2015-07-25, 15:54
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Regeringen kan ju över dagen sparka generaldirektören & tillsätta en annan, mig till exempel.

Tillstyrker ditt förordnande på livstid.
2015-07-25, 16:11
Medlem
FranzLisztBlevEj75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonFanderblad
Som kunnig kan jag meddela att det finns betydligt viktigare saker att beakta än antalet personer i undersökningen.

Enligt dig, hur stort är det slumpmässiga felet när Sentio mäter SD?

/från mob
2015-07-25, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zuj
Du har rätt i att SD är ett skitparti. Jag tror bättre om svenska folket än att 23,3 % skulle rösta på partiet. Eller är det någon ny wt-våg i landet där folk börjar dricka hembränt, lyssna på Eddie Meduza och rösta på SD? Tar man inte ansvar växer man. SD kommer dock minska i opinionsundersökningar fram till nästa val. Finns ett ordspråk, "lätt gånget, lätt förgånget". Valmanskåren är väldigt rörlig idag. Och lyckas Socialdemokraterna med jobbfrågan kommer han sannolikt bli omvald. DÖ äter framförallt av moderaterna. Men angående opinionsundersökningar. Man kan åtminstone vänta och se lite vad andra mätinstitut kommer fram till. Jag har haft fel förrut, men hoppet är det sista som överger människan. Visar mer "kommersiella" institut att SD gått om M så kommer det garanterat hända saker.

Ja, du kan ju alltid hoppas på bättre väder, om du tror att det skulle hjälpa på något vis. När det gäller de närmast kommande opinionsundersökningar kommer man hamna inom spannet av 19 - 22%. Men då ska man betänka att även det sämsta resultat i någon av de här opinionsundersökningarna kommer att visa en ökningstakt som inget av de andra partierna ens våga drömma om.

verkligheten överträffar alltid dikten

2015-07-25, 16:13
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
UNDERBART!!

http://avpixlat.info/wp-content/uploads/2015/07/sentio-jul-15.png

Så vackert! Ny bild till skrivbordet kanske?
För 11 månader sedan slogs MP mot SD om 3:e platsen i valet enligt vår oberoende media.
Idag är SD snart lika stora som MP, V, C, FP och KD tillsammans 0,8% ifrån största parti.
Även trevligt att Powergirl (inte) bekräftar Sentios siffror. Känns ännu tryggare.

Som grädde på moset så vinkar vi farväl till landsförrädarpartiet M.
Härliga tider för sverigevänner!
2015-07-25, 16:33
Medlem
svenne-i-sveriges avatar
Vad jag kan hitta så var senaste gången någon annat parti än S eller M var näst största parti var 2002 inför valet då FP var något större än M i vissa mätningar. Det var dock mycket lägre siffror än de vi ser idag, då var de runt 15%. http://web.archive.org/web/20030212201345/http://www.temo.se/dok/proj/valjarbarometern/valjbsamtliga.html

Det är möjligt att FP även hade någon mätning precis efter valet där de var näst störst, men det är alltså ca 13 år sedan något liknande hände.
2015-07-25, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenne-i-sverige
Vad jag kan hitta så var senaste gången någon annat parti än S eller M var näst största parti var 2002 inför valet då FP var något större än M i vissa mätningar. Det var dock mycket lägre siffror än de vi ser idag, då var de runt 15%. http://web.archive.org/web/20030212201345/http://www.temo.se/dok/proj/valjarbarometern/valjbsamtliga.html

Det är möjligt att FP även hade någon mätning precis efter valet där de var näst störst, men det är alltså ca 13 år sedan något liknande hände.

Längre sedan.....det var 1985 som vi såg Westerbergeffekten...så 85-86 nångång var Fp större än M under några månader om jag minns rätt.
2015-07-25, 16:38
Medlem
VonFanderblads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FranzLisztBlevEj75
Enligt dig, hur stort är det slumpmässiga felet när Sentio mäter SD?
Eftersom det inte handlar om ett slumpmässigt urval (om nu mediernas rapportering är att lita på) så finns det, mig veterligen, ingen teori för att uppskatta de slumpmässiga felen. Det är därför media förkastar Sentio som värdelöst. Detta är dock felaktigt, utan undersökningen kan visst ha ett värde och uppenbarligen har Sentio träffat rätt förut. De är med andra ord inte teoretiskt korrekta formellt sett, och visst är det synd att vi inte får några uppgifter gällande osäkerheten i skattningen. Men nu är ju inte det yttersta intresset för allmänheten att erhålla en statistiskt teoretiskt korrekt modell, utan de vill veta utfallet i valet om det hade varit idag, och här kan Sentio ge en vägledning. Jag rekommenderar survey-föreningens jämförelse mellan självrekryterande undersökningar och de med slumpmässiga urval, de menar att självrekryterande paneler inte per definition behöver vara sämre än de med sannolikhetsurval och att det finns kvalitetsindikatorer att leta efter även i de självrekryterande fallen, trots detta är det förstås möjligt att få ut mer information ur en undersökning med sannolikhetsurval. Min ursprungliga poäng var helt enkelt att storleken inte är särskilt intressant utan att urvalet och urvalsramen oftast är intressantare.

