2015-07-24, 20:43
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av accvill
Videon sa att det var en armor piercing shell som visades, du menar att det inte stämmer? Det stod på hebreiska också, du kanske kan översätta?

"armor piercing" betyder bara pansarbrytande.
Alltså inte någon särskild typ av pansarbrytande.

AP, kan sedan vara i form av AP, APC, APCBC, SAPHE, APCR, APDS,
APFSDS, HEAT och HEP/HESH.

Filmen anger att den ena skadan var från en Sagger.
Sagger är en pansarvärnsrobot med riktad sprängverkan (förkortas HEAT på engelska).

Det andra hålen "armor piercing shell" var uppenbarligen inte en fullkalibrig pansarproj
(APC, APCBC, SAPHE som man började fasa ut runt 1950)
med hänsyn tagit till diametern och djupet på hålet,
utan det var en underkalibrig projektil (APDS eller APFSDS).
Med tanke på frånvaron av skador från fenor, hålets diameter
och att den testades tillsammans med en gammal Sagger, så var det rimligen APDS.
Citera
2015-07-24, 22:31
Medlem
Citat:
på dig själv

Videon sa att det var en armor piercing shell som visades, du menar att det inte stämmer? Det stod på hebreiska också, du kanske kan översätta?

Rätt säker på att USA hade ett hangarfartyg i persiska viken när man attackerade Irak. Snabb googling visar att USA hade flera hangarfartyg i persiska viken 1991 och 2003 vid krigen där man bombade ifrån. Så att flytta ut dem är inte självklart utan p.g.a. Irans dominans där.
inte dominans precis men varför ens ha en teoretisk chans att få en Cv skadad? Dessutom ligger Iran ute vid havet till skillnad från Irak, det sistnämnda är anledning den stora anledningen
Citera
2015-07-24, 23:14
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Sverige vajar homo-flaggan mer än den svenska, så vi vet vilka som ska diskutera vad.
Tja du verkar ha bättre koll på hur många "homo-flaggor" det vajar i vinden än vad du har på militär utrustning och ammunition så jag tar ditt ord på det, som den expert på "homo-flaggor" du verkar vara.
Citat:
Jag har inga problem med att ha fel ibland, för varje fel har jag 50 rätt, men jag är ändå inte övertygad om att jag har fel.
Jag tycker du verkar ha VÄLDIGT stora problem med att du har fel med tanke på hur du reagerar när du ställs inför fakta, och dessutom inte blir övertygad om dina fel i det läget. Rätt korkat, imho.
Citat:
Du är inte här för att diskutera ändå utan håna .
Verkar vara inte vara svårt att "håna" dig då du uppenbarligen anser att fakta som motsäger din uppfattning (eller fantasi) är just "hån"!
Citat:
så lägg dig inte i
Knip igen kakhålet. Kommer vara här och peta dig i ögat varenda gång du (och andra) plitar ner några ap-fånigheter baserade på fria fantasier enbart för att allmänna idiotier inte ska få stå oemotsagda.
Citera
2015-07-24, 23:21
Medlem
Citat:
Du är ett missfoster och en nolla.

Nej, det var ingen mockup, det var en simulering som kostade en kvarts miljard dollar med två års förberedelser. Läs om den. Iran förnedrade USA.

Och ingen iranier bryr sig om vad du tycker om oss, du får se ner på mig hur mycket du vill, jag ser inte ens på dig.

Läs TS: Ja eller Nej?

Stycke nr2:
Du befinner dig i Sverige för att Iran suger. Annars hade du väl inte flyttat hit?
Citera
2015-07-25, 00:34
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Nej, det var ingen mockup, det var en simulering som kostade en kvarts miljard dollar med två års förberedelser. Läs om den. Iran förnedrade USA.
Iran var ju inte ens med så det blir svårt för dem att förnedra någon då. Sluta förlöjliga Iran med ditt svammel.
Citera
2015-07-25, 01:15
Medlem
Literals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Iran var ju inte ens med så det blir svårt för dem att förnedra någon då. Sluta förlöjliga Iran med ditt svammel.
Visserligen inte,men med iraniernas bidrag hade man i varje fall inte kunnat överleva.
Såg Kerry nyligen förhöras av krigslystna fanatiker i USA.Funderade lite på deras reaktioner ifall Iran sänker ett av deras hangarfartyg.
Kan ändå tänka mig att ett kärnvapen-alternativ figurera i deras tankar.
Citera
2015-07-25, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb

Var inte Iran med?
Citera
2015-07-25, 01:31
Medlem
Citat:
Du är ett missfoster och en nolla.

Och ingen iranier bryr sig om vad du tycker om oss, du får se ner på mig hur mycket du vill, jag ser inte ens på dig.

Du är tyvärr malplacerad. Åk hem till Iran så du kan känna dig hemma.

Nu blev jag dessutom nyfiken på Irans involvering i mockup-grandluxen.

