskalerande våldet i Sverige och
de olika former av organiserade kriminella nätverken
håller inte det Svenska systemet för.
Tycker man om skiten är Sverige ett bra land att leva i.
GM kan tiga och vänta på sinna partiska vittnen
sedan är det över.
Troligen har han varit involverad men står inte för
hela historien, det skulle i allé fall förvåna mig mycket.
Det finns en större historia bakom detta än olyckliga följder
det är nog så, och det kommer nog fram.
Mvh
2015-07-25, 21:42
Medlem
aLphaCurLs avatar
Det verkar stå en elefant mitt i rummet...

Småflickor i ringdans utanför "slottet":
http://www.mediafire.com/download/p427n44fo0p7rfa/Blombergs+slott+f%C3%B6rr.jpg

Det finns en mängd läsare av denna tråd som har lokalkännedom eller som sökt med Missing People, personer som funnits i trakten av Blomberg under de första dagarna av eftersökningar, personer som känner lokalt boende.
Nu är det dags att bidra med iakttagelser. Vilka har vistats i huvudbyggnaden, på själva Blombergs slott - säteriet - eller passerat in och ut i bilar. Vid vilka tillfällen har det sökts på själva herrgården? Har det gjorts en riktig genomsökning alls där?

Det förefaller svårt att utröna vid vilken punkt LH (död eller levande) hamnade i boden på Martorp. Kan hon ha hållits inspärrad i någon dold del av "slottet", källare eller vind? Kan slottet vara en brottsplats?
Blotta misstanken att denna möjlighet inte utretts noggrant av polisen ger detta bidragande med iakttagelser ett berättigande.

För ett smidigt sökande har polisen på plats varit beroende av ett gott samarbete med markägaren och hans personal. Att lyssna på hans synpunkter och idéer.
Kanske har man varit alltför respektfull i förhållande till AJ, som man inte velat trampa på tårna. Herresäten och godsägare har en förmåga att få ättlingar till de gamla statarna (som nästan vi alla är) att huka i sina gamla nedärvda roller. Detta gäller även journalistkåren.

Om det finns någonting konkret som den här tråden på FB kan åstadkomma så är det just att tvinga polis och åklagarmyndighet att verkligen arbeta brett och granska AJ & Co i sömmarna.

Det skulle vara höggradigt intressant att se vilka fler än Lena som ringde AJ under kvällen 7 juni. Den telefontrafiken kan innehålla en och annan godbit. AJ har säkert en anonymiserad kontantkortstelefon för extrabruk.

Vi har hört AJ säga i intervjuer att polisen haft fritt tillträde till hans "marker", men har man kunnat söka igenom hans eget boningshus ordentligt? Finns det något som helst forensiskt material inhämtat från godsherrens bostad? Jag vet att det finns poliser med insyn i utredningen som läser här. Dags att tala ut!

http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=97&grupp=22199&artikel=61 86601

AJ anstränger sig tidigt att rikta polisens uppmärksamhet mot ödetorp, de obebodda husen längs landsvägen (som passerar caféet) och närmaste kalkbrott, så långt från Martorp som möjligt, och från sin bostad.

Som många påpekat tidigare i tråden; AJ är som spindeln i nätet. Han är det nav som allt i detta fall roterar kring. Men vi vet inte mycket om hur han själv och hans protegéer granskats i utredningen. Han förefaller inte heller ha granskats journalistiskt.
Denna tragedi har utspelat sig praktisk taget i hans egna allé, på hans egen uppfart, men han har, som det verkar, lyckats hålla sin egen person höjd över all misstanke. Ouppnåelig.

Inga hemma-hos-reportage på slottet. AJ möter alltid media långt hemifrån eller via telefon. Intrycket är att han pekar i alla andra riktningar än hem.

@
Senast redigerad av aLphaCurL 2015-07-25 kl. 21:49.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in