2015-07-25, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sisoedaersoet
Något som jag inte har sett nämnts är att KD har växt en hel procent. Har inte media hetsat på alla som vill lyssna att partier som bekräftar SD:s världsbild minskar? De har självklart lagt fram det som att man "gynnar SD" men i den ton att det skulle minska stödet för dem som kommer med utspelet.
KD hade hämtat sig lite i senaste Demoskop också. Flera saker som hände där speglas i Sentio.
M -3,0 i båda
KD +0,5 i Demoskop, +1,0 i Sentio
SD +3,0 i Demoskop, +1,2 i Sentio (ska ses i skenet av +2,7 i Sentio månaden innan)
Ytterst liten rörelse för S (-0,4 i Demoskop, +0,2 i Sentio)

Det imponerar dock inte på media att ett parti ökar från en siffra under spärren till en annan under spärren. KD behöver längre tid på sig. Det behövs något som visar att man kan öka sitt väljarstöd med skärpt invandringspolitik utan att heta SD. KD får gärna storma fram till 8% på M:s bekostnad. Det innebär sannolikt att KD blir större än C. Symboliskt viktigt. Öppna gränser-förespråkarna i C behöver känna hur det känns att vara hemorrojden i borgerlighetens anus.
2015-07-25, 12:51
Medlem
Citat:
Hade de inte behandlat SD som de gjort och tagit sitt förnuft till fånga direkt så hade de också redan slutat upp med vansinnespolitiken vilket betyder att SD troligen hade legat runt 10%. Max.

Redan under första tiden när SD kommit in i Riksdagen och jag fortfarande var sosse undrade jag varför de inte tog SD:s fråga ifrån dem. Det var ju det enda logiska de kunde göra för att stoppa dem.

Att de fortsatte med vansinnet och dessutom betedde sig synnerligen odemokratiskt visade väldigt tydligt att något var och är allvarligt fel. Och det förstår nu fler och fler för var dag som går. Vissa tar bara lite längre tid på sig.

Jag hörde till andra sidan på den tiden, men var lika konfunderad över hur övriga partier betedde sig. Jag förstod att PK:ismen var stark, men att det skulle gå så här långt kunde jag aldrig tro. Man valde att köra rätt in i väggen istället för att hantera det hela på ett normalt sätt. Att folk helt tappat förtroendet för politikerna är inte så konstigt, och det gäller även de som inte gått över till SD. Något är väldigt fel.
2015-07-25, 12:58
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadioDDR1
En svensk Breivik som är eller har varit medlem hos Sverigedemokraterna (eller som har andra kopplingar till partiet) skulle definitivt leda till ett förbud av partiet. Acceptansen för ett sådant förbud skulle vara väldigt stor hos befolkningen också.

Vi har ju ett färskt exempel som kunde sluta riktigt illa: http://ekstrabladet.dk/nyheder/terror/nazist-ville-spraenge-flygtningelejr/5659181

En nazist med ett halvt ton sprängmedel som blir avslöjad vars mamma som är lokal Sverigedemokrat försöker hjälpa sonen att dölja brottet. Hade denna nazist lyckats spränga en flyktingförläggning så hade det sannolikt varit slutet för SD tack vare sonens koppling till sin Sverigedemokratiska mor. Rätt eller fel spelar ingen roll, det hade blivit resultatet.

Andra sätt att förbjuda partiet på skulle kunna vara att hänvisa till internationella bestämmelser, i synnerhet FN. Här är ett bra exempel på hur det skulle kunna gå till: http://www.dn.se/debatt/folj-fn-lag-mot-rasism-och-tvinga-sd-att-bekanna-farg/

F! driver den frågan och kommer de in i riksdagen nästa val så kommer det att försöka lyfta den frågan skulle jag gissa. Gudrun Schyman är väldigt farlig, hon vet hur man hanterar media och hon kan säga helt galna saker som inte framstår som speciellt galna när de kommer ut från hennes mun.
Eftersom att vi redan har facit på hur väljarkåren reagerar på en Breivik så behöver vi inte oroa oss för att ett liknande attentat skulle vara slutet för SD.

Efter att Brevik hade genomfört sitt attentat så var det endast ett enda OI som visade en betydelsefull nedgång för SD. Snittet för augusti 2011 blev för övrigt exakt detsamma som för juli 2011.

