2015-07-20, 23:59
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wishie
Anledningen till att jag nämnde det är ju det att det spekuleras i att just en Shkval aldrig ens lämnade torpedtupen utan exploderade med bränsle och stridsspets, med efterföljande sekundärexplotioner av övrig ammunition i torpedrummet vid utprovning. Om det sen stämmer eller inte lär vi nog aldrig få veta.

Slutsatsen var om jag minns saken rätt att det sannolikt var bränslet
till en konventionell torped som antändes och startade en kedjereaktion,
där först en stridsspets och sedan ett antal kompletta torpeder detonerade.

Citat:
Ursprungligen postat av PuffaRoll
Jag tror nog att en projektil på nära tre ton som färdas i upp mot 300 knop med en raketmotor därbak kommer igenom.

Shkval gör inga 300knop och om raketmotorn är tänd så är det en stor nackdel
om man vill slå sig igenom plåten.
Detta då raketmotorn vid anslag mot ett hårt objekt kommer att explodera
och även riskera att slå sönder verkansdelen, så att denna inte kan detonera.

Shkval gör ~100m/s och väger ~2,7 ton, vilket ger den lika lite
rörelseenergi som en 12,7cm granat, fast med 17-18ggr större frontarea.
En 12,7cm granat har marginell kapacitet att slå sig igenom skrovsidan
på ett så stort fartyg som ett hangarfartyg.

Citat:
Ursprungligen postat av PuffaRoll
Det krävs inte heller större genier hos dom olika säkerhetstjänsterna för att klura ut vart t.ex. ammunition förvaras, med tanke på att det går direkta hissar upp till flygdäcket. I mitt sinne är det då en smal sak att sprida informationen till kaptenerna som då kan ställa in sina fiskar och med lite tur kanske man kan se en sjuhelvetes explosion efteråt. Men givetvis är det kölen man normalt siktar på.

Att man vet var magasinen befinner sig har man ingen nytta av,
när man dels inte kan träffa träffa med precision
(Shkval saknar effektiv målsökning och styrning),
och dels inte kan slå sig igenom skrovsidan och nå djupt in i skrovet där magasinen befinner sig.
Citera
2015-07-21, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OstbullenGrandlux
Är de superfeta och assymetriskt placerade på Mars och Venus, Theheran Bob?

Nej, Iran behöver varken Mars eller Venus.
Sitter du så långt bort som du beskriver, så behöver Iran bara vänta..

Ingenting kommer att hända och tiden går..
Skickar du in eskorter så förlorar du eskorterna.. Skickar du över flyg blir inte saken bättre..
Dessutom måste du invänta flygvapnet.. Du skjuter ju ner allt eller hur?
Citera
2015-07-21, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Nej, Iran behöver varken Mars eller Venus.
Sitter du så långt bort som du beskriver, så behöver Iran bara vänta..

Ingenting kommer att hända och tiden går..
Skickar du in eskorter så förlorar du eskorterna.. Skickar du över flyg blir inte saken bättre..
Dessutom måste du invänta flygvapnet.. Du skjuter ju ner allt eller hur?
Vad för adekvat luftförsvar har Iran som inte avger radarsingnaler?
Citera
2015-07-24, 17:13
Medlem
Literals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Nu var det inte det du skrev. Du skrev att det nog i te skulle gå så bra att avlossa kryssningsrobotar 1000 km ut i havet, varpå jag förhörde mig om vad som skulle vara problemet med det. Så, frågan kvarstår...

Pirar är irrelevanta, dem kan jänkarna slå ut när helst de har lust i både krigstid och fredstid.
Nä,inte med precision!Instämmer med skribenten med tanke på jänkarnas historik i Irak.Naturligtvis har Iran en större förmåga i elektronisk krigföring än vad Irak hade.
Pirar är ännu ett större problem när man tänker på hur kryssningsrobotar kan slösas.
Citera
2015-07-24, 17:25
Medlem
Literals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jrb1996
Vad för adekvat luftförsvar har Iran som inte avger radarsingnaler?
Lite trist att ingen vet.Uppdraget måste i varje fall vara en psykisk belastning för piloten, när denne inte heller vet vad som väntar där i mörkret.
Citera
2015-07-24, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Literal
Lite trist att ingen vet.Uppdraget måste i varje fall vara en psykisk belastning för piloten, när denne inte heller vet vad som väntar där i mörkret.