Edit:
Är ditt svar ja eller nej på topic?
Citera
2015-07-25, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Vänta här lite nu...

Så Shkval har alltså förmågan att flyga upp 10-20 meter ur vattnet (med den fartminskning som blir fallet, om denna manöver ens är möjlig), penetrera en stålsida på 5-8 cm tjocklek, glida igenom X antal skott och innerväggar, och sedan detonera med minutiös precision där ubåtskaptenen vill ha den? Detta med en torped som det är allt ifrån omöjligt till extremt svårt att överhuvudtaget styra?

Jag tycker att det här verkar vara lite önsketänkande från din sida.

Helt klart är det dock lättare att skada ett hangarfartyg än att sänka det, men det förutsätter ju vad vi som är kritiska mot IR5 och anhangs svamlerier sagt redan från början, nämligen följande:
  1. Iran måste ha de flyg, ubåtsmässiga och övervattensfartygsmässiga förmågorna att klara en sådan operation. Det har de inte.
  2. Iran måste ha förmågan att verka mot hangarfartyget utanför dess skyddszon. Det har man inte.
  3. Iran måste ha den typen av vapen, och klara den typen av förluster en sådan operation skulle bringa. Det har man inte, och kan man inte.

Som tidigare påpekats så var det inte för skojs skull som Sovjetunionen tog fram världens största och slagkraftigaste atomdrivna ytstridsfartyg, enorma atomubåtar med speciella kryssningsrobotar, en helt ny typ av extremt snabba och stora bombplan med en aldrig tidigare skådad förmåga att släppa ytterligare en helt nyframtagen sjömålsrobot av sådana dimensioner som Irans styrande bara kan drömma om.

Ovanstående gjorde man för att man räknade med att KANSKE kunna rå på amerikanska hangarfartygsgrupper, med ENORMA egna förluster trots allt detta.

Allt detta till trots så menar IR5 och hans halvdebila polare att Iran ska genomföra samma operationer, eller till och med bättre, med boghammarbåtar, sjömålsrobotar för bekämpning av patrullfartyg och obeväpnade drönare...

Du, som inte verkar vara tappad bakom en vagn, måste ju inse hur katastrofalt efterblivet ett sådant tankesätt är, eller?
Nu har jag inte orkat läsa hela denna intressant tråd. Men, kan någon bara kort svara på om det inte är så, att man först sänker de båtar och ubåtar som skyddar den stora båten? För att sist när den är ensam, torpedera den till döds? Det kommer nog kräva ganska många och stark torpeder för att den ska sjunka. Men vad vet jag ? Någon kanske kan svara?
Citera
2015-07-25, 02:05
Medlem
DEVGRUs avatar
Beror helt på vilket hav, sen är ju ett hangarfartyg aldrig ensamt utan det tillkommer fartyg och ubåtar. Men för att svara på frågan. Nej, USA skulle aldrig gå in i vattnen där Iran har någon fördel.
Citera
2015-07-25, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av estone
Nu har jag inte orkat läsa hela denna intressant tråd. Men, kan någon bara kort svara på om det inte är så, att man först sänker de båtar och ubåtar som skyddar den stora båten?

Jo, problemmet är att det är svårt och CVN och eskorterna skyddar varann. CVN kan skicka flygplan långt bort och eskorterna skyddar närområdet. Hur har du tänkt Iran skall sänka erskorterna?

Citat:
Ursprungligen postat av estone
För att sist när den är ensam, torpedera den till döds? Det kommer nog kräva ganska många och stark torpeder för att den ska sjunka. Men vad vet jag ? Någon kanske kan svara?

Tja, tror inte det kräver så många. Problemmet är hur man skall få de att spränga på rätt ställe. Skjuta ifrån land är väl optimiskt att tro att de kommer fram...
Citera
2015-07-25, 14:56
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Literal
Visserligen inte,men med iraniernas bidrag hade man i varje fall inte kunnat överleva.
Såg Kerry nyligen förhöras av krigslystna fanatiker i USA.Funderade lite på deras reaktioner ifall Iran sänker ett av deras hangarfartyg.
Kan ändå tänka mig att ett kärnvapen-alternativ figurera i deras tankar.
Nej, inga "men", Iran deltog överhuvudtaget inte i Millennium Challenge 2002. Det är inget att diskutera. Vilka djävla bidrag du svamlar om vet jag inte och jag bryr mig inte heller.

Citat:
Ursprungligen postat av OstbullenGrandlux
Var inte Iran med?
Jag tror du och Iran-fanatikerna talar om olika saker. Det du citerade ursprungligen rörde alltså den amerikanska övningen Millennium Challenge 2002 där enbart USA själva deltog. Du tänker väl på iraniernas cirkusshow där de bombarderade en modell av ett hangarfartyg, ett ytterst fjantigt och intetsägande propagandanummer som möjligen imponerar på idioter. Men det är alltså två helt olika händelser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in