Citat:
Ursprungligen postat av
CAKARIM
Jag har inte svar på första frågan eller på andra vad vi tjänat på det. Mer eller mindre har vi tjänat ur min synpunkt att kurder och IS har slagits väldigt länge och det har kostat flera tusen värdelösakurdliv som ingen saknar, det är något vi tjänat väldigt mycket på.
Men låt det hålla på så länge det vill, den dagen problemet närmar sig riktigt nära en stad i Turkiet bebodda av etniska turkar kan vi gå in, men jag ser ingen som helst problem med om IS skulle gå in i Mardin eller Diyarbakir, jag skulle faktiskt bli glad om dom gjorde det. Vi drar bort militären också så får kurderna klara sig själva, PKK kan komma ner från berget och kriga för sitt folk, kurderna vill ju trots allt ha de städerna som dom redan kallar för kurdistan. Varför sätta käppar för IS?
Bror vi får inte glömma att det finns hur många schyssta kurder som helst. Så låt oss skilja på kurder som är lojala och patriotiska medborgare i Turkiet och de vidriga och äckliga PKKurderna. PKKurderna vill precis att det ska bli inbördeskrig i Turkiet mellan turkar och kurder men det kommer naturligtvis inte att ske eftersom vi har stått vid varandras sida sedan åtminstone 1071 när vi besegrade byzantierna tillsammans i Malazgirt. Hata inte kurder hata de äckliga PKKurderna.
Grejen med att Turkiet går in i Syrien är inte att vi skulle slå ut endast IS utan också PYD/PKK. Längre bak här länkade jag till en plan där Turkiet går in i IS kontrollerat område och upprättar en buffertzon där. I och med detta slår vi två flugor i en smäll. Vi upprättar inte bara en buffertzon mot IS men också delar PYD/PKK:s styrkor i två och tar initiativet i Syrien.
Just nu när PKK/PYD är på väg att avancera mot Raqqah i Syrien är också utmärkt läge att slå till.
Det är också ett stort problem med din plan och det är detta: vad händer om/när PYD/PKK skulle besegra IS. Kurderna har följande som talar för dom: dom är i sitt eget land och har inte någonstans att fly så de kommer att kämpa mot IS och dessutom har de USA:s stöd. IS behöver inte hålla ut i norra Syrien. Om de skulle förlora kan de alltid satsa på Irak, Egypten osv.
Handling är också alltid bättre än passivitet. Det är som en naturlag i krig och konflikter.
Ett annat problem med din plan är att du utgår ifrån att Turkiet kan kontrollera IS om de skulle gå in i Diyarbakir. Vad händer sen? Tror du de kommer att återvända till Irak och Syrien? Du borde läsa lite Pakistans historia och hur de stödde talibaner och andra islamister och hur det gick för Pakistan något årtionde senare. Tänk lite mer strategiskt och långsiktigt.
Och återigen vi slåss mot PKK terrorister och inte mot kurder.