Det går knappast att hävda att regimmedia mörkade händelsen i Norge. Jag minns att media nästan kissade på sig av glädje när det visade sig vem som var gärningsman, och sedan den dagen har de vid varje givet tillfälle försökt att associera Breivik med SD samt firat årdagen av attentatet. Inverkan på Sverigedemokraternas resultat i opionionsundersökningar är noll. Varför skulle det bli annorlunda om ett liknande attentat inträffar 15 mil österut?
2015-07-25, 13:08
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Hade de inte behandlat SD som de gjort och tagit sitt förnuft till fånga direkt så hade de också redan slutat upp med vansinnespolitiken vilket betyder att SD troligen hade legat runt 10%. Max.

Redan under första tiden när SD kommit in i Riksdagen och jag fortfarande var sosse undrade jag varför de inte tog SD:s fråga ifrån dem. Det var ju det enda logiska de kunde göra för att stoppa dem.

Att de fortsatte med vansinnet och dessutom betedde sig synnerligen odemokratiskt visade väldigt tydligt att något var och är allvarligt fel. Och det förstår nu fler och fler för var dag som går. Vissa tar bara lite längre tid på sig.

Det var förmodligen många som på allvar trodde att någon av de stora (S och M) skulle vända kurs och faktiskt börja göra något åt problematiken kring migrationspolitiken. De säger trots allt hela tiden att vi har problem inom området men icke-lösningen att säga "integrationen måste bli bättre" är det liksom ingen som köpt på väldigt lång tid nu. Då särskilt inte efter valet när det återigen visar sig att problemen fortsätter eskalera samtidigt som inga konkreta förslag faktiskt läggs fram; problemen ska återigen lösas genom att "integrationen måste bli bättre". En icke-lösning som inte sedan man införde det som koncept (slutet av 80-talet?).

Romerna är förmodligen det som också ovanpå det får många att förstå att sittande regering eller alliansen är fullständigt oförmögna att göra något på riktigt (varför är en annan diskussion). Alltså sådant som har någon som helst betydande skillnad.

Våra styrandes totala oförmåga att faktiskt styra landet rör knappast bara tiggande romer dock utan visade sig med all önskvärd (och avskyvärd) tydlighet under flodvågskatastrofen i Thailand. Italien skickade plan efter ett par timmar, Sverige ... efter ett par dagar då det hela naturligtvis skulle utredas först i olika krisgrupper.

Att istället för att verkligen göra något tillsätta olika grupper för att istället utreda om att göra saker är extraordinärt typiskt för svenska politiker. Senast på Rapport igår kunde vi höra att lösningen på problemet med att idioter kastar handgranater på varandra var att politiker i Malmö skulle ge polisen mer stöd vad nu det innebär; gissningsvis knappast att de får resurser och mandat att faktiskt göra något som man skulle kunna tro.
2015-07-25, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Efter att Brevik hade genomfört sitt attentat så var det endast ett enda OI som visade en betydelsefull nedgång för SD. Snittet för augusti 2011 blev för övrigt exakt detsamma som för juli 2011.

Minns du vilket OU-institut som låg bakom "nedgången"?

Kan vara intressant i ljuset av diskussionen de senaste 30-40 sidorna rörande seriositeten i Sentio vs. andra aktörer.
2015-07-25, 13:10
Medlem
Zujs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Att du inte vet att invandringsproblemen har MÅNGA utgångspunkter visar att du inte har koll. Även om alla invandrare har låtsasjobb så fortskrider den oerhört grova kriminaliteten, gängen finns överallt på våra gator, dom muslimska terroristerna finns kvar, rasismen mot svenskarna, den rasistiska kriminaliteten riktad mot svenskarna, skottlossningar och mord, bomber och granater, nya brottstyper som balkongkastning.

Men det mest alarmerande är sannerligen rasismen mot svenskarna från invandrarna. Alla okvädesord man dagligen hör, alla svenska ungdomar som hela tiden varje dag mobbas av rasistiska skäl i sina skolor och ständigt får höra hur dåliga och töntiga dom är för att dom är svenskar. Ständigt får höra nedsättande ord. Den riktiga och grova rasismen som innebär att man i invandrargäng talar öppet om att våldta svenska tjejer och att svenska tjejer skulle gilla detta och liknande.

