2015-09-29, 21:30
Medlem
Tjena! Rätt ny här och behöver verkligen er hjälp.

Jag är en framåt kille på 19 bast som precis efter studenten börjat jobba (inom industri), har truck/travers-kort samt b-körkort.

För två dagar sedan blev jag och en polare stannade av polisen, vi fick pissa och polaren åkte på rattfylla. Själv hade jag 5g på mig som de hittade. Har inte fått något svar på up:et än men är förmodligen positiv.

min fråga är: Ryker mina körkort?

kan jag önska att få pissa eller på annat vis bevisa att jag är ren och vill ta rätta vägen i livet.

kan inte sova eller slappna av överhuvudtaget

Mvh
Citera
2015-09-30, 16:27
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smirn
Tjena! Rätt ny här och behöver verkligen er hjälp.

Jag är en framåt kille på 19 bast som precis efter studenten börjat jobba (inom industri), har truck/travers-kort samt b-körkort.

För två dagar sedan blev jag och en polare stannade av polisen, vi fick pissa och polaren åkte på rattfylla. Själv hade jag 5g på mig som de hittade. Har inte fått något svar på up:et än men är förmodligen positiv.

min fråga är: Ryker mina körkort?

kan jag önska att få pissa eller på annat vis bevisa att jag är ren och vill ta rätta vägen i livet.

kan inte sova eller slappna av överhuvudtaget

Mvh

De kan återkallas enligt 5 kap. 3 § 1 st. 5 p. Körkortslagen som innebär att körkortsinnehavaren på grund av opålitlighet i nykterhetshänseende inte bör ha körkort men om det är första gången du åker dit så ryker knappast dina körkort.

Det kommer förmodligen att startas en utredning hos transportstyrelsen för att avgöra om du är pålitlig i nykterhetshänseende och du får då gå på intervju och bör vara så hjälpsam som möjligt, de ska främst avgöra om du har ett beroende.
Citera
2015-10-01, 11:17
Medlem
Blivit anmäld för bedrägeri

Vad kan person ha för bevis? Det var en viss grej jag sålde i våras för 800kr.
Jag skickade aldrig varan, jag står på mig det. Men vad kan han ha för bevis som gör att jag kan åka dit för detta?

Ska på polisförhör och har ingen aning om jag ska säga sanningen eller bara neka.
Citera
2015-10-01, 11:49
Medlem
Sebzors avatar
Beviset kan vara att du inte kan uppvisa ett kollinummer under den perioden, och inget sånt finns registrerat hos dig. Gör rätt för dig och erkänn.
Citera
2015-10-01, 12:30
Medlem
EnsamSjomans avatar
Har du gjort affären från din egen ip-adress? Isåfall blir det ju svårt att neka. Har du tänkt på att dölja dina spår online så är det däremot bara att neka o säga att nån tvingat dig låna ut ditt konto pga "valfri trovärdig anledning"..
Citera
2015-10-01, 12:32
Medlem
Klassiskt, har själv gjort en ofantlig mängd bedrägerier, har dock alltid använt målvakter som jag lånat konto av. Men en gång när jag va lite desperat använde jag mitt egna konto, vilket resulterade i en polisanmälan, blev fälld för bedrägligt beteende mot mitt nekande, jag sa att jag skickat varan helt enkelt att jag vagt minns att jag sålt produkten och sa att jag hade massor av annonser ute vid tidpunkten.
Deras bevisning kan bestå av ditt kontonr eller en mailkonversation där du sålt varan
Citera
2015-10-01, 12:35
Medlem
Emerains avatar
I Juridik-forumet klarar vi oss utan ert moraliserande. Inlägg raderade och varnade för Off topic.

/Moderator
Citera
2015-10-01, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foten87
Klassiskt, har själv gjort en ofantlig mängd bedrägerier, har dock alltid använt målvakter som jag lånat konto av. Men en gång när jag va lite desperat använde jag mitt egna konto, vilket resulterade i en polisanmälan, blev fälld för bedrägligt beteende mot mitt nekande, jag sa att jag skickat varan helt enkelt att jag vagt minns att jag sålt produkten och sa att jag hade massor av annonser ute vid tidpunkten.
Deras bevisning kan bestå av ditt kontonr eller en mailkonversation där du sålt varan

Vad är det värsta straffet man kan få? Det handlar om under tusenlappen. borde jag neka?
Citera
2015-10-01, 13:30
Avstängd
Du får ju en anmärkning i brottsregistret till att börja med och det är ingen höjdare om du behöver söka jobb
Citera
2015-10-01, 15:12
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fettalukt
Vad är det värsta straffet man kan få? Det handlar om under tusenlappen. borde jag neka?

Det bör rimligtvis bedömas som bedrägligt beteende och straffskalan är då böter eller fängelse i högst 6 månader, som påföljd känns dagsböter troligt.

Har du använt dig av ditt eget bankkonto så är nog risken stor att du döms för brottet.
Citera
2015-10-01, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Det bör rimligtvis bedömas som bedrägligt beteende och straffskalan är då böter eller fängelse i högst 6 månader, som påföljd känns dagsböter troligt.

Har du använt dig av ditt eget bankkonto så är nog risken stor att du döms för brottet.

Ja pengarna kom in på mitt riktiga konto. Ångrar mig helt klart, men finns inte mycket att göra åt nu.
Är tidigare ostraffad men är ändå skiträdd för att få fängelse eller liknande.
Citera
2015-10-01, 16:04
Medlem
Emerains avatar
Tråd om bedrägligt beteende infogad efter lite funderingar.

/Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in