Vad är dina tankar om självrekrytering och selektionsbias? Rent teoretiskt borde det väl gå att vikta panelen så att den helt och hållet är representativ för populationen? Även om det nu inte går att få uppfattning om osäkerheten i skattningen (detta måste jag kolla upp) så bör ju punktskattningen ändå vara helt okej?
2015-07-25, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Gud vad ont i magen många måste ha. Bajsnödiga inlägg finns det gott om. Det är tjat om att SD ska ändra sig. Dom kommer att växa och bli största parti innan första snön faller utan att ändra sig ett skit. SD ska finnas som en nagel i ögat på dom andra oduglingarna. SD driver förändring genom att tvinga dom andra partierna till att ändra sig och det gör dom så framgångsrikt att de andra såg sig nödgade att kröna den självgoda demokrati-självbilden med DÖ.

När det kommer frågor om varför DÖ hölls efter riksdagens budgetomröstning såg politikerna, mest AKB faktiskt ut som skamsna småbarn som hade fått skäll av rektorn.

Samma socialpsykologiska förutsättningar torde gälla för SD, som för övriga partier. Emotser med spänning resultatet.
2015-07-25, 17:03
Medlem
lirareflashbacks avatar
Aven om Sentio mojligtvis skulle ha aningen fel i sin OU sa ar dock SD 2.5% fore M i undersokningen och det ar bra.
Borde förhoppningsvis betyda att man i samsta fall i realiteten anda skulle ligga 0.1% fore M :-P
Tror att SD kommer att hamna pa 2a plats aven i en OU fran ett av pk maffian godkant opinionsinstitut, inom en mkt snar framtid och da kommer media att fa det oerhort svart att morka verkligheten.
Hur man ens skall forsoka, utan att samtidigt gora bort sig annu mer och således vinna ytterligare 5% at SD, ar for mig obegripligt.
Enda chansen pk maffian och de andra partierna har, ar att gora en ordentlig pudel.
Annars blir det fritt fall for bade S och M.
2015-07-25, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadioDDR1
En svensk Breivik som är eller har varit medlem hos Sverigedemokraterna (eller som har andra kopplingar till partiet) skulle definitivt leda till ett förbud av partiet. Acceptansen för ett sådant förbud skulle vara väldigt stor hos befolkningen också.

Vi har ju ett färskt exempel som kunde sluta riktigt illa: http://ekstrabladet.dk/nyheder/terror/nazist-ville-spraenge-flygtningelejr/5659181

En nazist med ett halvt ton sprängmedel som blir avslöjad vars mamma som är lokal Sverigedemokrat försöker hjälpa sonen att dölja brottet. Hade denna nazist lyckats spränga en flyktingförläggning så hade det sannolikt varit slutet för SD tack vare sonens koppling till sin Sverigedemokratiska mor. Rätt eller fel spelar ingen roll, det hade blivit resultatet.

Andra sätt att förbjuda partiet på skulle kunna vara att hänvisa till internationella bestämmelser, i synnerhet FN. Här är ett bra exempel på hur det skulle kunna gå till: http://www.dn.se/debatt/folj-fn-lag-mot-rasism-och-tvinga-sd-att-bekanna-farg/

F! driver den frågan och kommer de in i riksdagen nästa val så kommer det att försöka lyfta den frågan skulle jag gissa. Gudrun Schyman är väldigt farlig, hon vet hur man hanterar media och hon kan säga helt galna saker som inte framstår som speciellt galna när de kommer ut från hennes mun.
Nu är du ute och cyklar. Ett parti kan inte ta ansvar för vad dess medlemmar gör på egen hand. Att SD skulle kanske lida skada i opinionen är en annan sak. SD som parti förespråkar enbart demokratiska metoder och kan inte straffas.
2015-07-25, 17:11
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenne-i-sverige

Skall man vara helt ärlig så har något liknande aldrig hänt. I de fall som du skriver som så handlade det om ren kannibalism inom alliansen. Även under januari 2012 så handlade det om ren kannibalism inom de rödgröna, även om M hade anmärkningsvärt höga siffror vid den tidpunkten.

Vi är helt enkelt ute på helt nya och okända vatten idag och orasken är givetvis att vi har fått ett tredje block i svensk politik.
Senast redigerad av Gynekologstol 2015-07-25 kl. 17:14.
2015-07-25, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
KD hade hämtat sig lite i senaste Demoskop också. Flera saker som hände där speglas i Sentio.
M -3,0 i båda
KD +0,5 i Demoskop, +1,0 i Sentio
SD +3,0 i Demoskop, +1,2 i Sentio (ska ses i skenet av +2,7 i Sentio månaden innan)
Ytterst liten rörelse för S (-0,4 i Demoskop, +0,2 i Sentio)

Det imponerar dock inte på media att ett parti ökar från en siffra under spärren till en annan under spärren. KD behöver längre tid på sig. Det behövs något som visar att man kan öka sitt väljarstöd med skärpt invandringspolitik utan att heta SD. KD får gärna storma fram till 8% på M:s bekostnad. Det innebär sannolikt att KD blir större än C. Symboliskt viktigt. Öppna gränser-förespråkarna i C behöver känna hur det känns att vara hemorrojden i borgerlighetens anus.
Så...bör vi SD väljare överväga en stödröst på KD? själv kan jag inte förmå mig.,

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in