Hur ofta träffar du på svenska gäng som av rasistiska skäl valt ut ett visst folkslags kvinnor och talar om att våldta och skända dom, och att detta folkslags kvinnor skulle gilla detta? Detta existerar inte bland svenskar. Bland invandrarkillar är det vardagsmat om man har koll och levt som utsatt svensk i ett invandrarghetto.

Då framstår negerbollar, kineser på tablettaskar och liknande exempel på södermalms-twitter-"rasism" som ganska små frågor och problem. Om det är det värsta med att vara invandrare att man gråter för att det står negerkung i en bok i ett land där vi alltid sagt så.

Är det konstigt att svensken ÄNTLIGEN säger ifrån att nog är nog och slår näven i bordet?

Vi har tålt tillräckligt. Nu är det dags för krav på invandrarna som väl ska vara här eller ens komma hit. Jävlar anamma!

Låtsasjobb är inte lösningen. Finns mycket jobb inom vården som invandrare hade kunnat ta. Sedan är det viktigt att ungdomar får stimulans, med jobb, bostäder och fritidsgårdar så att det inte skapas en social oro i samhället.

Jag träffar faktiskt inte så många invandrargäng, bor i ett ganska lugnt område. I min förening bor det marockanska läkare som gör en stor samhällsinsats, iranska programmerare och en bosnisk säljchef. Så köper inte det argument du säger om att invandring bara är av ondo.

Istället för att klaga, kan du väl försöka göra en integrationsinsats. T.ex. kan du erbjuda läxhjälp eller bli nattvandrare. Finns mycket man köra för att Sverige ska bli ett bättre land. Misstänksamhet är aldrig lösningen!

Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
OM integrationen blir bättre och OM fler får jobb, så är det enl. dig "fullt möjligt att migrationsfrågan minskar i betydelse" och invandringspolitiken kommer enl. dig därtill "kanske" att stramas åt. "Fullt möjligt"? Nyss skrev du, att migrationsfrågan enl dig "mycket väl" kan minska i betydelse fram till nästa val.

"I migrationsfrågor är SD det enda oppositionspartiet. Det är en utomordentlig styrkeposition", skriver Smålandsposten. Det är märkligt, att du helst verkar vilja blunda krampaktigt för den insikten.

Nja, det finns definitivt en vilja att minska utgifterna för migration både hos moderaterna och socialdemokraterna idag. Framförallt i det senare fallet.

Citat:
Ursprungligen postat av Wumtata
Just på grund av att SD är ett jävla skitparti är det så destruktivt när du hela tiden gör ditt absolut bästa för att bortförklara SD:s framgångar i opinionsundersökningar. Lägg din energi på att komma underfund med vad det är som gör att de ökar i opinionen oavsett vad de gör, eller rättade sagt inte gör. Stefan Löfven hade också bra flyt i opinionen när han saknade politiskt inflytande.

SD:s bästa vän är verkligheten, det ser vi när vi kopplar ihop samhällsutvecklingen och deras oerhörda framgångar i opinionsundersökningar. Men verkligheten kan också bli deras värsta fiende i ett läge där de inte förmår att leverera. Var så säker, när de är uppe i 35% kommer folk inte längre stillatigandes acceptera att deras parti har samma vitalitet som en telefonsvarare.

sd idag är en papperstiger

Du har rätt i att SD är ett skitparti. Jag tror bättre om svenska folket än att 23,3 % skulle rösta på partiet. Eller är det någon ny wt-våg i landet där folk börjar dricka hembränt, lyssna på Eddie Meduza och rösta på SD?

Tar man inte ansvar växer man. SD kommer dock minska i opinionsundersökningar fram till nästa val. Finns ett ordspråk, "lätt gånget, lätt förgånget". Valmanskåren är väldigt rörlig idag. Och lyckas Socialdemokraterna med jobbfrågan kommer han sannolikt bli omvald. DÖ äter framförallt av moderaterna.

Men angående opinionsundersökningar. Man kan åtminstone vänta och se lite vad andra mätinstitut kommer fram till. Jag har haft fel förrut, men hoppet är det sista som överger människan. Visar mer "kommersiella" institut att SD gått om M så kommer det garanterat hända saker.

Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Hur sannolikt är det att regeringen Löfven skulle strama åt flyktingmottagandet enligt dig? Och vad tror du MP och V skulle säga om en sådan åtstramning?

Om migrationsutgifterna ökar lika mycket som de gjort i år, så är det väldigt sannolikt. Men MP kanske lämnar regeringen i så fall, vilket jag även tror de måste göra innan valet 2018. Annars klarar de inte 4 %-spärren.
2015-07-25, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zuj
Du har rätt i att SD är ett skitparti. Jag tror bättre om svenska folket än att 23,3 % skulle rösta på partiet. Eller är det någon ny wt-våg i landet där folk börjar dricka hembränt, lyssna på Eddie Meduza och rösta på SD?

*Händerna över öronen* "LA-LA-LA-LA-LA Du pratar men jag kan inget höra LA-LA-LA-LA."

Det är ju ändå 18-årsgräns på FB, det visste du va?
2015-07-25, 13:15
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
2006 ringde & vill ha tillbaka sin pajasretorik.
2015-07-25, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Durga
Skojigt det där hur man ska förklara och bortförklara det uppenbara , VERKLIGHETEN!
SD finns för att SD behövs svårare än så är det inte!

Javisst - och i likhet med övriga partier förändras SD genom framgången. Vilket somliga beklagar medan andra upplever det som en sund verklighetsanpassning.
Svårare än så är det inte
2015-07-25, 13:23
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Låtsasjobb är inte lösningen. Finns mycket jobb inom vården som invandrare hade kunnat ta. Sedan är det viktigt att ungdomar får stimulans, med jobb, bostäder och fritidsgårdar så att det inte skapas en social oro i samhället.
Vilka jobb är det? Och än viktigare: vilka har kompetensen att ta dessa jobb?

Fritidsgårdar
Citat:
Nja, det finns definitivt en vilja att minska utgifterna för migration både hos moderaterna och socialdemokraterna idag. Framförallt i det senare fallet.
På vilket sätt? Det hade ju varit en skandalnyhet om det hade kommit ut i media.
Citat:

Varför kopplar du ihop det du kallar "wt" med att rösta på SD? Du har ju gång efter annan sagt att alla som röstar på SD bara är missnöjda på sina "riktiga" partier. Så enligt dig är alltså både sossar och moderater "wt"? Du målar in dig i hörn efter hörn hela tiden.
Citat:
Men angående opinionsundersökningar. Man kan åtminstone vänta och se lite vad andra mätinstitut kommer fram till. Jag har haft fel förrut, men hoppet är det sista som överger människan. Visar mer "kommersiella" institut att SD gått om M så kommer det garanterat hända saker.
Bra. Då har du äntligen erkänt att det enda du har som underlag är ditt eget hopp.
2015-07-25, 13:24
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticsLTD
Minns du vilket OU-institut som låg bakom "nedgången"?

Kan vara intressant i ljuset av diskussionen de senaste 30-40 sidorna rörande seriositeten i Sentio vs. andra aktörer.
Det var självklart Ipsos som låg bakom denna minskning från 4,8 till 2,9 procent. På den tiden så var Ipsos det institut som levererade sämst siffror för SD.

http://unvis.it/http://www.dn.se/nyheter/politik/fyra-partier-under-riksdagssparren/
http://privat.bahnhof.se/wb492673//44%20Main%20frame%202010-2014.html
2015-07-25, 13:26
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menelik
Javisst - och i likhet med övriga partier förändras SD genom framgången. Vilket somliga beklagar medan andra upplever det som en sund verklighetsanpassning.
Svårare än så är det inte
Visst förändras man genom framgången. Men framförallt så förändras ju andras syn på SD genom framgången.

Dock tror jag att man har en bit kvar till hur sossarna hade det förr. Att intelligenta opportunister låtsades vara sossar bara för att göra karriär inom partiet. Dessa har sedan länge försvunnit från S, vilket till stor del förklarar den nuvarande amatörismen inom partiet.

I dagsläget bedömer jag inte att amatörismen inom SD är värre än inom S, snarare tvärtom.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in