Varför kunde du inte svara på en rak fråga?
Citera
2015-07-24, 17:44
Medlem
Literals avatar
Citat:
Varför kunde du inte svara på en rak fråga?
Frågan var ju inte ställd till mig,men hur ska man veta något sånt?
Citera
2015-07-24, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Literal
Det finns inget luftvärn Iran kan använda mot USN. Det funkar inte med gamla SAM från SSSR på 70 talet.
Citera
2015-07-24, 19:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av auchentoshan
Men sluta dra upp MC2002 och tro att ingenting har hänt sedan dess. Då kan vi ju lika bra säga att Iran kommer att få så jävla mycket pisk av USA eftersom Irak fick storstryk under ett par veckor och Iran-Irak-kriget slutade oavgjort efter åtta års strider...
Vilken tänkande individ som helst inser att det saker och ting utvecklas med tiden, även hur USN uppträder i kustnära vatten. Givetvis utvecklas också Irans materiel och hur de uppträder, problemet är att det man visar upp i närtid (som uppvisningen/övningen mot hangarfartygsmodellen) inte direkt är av den kaliber som krävs för att hota en amerikansk hangarfartygsgrupp, än mindre sänka ett hangarfartyg.

Ja, men då får du ju förklara exakt vad som hänt sedan mc2002.
Citera
2015-07-24, 19:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Wishie
Här kommer årets tips, just för dig... HÅLL TYST om just detta för all tid och framtid och ägna dig åt att diskutera mjuka ämne som fri kärlek och HBTQ eller liknande för när det kommer till ren hårdvara (speciellt militär sådan) är du så bortkommen att du inte ens kommer upp till en Medal Of Honor spelande fjunis nivå... Så för din egen skull, släpp det hela och hoppas på att folk glömmer bort det hela

Sverige vajar homo-flaggan mer än den svenska, så vi vet vilka som ska diskutera vad.

Jag vet inte ens vad medal of honor är för spel.

Jag har inga problem med att ha fel ibland, för varje fel har jag 50 rätt, men jag är ändå inte övertygad om att jag har fel. Du är inte här för att diskutera ändå utan håna så lägg dig inte i.
Senast redigerad av accvill 2015-07-24 kl. 20:03.
Citera
2015-07-24, 19:52
Bannlyst
Citat:
Jag är bara hånfull mot missfoster.

Aha, där Iran lyckades sänka en mockup?

Igen, denna tråden får mig att se ner på iranier. Trodde ni hade något innanför pannbenet. Guess not.

Du är ett missfoster och en nolla.

Nej, det var ingen mockup, det var en simulering som kostade en kvarts miljard dollar med två års förberedelser. Läs om den. Iran förnedrade USA.

Och ingen iranier bryr sig om vad du tycker om oss, du får se ner på mig hur mycket du vill, jag ser inte ens på dig.
Citera
2015-07-24, 20:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe

Videon visar fortfarande träffar från pansarvärnsroboten Sagger,
d.v.s. RSV/HEAT
och från underkalibrig pansarproj (APDS).

Anledningen till att jag påstår att C-701 har en sprängverkansdel med fördröjningsbrisad,
är eftersom C-701 har just
en sprängverkansdel med fördröjningsbrisad och underljudshastighet.

SAPHE är nämligen just en sprängverkansdel med fördröjningsbrisad och underljudshastighet.

Men hade du haft de mest basala kunskaperna på detta område,
(vilket du uppenbarligen saknar) så hade du redan vetat om det.

på dig själv

Videon sa att det var en armor piercing shell som visades, du menar att det inte stämmer? Det stod på hebreiska också, du kanske kan översätta?

Citat:
Nej, inte på något vis.
Däremot så inser jag att det för hangarfartygens del
inte spelar någon roll vad Irans självmordstvålkoppar försöker hitta på inne i viken,
eftersom hangarfartygen inte kommer att befinna sig där i ett skarpt läge.

Rätt säker på att USA hade ett hangarfartyg i persiska viken när man attackerade Irak. Snabb googling visar att USA hade flera hangarfartyg i persiska viken 1991 och 2003 vid krigen där man bombade ifrån. Så att flytta ut dem är inte självklart utan p.g.a. Irans dominans där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in